۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳

استاندار سمنان:

کارکرد کتاب در فرآیندهای فرهنگی و اقتصادی تبیین شود

کارکرد کتاب در فرآیندهای فرهنگی و اقتصادی تبیین شود

سمنان - استاندار سمنان با تأکید بر اینکه کارکرد کتاب باید در فرآیندهای فرهنگی و اقتصادی تبیین شود، گفت: ترویج کتاب‌خوانی عزم همگانی و وظیفه همه اقشار ملت فرهیخته ایران اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد وکیلی شامگاه دوشنبه در اولین روز از هفته دولت در آئین افتتاح کتابخانه مشارکتی شهیدان ناظمیان در روستای علاء سمنان، ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه را بسیار مهم دانست و افزود: والدین و معلمان مدارس در این خصوص نقش قابل‌توجهی دارند.

وی نوشتن خلاصه کتاب مطالعه شده را مهم دانست و گفت: کتابداران باید از افراد بخواهند کتاب‌هایی که می‌خوانند را خلاصه‌نویسی کنند چراکه این مهم موجب می‌شود کتابدار بداند که کدام کتاب‌ها خوانده‌شده است و خلاصه کتاب را برای معرفی بیشتر آن کتاب در اختیار دیگران قرار دهد.

تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه ضروری است

استاندار سمنان با یادآوری این سخن و جمله کلیدی مقام معظم رهبری که می‌فرمایند «کتاب باید وارد زندگی مردم شود»، گفت: کتاب فراتر از کالای تجاری است و نقش فرهنگی آن در سبد خانوار باید پررنگ‌تر شود.

وکیلی با تأکید بااینکه والدین نقش بسزایی را در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه دارند افزود: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه باید از زمان کودکی آغاز شود یعنی والدین باید از همان دوران کودکی فرزندان خود را به مطالعه عادت دهند.

وی رواج مطالعه را موجب جلوگیری از بسیاری مشکلات دانست و تصریح کرد: درست است که خواندن کتاب یک کار ضروری و بسیار باارزش است، ولی باید برای کتاب خواندن وقت صرف کرد تا به مطالب مفید دست‌یافت.

افتتاح شش کتابخانه طی هفته دولت در استان سمنان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان هم در خلال این آئین در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه  ۱۴کتابخانه روستایی در استان وجود دارد، افزود: شش کتابخانه روستایی در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

علیرضا شاه‌حسینی با بیان اینکه از ۲۰کتابخانه روستایی استان سمنان دو تا مشارکتی و مابقی نهادی است، گفت: برای راه‌اندازی هر کتابخانه اگر ساختمان داشته باشیم به ۵۰۰میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به این‌که جذب حداکثری و ترویج فرهنگ مطالعه مفید از مهم‌ترین اهداف اصلی کتابخانه‌های عمومی است، ابراز داشت: ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی در هر شهرستان برای ارتقای شاخص‌های اصلی کتابخانه‌ای ضروری است.

شاه‌حسینی برنامه‌ریزی صحیح فرهنگی در رواج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه، مردمی كردن و تأمین منابع و ایجاد انگیزه در یكایك افراد جامعه، حاكمیت ارزش‌ها و مبانی اصیل اسلامی بر تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ها، حمایت از نویسندگان و ناشران برای تولید کتاب‌های مفید مدیریت جهادی، عزم ملی و مشاركت کلیه دستگاه‌های فرهنگی در توسعه کتاب و کتاب‌خوانی، تنوع و نوع آوری و جذابیت در فعالیت‌های کتاب‌خوانی با رویكرد به نیازهای جوانان و نوجوانان را راهکارهای مناسبی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دانست.

فعالیت ۱۶کتابخانه در شهرستان سمنان

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان هم در این گفتگو، ضمن بیان اینکه در این شهرستان ۱۶کتابخانه وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد هفت کتابخانه نهادی، هشت کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه روستایی است.

امیر ابراهیم شریفی از راه‌اندازی دو کتابخانه در روستای خیرآباد و رکن‌آباد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: قریب به ۱۱هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان هستند.

وی در خاتمه با یادآوری اینکه کتابخانه امام خمینی (ره)  سمنان با قدمت ۵۰ساله از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های استان است، بیان داشت: این کتابخانه دارای منابع قوی است.

کد خبر 2894902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha