۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۱۴

نشست «کتابخوان» در شیراز برگزار شد

نشست «کتابخوان» در شیراز برگزار شد

شیراز – سی امین نشست کشوری و اولین نشست استانی «کتابخوان» در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس عصر سه شنبه در این نشست کتابخوان، اظهار داشت: آیا قرار است کتابخانه های ما تبدیل به موزه شوند و افراد کتاب ها را به عنوان یک پرستیژ اجتماعی در دست بگیرند و قرار است سرنوشت کتاب به کجا مختوم شود؟

بهزاد مریدی گفت: اگر بناست اقتصاد و قدرت یک کشور را داشته باشیم باید مردم شناسی آن کشور را به خوبی دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه مردم شناسی و کتاب موزه نیست و آن چیزی است که مختوم به حوزه رفتارشناسی انسان خواهد بود، گفت: فعالیت اقتصادی در یک جامعه بدون دانستن رفتارهای اقتصادی و اجتماعی مردم آن امکان پذیر نیست.

مریدی اظهار داشت: چگونه در کشورهای دیگر کتابخانه ها محل تجمع مردم است ولی در کشور ما چنین رفتارهایی دیده نمی شود؟

وی بیان کرد: ایستگاه های تاکسی باید کنار کتابخانه ها باشند تا مردم به آنجا رجوع کنند و در اثر مجاورت با کتاب ملموس شوند.

نشست کتابخوان

نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ و آداب و رسوم مردم فارس نیز در این نشست علاوه بر معرفی کتاب خود تحت عنوان «عروسی در فارس»، گفت: فرهنگ مردم یک کشور یا مکتوب است که از گذشته باقی مانده و یا فرهنگ شفاهی است که سینه به سینه و نسل به نسل نقل شده تا به امروز رسیده است و ما وظیفه داریم که آن را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

ابوالقاسم فقیری اظهار داشت: بیش از ۸۰ نفر در فارس در زمینه فرهنگ مردم این استان مشغول به کار و دارای آثار تالیفی و کتاب هستند.

وی همچنین از تالیف کتاب هایی درباره ضرب المثل های شیراز، واسونک و کتابی درباره زندگی خود خبرداد.

نشست کتابخوان

مدیر انتشارات نوید شیراز نیز اظهار داشت: گویش، لهجه و باورهای مردم هویت هر قوم است بلکه در تعریف قوم ابعاد جغرافیایی یا جمعیت مهم نیست بلکه اعتقادات و آداب رسوم مردم است که شناسنامه آن هاست.

علی نویدگویی افزود: البته در کنار این آداب و سنن آفت هایی نیز هست که در طول ۵۰ سال اخیر بیشتر شده است.

وی که به معرفی کتاب فرهنگ مردم شیراز اثر خلیش پرداخت، گفت: این کتاب چهار سال قبل منتشر شده ولی هنوز ناتمام است که با همکاری فرزند خلیش به دنبال این هستیم که با استفاده از دست نوشته های وی جلد دوم این کتاب نیز به انتشار برسد.

به گزارش مهر، طی این نشست تعدادی از کتابداران، نویسندگان و ناشران به معرفی کتاب های مختلفی پرداختند.

کد خبر 2886848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha