۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۰

برترین های یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان معرفی شدند

برترین های یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان معرفی شدند

سمنان - یازدهمین جشنواره ملی «کبوتر حرم» که در سه بخش داستان بلند، داستان کوتاه و داستان کوتاه کوتاه و در رده های مختلف سنی برگزار شد با معرفی برترین ها در سمنان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر،  امام جمعه موقت سمنان شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» در تالار تئاتر شهر مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان، بر ضرورت آشنایی جوانان و نوجوانان با سیره و روش ائمه اطهار (ع) تاکید کرد و گفت: با برگزاری اینگونه جشنواره های فرهنگی، جوانان و نوجوانان بیشتر با سیره و روش امام رضا(ع) آشنا می شوند.

حجت الاسلام محمدباقر عبدوس بر ضرورت آشنایی جوانان و نوجوانان با سیره و روش ائمه اطهار (ع) تاکید کرد و گفت: با برگزاری اینگونه جشنواره های فرهنگی، جوانان و نوجوانان بیشتر با سیره و روش امام رضا(ع) آشنا می شوند.

وی با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت گفت: دهه کرامت از جنس مودت و به عمل در آوردن محبت اهل بیت(ع) است.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

داستان ها باید دارای محتوای مناسب برای مخاطب باشد

امام جمعه موقت سمنان همچنین ضمن اشاره به نقش امام رضا(ع) در گسترش فرهنگ ناب اهل بیت (ع) گفت: داستان نویسان وهنرمندان می توانند با قلم و نوشتار خود نقش بسزایی در بازگو کردن شخصیت آن امام همام داشته باشند.

عبدوس، داشتن محتوای مناسب در داستان را مهم خواند و گفت: یک داستان نویس موفق باید در داستان های خود خلاقیت و نوآوری را مد نظر داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه امام رضا (ع) ولی نعمت ما ایرانیان هستند، تصریح کرد: وجود چنین جشنواره‌ای، در به دست آوردن معرفت الهی کمک بسیاری به انسان می‌کند.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

جشنواره ملی «کبوتر حرم» حرکتی مناسب برای شناساندن امام رضا (ع)

امام جمعه موقت سمنان با تجلیل از برگزار کنندگان جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» گفت: این جشنواره حرکت بسیار خوبی برای شناساندن حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است و هر سال باید با کیفیت بهتری برگزار شود.

 عبدوس با بیان اینکه امام هشتم در بین ائمه اطهار (ع) ویژگی خاصی دارد، اظهار داشت: دهه کرامت و میلاد آن حضرت توانست تشیع و امامت حقیقی را به تصویر بکشد.

وی با تاکید بر اینکه بدون ولایت توحید جایگاهی ندارد، گفت: باید از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... حضرت علی بن موسی الرضا (ع) الگو برداری و آن را وارد زندگی خود کنیم.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

جشنواره ملی «کبوتر حرم» به دنبال ایجاد جریان سازی فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این همایش با تاکید بر توجه به کیفی گرایی در برگزاری جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» گفت: این جشنواره به دنبال ایجاد جریان سازی ادبیات دینی و فرهنگ رضوی در کشور است.

محمدرضا سوقندی افزود: این جشنواره در پی ایجاد تحول و جریان سازی در ادبیات دینی و نیز ایجاد جریان فکری و دینی در جامعه است.

وی تصریح کرد: این جشنواره تنها به دنبال کارکردهای فرهنگی و هنری نیست بلکه ایجاد جریان فرهنگی و دینی در حوزه ادبیات را تعقیب می کند.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

کیفی گرایی مهمترین هدف جشنواره ملی داستان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به ایجاد تغییر در ساختار برگزاری جشنواره از دوره هشتم اظهار داشت: این جشنواره به دنبال این تغییرات از داستان کوتاه به داستان نویسی رضوی ارتقاء یافت و کیفی گرایی را مهمترین هدف خود قرار داد.

سوقندی، استفاده از فضای مجازی و الکترونیک برای دریافت آثار، حذف بخش  کودکان و افزایش جوائز، برگزاری کارگاه های داستان نویسی را از جمله تغییرات و تحولات ایجاد شده در جشنواره یازدهم برشمرد.

 وی گفت: جشنواره ملی داستان رضوی تجلیل از چهره های ادبی کشوری را در برنامه قرار داد و هر سال در آن از یکی از چهره های ادبی تجلیل می شود.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

گسترش فعالیت های فرهنگی هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین

دبیر یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی کبوتر حرم با بیان اینکه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) از بیست و پنجم مرداد تا چهارم شهریور در استان های سراسر کشور و ۲۲۰ نقطه از جهان برگزار می شود، یادآور شد: یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی کبوتر حرم از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت میلاد با سعادت عالم آل محمّد(ص) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) و همزمان با دهه کرامت، با رویکردی جدید برگزار شد.

سوقندی، اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیتهای فرهنگی هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع)، شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولید کنندگان و پدید آورندگان آثار برتر فرهنگی، مرتبط با فرهنگ رضوی و کمک به تولید و انتشار گسترده این آثار را از مهمترین اهداف این جشنواره ذکر کرد.

سوقندی با اشاره به اینکه جشنواره ملی داستان رضوی کبوتر حرم در سه بخش داستان بلند، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه برگزار می شود، اظهار داشت: این جشنواره در سه گروه سنی نوجوان (۱۲ تا ۱۸ سال)، جوان (۱۸ تا ۳۰ سال) و بزرگسال (۳۰ سال به بالا) برگزار خواهد شد.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی معرفی شدند

برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» در آیین اختتامیه این جشنواره معرفی و در مراسمی تجلیل شدند.

 یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی در سه بخش داستان بلند، داستان کوتاه و داستان کوتاه کوتاه و در رده های مختلف سنی بزرگسال، نوجوان و جوان برگزار شد.

در پایان این جشنواره و با رای هیئت داوران در بخش داستان بلند بزرگسال داوران نفرات اول و دوم را انتخاب نکردند، داستان «خواهر، عشق،   برادر» اثر محبوبه زارع از استان تهران را به عنوان رتبه سوم معرفی کرد.

در بخش داستان بلند جوان نیز داستان «مادرم گناه داشت» اثر سمانه استاد از خراسان رضوی، داستان  «خدای من خدای آرزوهای کوچک نیست» اثر سیده مریم حسینی از زنجان و داستان «چشمان آهو» اثر آرمان اعتمادی از استان مازندران در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند.

در بخش داستان کوتاه بزرگسال نیز داستان «نامش برکت می دهد» اثر عابدین زارع از استان فارس عنوان اول را کسب کرد، داستان «ردیف خوانی توتستان درگلوی چاووش» اثر روح الله صالحی از استان همدان دوم شد و داستان  «بگو هفته چندم؟» اثر فهیمه میر سید از سمنان در جای سوم ایستاد.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

در این بخش همچنین داستان «زیارت با دستهای تو» اثر محسن وظیفه پشتکوه   از اردبیل و «گل های نرگس» اثر طیبه جعفری از سمنان مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفت.

 در بخش داستان کوتاه جوان نیز داستان «بیرقی ایستاده در کنار دیوار» اثر ام البنین ماهر از استان خراسان رضوی، «کیسه های آرزوها» اثر محمدحسین امانت از فارس، داستان «مگرمی شوداز این آسمان افتاد» اثر نعیمه بخشی از خراسان رضوی اول تا سوم شدند و داستانهای  «چه در دل تو چه دردل من» اثر زهرا اسدی از خراسان شمالی و  «آقای رازها» اثر محمدرضا فیروزی از سمنان مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش داستان کوتاه نوجوان داستان  «مامان خانم» اثر شیما شهیدزاده از کرمان عنوان اول را به خود اختصاص داد، داستان «قاصدک چه خبر؟» اثر شهرزاد لعل بذری از خراسان رضوی دوم شد و داستان «پیکا» اثر سهیل احمدی از خراسان رضوی در جایگاه سوم قرار گرفت و داستان «جوجو تا ده بشمار!» اثر معصومه عظیمی از چهار محال و بختیاری مورد تقدیر قرار گرفت.

 در قسمت داستان کوتاه کوتاه بزرگسال نیز هیئت داوران اثری را واجد قرار گرفتن در رتبه اول و دوم انتخاب نکرد و داستان «الطعام الطعام» اثر احسان رحیم زاده از خراسان رضوی را به عنوان دارنده رتبه سوم معرفی کرد.

در بخش داستان کوتاه کوتاه جوان نیز داستان «پول عمل» اثر فاطمه صدیقی از کرمانشاه، داستان  تیر خلاص اثر زهرا عبدالوهابی از قم  و داستان  «ضامن آهو» اثر راحله پاشایگتابی از مازندران دارند در تبه های اول تا سوم معرفی شد.

در بخش داستان کوتاه کوتاه نوجوان نیز داستان  «یاد بابا بخیر» اثر امیررضا نظری چالشتری از چهار محال و بختیاری و  داستان  «دلارام» اثر سارا سادات کاظمی از چهار محال و بختیاری به عنوان اول و دوم معرفی شدند و هیئت داوران نفر سومی را معرفی نکرد.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

جشنواره ملی داستان رضوی منشاء آفرینش های فرهنگی هنری کم نظیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی به سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) که به مناسبت برگزاری یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان برگزار شد، آورده است: کاروان جشنواره بین المللی امام رضا (ع) پس از سیزده سال چنان چابک و پرتوشه شده است که به همه استان های کشور، بیشتر شهرهای بزرگ و بسیاری از روستاها سفر کرده و منشاء آفرینش های فرهنگی هنری کم نظیری شده است.

علی جنتی افزود: سیزدهمین کاروان جشنواره بین المللی امام رضا (ع) پس از یک سال گذر از سراسر ایران و مشارکت اهل فضل و فرهنگ و هنر همزمان با ولادت آن حضرت درجوار آستان حضرت شمس الشموس بار اقامت خواهد افکند تا درجمع شیفتگان آستان حضرتش و در محفلی که با رایحه دل انگیز رضوی معطر شده است سر آمدان و برترین های خویش را معرفی کند.

 در ادامه این پیام می خوانیم: نسیمی که از سمت خراسان می وزد و موجی که این جشنواره به راه انداخته، کشتی حاملان فرهنگ رضوی را در دریای کرامت و رافت امام هشتم به جلو رانده و به سوی خورشید درخشان و در افشان رهنمون کرده است تا جوانه های نوپای فرهنگ وهنر در پرتو نور این خورشید عالمتاب ببالند و بر بلندای معرفت و فضیلت بنشینند.

یازدهمین جشنواره ملی « کبوتر حرم» در سمنان

 جنتی در این پیام که توسط «سیما رجبی» معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و جانشین دبیر جشنواره قرائت شد، افزود: درآستانه دهه کرامت که برنامه های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در استانها به نقطه نهایی رسیده وبه بار نشسته است وظیفه خود می دانم بهترین درودهایم را به همه شیفتگان و عاشقان گمنام امام هشتم که در جای جای میهن عزیزمان بی هیچ ادعایی درتلاشی یکساله برنامه ریزی و برگزاری جشنواره های موضوعی را عهده دار شدند و امروز از گام نهادن در این ساحت قدسی و ترویج فرهنگ رضوی احساس رضایت و خوشنودی می کنند تقدیم کنم.

 در ادامه این پیام آمده است: ایران سرزمین بالنده ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) است، همو که عالم آل محمد بود و کانون پرتو افکنی و برکات معنوی برای این سرزمین است. به همه شما خادمان حقیقی فرهنگ رضوی میزبان شریف حضرت رضا(ع) وجویندگان علم آل محمد صمیمانه تبریک می گویم و از خداوند متعال سلامتی ومزید توفیق همگان را مسئلت دارم.

یازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی «کبوتر حرم» با ارائه قریب یک هزار و ۳۰۰ اثر داستانی بلند، کوتاه و کوتاه کوتاه در سمنان در حال برگزاری است و ۲۴ تن از برگزیدگان این جشنواره در آیینی معرفی و تجلیل شدند.

در آیین اختتامیه این جشنواره جمعی از مسئولان فرهنگی، اجرایی، روحانیان و مسئولان محلی و نیز علاقه مندان به حوزه فرهنگ و ادب حضور داشتند.

کد خبر 2889433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha