۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

۷۶ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی فعال است

۷۶ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی فعال است

بجنورد- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون در این استان ۷۶ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی فعال بوده که حدود ۶۰۰ هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات تولیدی را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله یوسفی صبح پنج شنبه در جلسه بررسی طرح های صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی خراسان شمالی، با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی شامل آن دسته از واحدهای صنعتی است که نسبت به فرآوری و عمل آوری محصولات زراعی و دامی و  باغی و شیلاتی اقدام می کنند، افزود: فرآوری محصولات کشاورزی شامل تمامی تغیرات شیمیایی و فیزیکی و تبدیلی و توزیع و بسته بندی محصولات است.

وی با اشاره به نقش های کلی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، اظهار داشت: توسعه پایدار بخش کشاورزی، ایجاد اشتغال مولد، کاهش ضایعات و ارزش افزوده محصول و صادرات غیر نفتی از جمله مزایای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

یوسفی اضافه کرد: به طور کلی صنایع تبدیلی حلقه تکمیل کننده زنجیره ارزش و فعالیت های پسین و پیشین بخش کشاورزی صنعت و خدمات بوده و با توجه به اینکه خراسان شمالی به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی، زمینه مناسبی برای توسعه کمی و کیفی محصولات زراعی و دامی و باغی دارد، لذا این استان نیازمند توسعه صنایع تبدیلی بوده که در این زمینه طی سال های اخیر قدم های خوبی برداشته شده است.

وی با اشاره به وضعیت موجود صنایع بالا دستی در استان، گفت: اکنون در خراسان شمالی از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، دامی و باغی پس از کسر تازه خوری، خام خوری و خودمصرفی و مقداری ضایعات، مقدار زیادی مازاد وجود دارد که باید تبدیل و فراوری شود.

یوسفی با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی ضمن ارزش افزوده، باعث کاهش ضایعات محصولات نیز می شود، اظهار کرد: در استان حدود ۶۰۰ هزار تن ظرفیت فرآوری ایجاد  شده است.

به گفته وی اکنون تعداد ۷۶ واحد صنایع  تبدیلی و تکمیلی در بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در خراسان شمالی وجود دارد که با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن شامل ۴۰۰ هزار تن توسط جهاد کشاورزی و ۲۰۰ هزار تن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: افزون بر این حدود ۳۰۰ هزار تن محصولات خام دیگر با قابلیت فرآوری در استان وجود دارد که در این راستا برنامه ریزی شده سالانه حدود ۳۰ هزار تن به ظرفیت فرآوری استان اضافه شود.

یوسفی با اشاره به صنایع بالا دستی بخش کشاورزی در خراسان شمالی، افزود: کل واحد های صنایع بالادستی کشاورزی موجود در استان شامل ۱۰ واحد فرآورده های لبنی، ۹ واحد خوراک دام و طیور، چهار واحد رب گوجه فرنگی، یک واحد کشتارگاه صنعتی دام، دو واحد کشتارگاه صنعتی طیور، سه واحد تصفیه و بسته بندی کشمش، ۹ واحد بسته بندی حبوبات و خشکبار، چهار واحد بسته بندی بذر، هفت واحد آرد والسی، دو واحد بسته بندی عسل، یک واحد کنسانتره میوه جات، چهار واحد سردخانه، یک واحد قند، سه واحد فرآورده های گوشتی، سه واحد ترشیجات و شوریجات، یک واحد برنج کوبی، دو واحد کارخانه ماکارونی و دو واحد بسته بندی گیاهان دارویی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص صنایع بالا دستی فعال در خراسان شمالی، گفت: این اقدامات شامل ۳۴۰ فقره  جواز تاسیس با ظرفیت اسمی دو هزار و ۵۷۹ تن و اشتغال ۷۹۲ نفر، ۵۷ فقره پروانه بهره برداری با ظرفیت اسمی ۳۵۶ هزار تن و اشتغال ۷۹۲ نفر و صادرات بخش صنایع تبدیلی طی سال ۹۳ به مبلغ ۹ هزار و ۹۱۵ دلار طی سال بوده است.

یوسفی ادامه داد: همچنین جذب حدود ۳۴ میلیارد تومان تسهیلات  بانکی، معرفی ۱۰ طرح از محل مصوبات خاص تملک دارایی و تعیین اولویت های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش در استان محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: همچنین سه واحد صنایع تبدیلی خراسان شمالی نیز بازسازی و نوسازی شده و تلاش می شود سالیانه دو واحد دیگر هم بازسازی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این سازمان با اجرای پروژه های ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی، بازسازی و نوسازی، اصلاح ساختار، پروژه تامین نقدینگی و پروژه حمایت از واحد های مشاغل خانگی و خرد در جهت توسعه صنایع تبدیلی اقدام می کند.

یوسفی با بیان اینکه صنایع غذایی ۱۸.۳ درصد از تعداد کل صنایع موجود در کشور را شامل می شود، اظهار داشت: افزون بر این ۱۵.۱ درصد از اشتغال، ۸.۹۳ درصد از سرمایه گذاری و ۲۰ درصد از ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی تعلق دارد.

کد خبر 2902757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha