فرستاده سازمان ملل به یمن وارد مسقط شد/ شروط تحقق آتش بس

فرستاده سازمان ملل به یمن وارد مسقط شد/ شروط تحقق آتش بس

یک مقام سیاسی یمن گفت: اسماعیل ولد الشیخ احمد به منظور دیدار با هیئت های جنبش انصارالله و حزب کنگره به رهبری رئیس جمهوری سابق این کشور وارد مسقط پایتخت عمان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، این مقام یمنی که خواست نامش فاش نشود، افزود: فرستاده سازمان ملل حامل مجموعه شروط دولت مستعفی یمن برای توقف جنگ است که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری در جریان دیدار با اسماعیل ولد الشیخ احمد در اختیار وی قرار داده است.

مقام مذکور با بیان اینکه هیئتی از انصارالله و حزب صالح در مسقط حضور دارد، افزود: اسماعیل ولد الشیخ احمد فردا شروط دولت فراری یمن را با آنها مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

بر این اساس شروط دولت فراری یمن شامل توقف جنگ بر اساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل، مکانیزیم اجرایی آن و نتایج گفتگوهای ملی و اعلامیه ریاض خواهد بود.

۸ شرط دولت فراری یمن برای تحقق آتش بس عبارتند از:

- تعهد انصارالله و علی عبدالله صالح به اجرای کامل و فوری قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل

- اعلام آتش بس ۱۵ روزه (قابل تمدید) همزمان با عقب نشینی نیروهای انصارالله و علی عبدالله صالح از نهادهای مدنی، نظامی، عمومی و خصوصی و تمام شهرها و استان ها از جمله صنعا و صعده

- در مدت آتش بس نیروهای انصارالله و علی عبدالله صالح از تمام شهرها و استان ها از جمله صنعا و صعده عقب نشینی کرده و تمام نهادهای مدنی، نظامی، امنیتی را به دولت تحویل دهند

- تشکیل گروه نظارتی نظامی سازمان ملل به منظور اجرای مسائل فوق و ارائه گزارش توسط دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت

- دولت وظایف خود را در تمام نهادها انجام دهد و مسئول کامل حفظ امنیت و ثبات باشد و تمام طرف ها متعهد به تسهیل در انجام وظایف دولت و عدم مداخله در امور دولت باشند

- دولت مسئول نیروهای مسلح و امنیت باشد

- انصارالله و علی عبدالله صالح گروه های شبه نظامیان وابسته به خود را منحل کنند

- اجرای تحریم های ذکر شده در قطعنامه های شورای امنیت

همچنین در مورد مرحله بعد از جنگ نیز طرفین متعهد می شوند کنفرانس بین المللی بازسازی یمن برگزار شده و کمک های مورد نیاز در اختیار این کشور قرار گیرد. شورای امنیت نیز تمام کشورهای عضو و سازمان های بین المللی را به عمل به مسئولیت خود در قبال بازسازی ویرانی های جنگ تشویق می کند.

کد خبر 2890715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha