۱۴ مهر ۱۳۸۲، ۱۱:۱۲

از سوي معاون آگاهي فرماندهي انتظامي كشور اعلام شد:

نرخ كاهش و افزايش انواع جرايم در كشور

 نرخ كاهش و افزايش انواع جرايم در كشور

معاون آگاهي فرماندهي انتظامي كشور با بيان اينكه نرخ جرم قتل در كشور 3/3 درصد هزار نفر است ، گفت : بيشترين ميزان قتلهاي عمدي در استان سيستان و بلوچستان ، ايلام و كرمان ، به دليل وجود مواد مخدر، سلاحهاي غير مجاز ، معضلات اجتماعي و هم مرز بودن اين استانها با كشورهاي ناامن روي مي دهد .

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبر گزاري مهر سردار محمد نوري با بيان اين مطلب ، در تشريح وضعيت كشف جرم در كشور افزود : آنچه در قتلهاي عمدي مهم جلوه مي كند ، اين است كه در استانهاي داراي مسايل اجتماعي مختلف و مواد مخدر و سلاح  نرخ قتل ( تعداد جرم واقع شده در هر صد هزار نفر ) در حال رشد است .

وي همچنين با بيان اينكه نرخ قتل در تهران از ميانگين اين جرم در كشور پايين تر است ، تصريح كرد : به طور معمول نرخ قتلهاي عمدي ، در اغلب پايتخت هاي دنيا بالا است ، ولي در تهران با وجود زمينه هاي بروز جرم به دليل امنيت بالا ، اين نرخ به پايين تر از ميانگين كشوري ( 3/3 دهم درصد هزار نفر ) يعني در حدود 7/2 دهم درصد رسيده است .

به گفته وي 68 درصد قتلهاي عمدي كه طي 6 ماهه اول سال جاري در كشور روي داده ، توسط پليس آگاهي كشف شده است كه اين آمار نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 5 درصد رشد داشته است .

سردار نوري همچنين وضعيت كشف جرايم پيچيده مانند آدم ربايي و سرقتهاي مسلحانه را طي سال جاري نسبت به سالهاي گذشته مطلوب و در حد شاخص هاي تعيين شده اعلام كرد و افزود : پرونده هاي واصله به ادارات آگاهي سراسر كشور در زمينه جرايم مسلحانه طي 6 ماهه اول سال جاري ، نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 5/9 درصد كاهش داشته ولي در كشف جرايم مسلحانه پليس آگاهي با 7 درصد رشد مواجه بوده است .

وي در ادامه افزود : طي مدت زمان ذكر شده پليس آگاهي همچنين موفق به كشف 8/69 درصد سرقت منازل ، 9/93 دهم درصد سرقت مغازه ، 68 درصد سرقت اماكن ، 5/ 89 درصد خودروهاي مسروقه ، 97 درصد جيب بري ، 48 درصد كيف قاپي ، 94 درصد احشام سرقتي ، 77 درصد آدم ربايي و 63 درصد كلاهبرداري ها شده است .

معاون آگاهي فرماندهي انتظامي كشور با بيان اينكه طي 6 ماهه اول امسال در مجموع 64 درصد كل سرقتها كشف شده است ، اظهار داشت : در زمينه جرائم ديگري مانند سرقت موتور سيكلت با ميزان كشف 35 درصدي و لوازم داخل خودرو 43 درصد با كاهش كشف مواجه بوده ايم ، كه البته اين مساله به دليل پراكندگي مجرمين و مشكلات كارشناسان و كارآگاهان پليس آگاهي در بررسي كشف علمي صحنه جرم است .

به گفته سردار نوري آمار جرائمي مانند زورگيري يا سرقت به عنف طي 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته و بر مبناي پرونده هاي وارده به آگاهي 83/9 صدم درصد كاهش داشته است اما در مقابل سرقت موتور سيكلت و كيف قاپي  افزايش را نشان مي دهد .

وي در ادامه كشف 29 درصد كالاهاي قاچاق به ارزش ريالي 9/ 106 ميليارد تومان با رشد 13 درصدي از نظر ارزش ريالي را مثبت ارزيابي واظهار كرد : پليس آگاهي در كشف پارچه هاي قاچاق 27 درصد ، لوازم صوتي و تصويري 78 درصد ، قطعات رايانه 24 درصد و تعداد پرونده هاي تشكيل شده براي كشف كالاهاي قاچاق با 32 درصد رشد مواجه بوده است .

به گفته سردار نوري برخورد با پرونده هاي قاچاق بالاي 1 ميليون به معناي دستگيري مجرمين و قاچاقچيان اصلي در سال جاري 23 درصد رشد داشته است .

معاون آگاهي فرماندهي انتظامي كشور در خاتمه با اشاره به اينكه نيروي انتظامي در زمينه تعداد  متهمين دستگير شده موفق به رشد 13 درصدي شده ، افزود : متاسفانه طي 6 ماهه اول سال جاري ميزان كشف چاي قاچاق 12 درصد بوده كه نسبت به سال گذشته كاهش كشف را نشان مي دهد اما با توجه به كشف 290 تن محموله قاچاق چاي  در 15 روز اخير ، به طور قطع شاهد رشد اين آمار خواهيم بود .

 

 

 

 

 

 

کد خبر 28880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha