۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۷:۱۸

یادداشت کارتر برای متقاعد کردن مخالفان برجام برای حمایت از توافق

یادداشت کارتر برای متقاعد کردن مخالفان برجام برای حمایت از توافق

وزیر دفاع آمریکا برای متقاعد کردن مخالفان برجام مدعی شد که به موجب توافق هسته ای حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵، گزینه اقدام نظامی همچنان روی میز باقی مانده و حتی قدرت آن بیشتر نیز می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «اشتون کارتر» یادشت خود در یو اس ای تودی را با اشاره به خاطره ای که ۹ سال قبل در سفر به اوکراین و هنگام خارج کردن کردن کلاهک های اتمی از این کشور داشته آغاز می کند و در ادامه می نویسد: گزینه نظامی امروز واقعی است و به عنوان وزیردفاع مطمئن خواهم بود که در آینده نیز واقعی خواهد بود. ایران شاید از توافق کنار کشیده و یا تقلب کند، خطری که در هر توافقی وجود دارد. اما، برخلاف توافق‌های کنترل تسلیحات در دوران جنگ سرد، هیچ چیز در توافق ایران وزارت دفاع آمریکا یا توانایی آن را برای انجام چنین مأموریتی محدود نمی‌کند.

وزیر دفاع آمریکا  همچنین مدعی شده است که هرگونه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران با وجود برجام موثرتر خواهد بود؛ تسهیلات هسته‌ای ایران کوچک‌تر خواهد شد و راستی آزمایی‌ها اطلاعات بیشتری را برای اقدام نظامی علیه ایران در اختیار آمریکا قرار می‌دهد.

کارتر در بخشی از این یادداشت می نویسد: واقعیت این است که هر گونه گزینه نظامی، در صورتی که دستور آن داده شود، تحت این توافق مؤثرتر خواهد بود. ایران یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی کوچک‌تر و متمرکزی خواهد داشت و مفاد راستی‌ آزامایی این توافق اطلاعات بیشتری به ما ارائه می‌دهد تا بر اساس آن نقشه بچینیم.

کارتر ضمن اشاره به اینکه برجام تمام مشکلات کشورش با ایران را حل نخواهد کرد، از سیاست نظامی آمریکا در خاورمیانه به عنوان «رو به جلو» نام برده و افزوده است: ما در حال جلوگیری از تهدیدات منطقه‌ای و حفظ وضعیت نظامی قدرتمند در خاورمیانه هستیم.

کد خبر 2903474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha