۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹

مجری طرح تحقیقات زراعت چوب در خراسان شمالی:

توسعه زراعت چوب در خراسان شمالی نیازمند عبور از رویه سنتی است

توسعه زراعت چوب در خراسان شمالی نیازمند عبور از رویه سنتی است

بجنورد- مجری طرح های تحقیقات زراعت چوب در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: توسعه این زراعت در استان نیازمند عبور از رویه سنتی به اصولی است.

علی بزرگمهر در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه زراعت چوب در خراسان شمالی باید به صورت اصولی انجام شود، اظهار کرد: اکنون غالب زراعت چوب در استان به صورت سنتی و توسط مردم انجام می شود.

وی با بیان این که منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از شش سال گذشته در زراعت چوب به صورت اصولی ورود پیدا کرده است، افزود: در این راستا هر ساله بر اساس برنامه توسعه، توزیع ارقام سریع الرشد و زودبازده  صنوبر در بین زراعتکاران انجام می شود تا زراعتکاران با کاشت این نوع نهال از بهره اقتصادی بالایی برخوردار شوند.

بزرگمهر اضافه کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی برای زراعت چوب از دیگر برنامه هایی است که منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی آن را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه آموزش زراعت چوب از بحث های ضروری در این بخش است، افزود: با توجه به خشکسالی ها و کم آبی در استان، باید زارعان چوب بدانند صنوبرها را در مکان هایی بکارند که متضرر نشوند.

بزرگمهر ادامه داد: نیاز سلولزی از جمله نیازهای ضروری بوده که از چوب تامین می شود و زراعت چوب می تواند این نیاز را تامین کند و مانع از تخریب جنگل شود.

وی با اشاره به اینکه در زراعت چوب با توجه به نیازهای استان و نبود صنایع مرتبط، محصولات به صورت مازاد نیز تولید می شود، افزود: چوب های تولیدی به کارخانه جات تولید کاغذ و نئوپان شمال و چوب کبریت مشهد صادر می شوند اما به دلیل فاصله بازار خرید، زراعتکاران مجبور به پرداخت هزینه های بالایی برای انتقال چوب های تولیدی خود می شوند.

بزرگمهر با اشاره به اینکه مصرف چوب در استان بیشتر به صورت الوار و جعبه سازی به کار می رود، گفت: با ایجاد صنایع مرتبط مصرف چوب در استان به زراعتکاران کمک خواهد شد.

وی اظهار کرد: اکنون در خراسان شمالی در روستاهای واقع در شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد، راز و جرگلان و اسفراین که دارای آب روان و چشمه و قنوات هستند، زراعت چوب وجود دارد.

کد خبر 2901976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha