۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸

حاشیه‌نشینی چالش امروز، بحران فردا/۴

ناکارآمدی ساختاری درکشور/ ضعف نخبگان درهماهنگی بانظام برنامه‌ریزی

ناکارآمدی ساختاری درکشور/ ضعف نخبگان درهماهنگی بانظام برنامه‌ریزی

مدیرکل امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به ناکارآمدی ساختاری درایران گفت: اولین مصوبه برنامه ششم توسعه، اقتصادی بود و از هشت بند تعریف‌شده در آن، حتی یک‌بند هم به مسائل اجتماعی نپرداخته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا محبوبی مدیرکل امور اجتماعی وزارت کشور در جلسه هم اندیشی «حاشیه‌نشینی، چالش امروز، بحران فردا» که در محل خبرگزاری مهر و با حضور مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران، عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران و نریمان مصطفایی مدیر ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری برگزار شد، با اشاره به فقدان مدیریت واحد اجتماعی در کشور افزود: درهرصورت باوجوداینکه نظام برنامه‌ریزی مشکل داشته و توزیع امکانات نامناسب بوده، اما این موضوع جزو اقتضائات توسعه محسوب می‌شود.

محبوبی عنوان کرد: بخشی از نابسامانی‌های اجتماعی ما، هزینه سیاسی است که برای استقلال خودپرداخت می‌کنیم. همان‌طور که در جنگ، بهترین نیروهای انسانی خود را از دست می‌دهیم و این بخشی از هزینه‌های نبرد است، در حوزه استقلال نیز چنین هزینه‌هایی وجود دارد.

وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی ایران از بسیاری کشورها حادتر نیست

وی با تأکید بر اینکه وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی ایران از بسیاری کشورها حادتر نیست، گفت: وضعیت سکونتگاه‌های غیرمجاز در ایران از بسیاری از مناطق حاشیه‌نشین در دنیا همچون آسیای جنوب شرقی یا آفریقا حادتر نیست.

محبوبی با اشاره به ناکارآمدی ساختاری در ایران گفت: اولین مصوبه برنامه ششم توسعه، اقتصادی بود و از هشت بند تعریف‌شده در آن، حتی یک‌بند هم به مسائل اجتماعی نپرداخته است.

وی افزود: ضعف نخبگان در هماهنگی با نظام برنامه‌ریزی نیز از دیگر نارسایی‌های موجود است که باید توجه هر چه بیشتری به آن شود و از تئوری پردازی و نظریه‌پردازی صرف بپرهیزیم.

یکی از مؤلفه‌های ارزیابی عملکرد استاندارها موفقیت در کاهش حاشیه‌نشینی است

محبوبی عنوان کرد: وزارت کشور از طریق  استانداری‌ها، مسئول تحقق سیاست‌های عمومی دولت اعم از فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و...است و در این وزارتخانه دیدگاه اجتماعی نسبت به گذشته غلبه داشته و به‌طور مشخص در قالب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، مسئولیت کارگروه ارتقا فرهنگی اجتماعی و سلامت آیین‌نامه‌های مرتبط به تصویب رسید.

حاشیه نشینی کر

وی افزود :  تاکنون ۱۳ جلسه شورای اجتماعی کشور با موضوع سکونتگاه‌های غیررسمی نیز برگزارشده و ۱۱ استان در اولویت ارتقای فرهنگی اجتماعی قرارگرفته‌اند که با پیگیری استاندار، برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، اجرایی می‌شود و  یکی از مؤلفه‌های ارزیابی عملکرد استاندارها شامل شاخص‌های  موفقیت آن‌ها در کاهش بی‌سوادی، حاشیه‌نشینی و...است.

تشکیل وزارت امور اجتماعی ضرورت محسوب می‌شود

محبوبی گفت: در ارتباط با برنامه ششم توسعه، شورایی چندگانه تحت عنوان امور عمومی، سیاست داخلی و ارتقای سرمایه اجتماعی تشکیل شد که در این کارگروه مسائل بنیادی پیگیری می‌شود.

مدیرکل اجتماعی وزارت کشور با اشاره به سرمایه اجتماعی به‌عنوان اصلی حائز اهمیت در توسعه اجتماعی افزود: بی‌اعتمادی موجود در جامعه مؤید زوال اخلاقی است و باید بررسی شود که چه شده که زمانی با اشاره‌ای جان فدا می‌کردیم ولی امروز نمی‌توانیم از یارانه ۴۵ هزار تومانی چشم پوشی کنیم.

وی گفت: شاید تشکیل وزارت امور اجتماعی ضرورت محسوب و در این صورت امور زنان، جوانان و ... به صورت مطلوب تری پیگیری شود.  

کد خبر 2908374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha