۲۶ بهمن ۱۳۸۴، ۱۴:۴۱

با هدف توسعه و حفظ فضاي سبز شهري ؛

شهرداري تهران امسال 5/2 ميليون اصله نهال كاشته است

شهرداري تهران امسال 5/2 ميليون اصله نهال كاشته است

مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران با اشاره به تاكيد شهردار مبني بر توسعه و حفظ فضاي سبز شهري ، اظهار داشت: امسال 5 هزار هكتار توسعه جنگلكاري داشتيم و در همين زمان 5/2 ميليون اصله نهال كاشته شده و حدود يك ميليون نهال هم در هفته منابع طبيعي خواهيم كاشت.

به گزارش خبرگزاري مهر ، مهندس محمد مختاري با اشاره به اين موضوع كه گونه گياهي قطع شده در جنگل هاي لويزان از نوع كاج بوده است ، گفت: اين گونه گياهي قابل انتقال و جابجايي نيست و هزينه جابجايي آن بسيار زياد است.

وي تعداد درختان قطع شده در پارك جنگلي لويزان را حدود 2 هزار و 800 اصله عنوان و اظهار داشت: اين آمار بر اساس گزارش رئيس اداره فضاي سبز منطقه 4 شهرداري و در دو نوبت تهيه شده و طول و عرض مسير درختان قطع شده و فواصل بين درختان اين آمار را تاييد مي كند.

مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: بر اساس لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز، كميسيون ماده 7 شهرداري كميسيوني است كه از نماينده شوراي شهر تهران، نماينده فني شهردار تهران و مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران تشكيل شده است.

مختاري افزود: از وظايف قانوني اين كميسيون تشخيص باغ بودن عرصه هاست و در جوار اين كميسيون ديگري قرار داد كه در خصوص قطع يا جابجايي درختاني كه در محل ساختمان و زيربنا قرار مي گيرند تصميم مي گيرد و در صورتي كه اين كميسيون تشخيص داد كه درختي غير قابل انتقال به محل ديگري است مجوز قطع آن را صادر مي كند و به ازاي قطع هر درخت 2 برابر محيط بن درخت در محيط اطراف و يا مكاني كه كارشناسان سازمان پارك ها و فضاي سبز مشخص مي كنند درخت غرس مي شود.

به گفته وي خسارت قطع هر درخت نيز به حساب مخصوصي كه براي اين كار معين شده واريز مي شود و درآمد حاصله نيز به طور مشخص صرف توسعه فضاي سبز شهري تهران مي شود.

مختاري خاطرنشان كرد: بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در تمامي طرحهاي عمراني كه درخت در مسير آنها قرار دارد با نظر كميسيون ماده 7 مي توان نسبت به انتقال درختهاي واقع در مسير طرح و يا در صورت لزوم قطع آنها اقدام نمود.

وي همچنين در خصوص مكاتبات صورت گرفته بين سازمان مهندسي و عمران شهرداري و اداره كل منابع طبيعي تهران در خصوص قطع درختان جنگل لويزان توضيح داد : براساس اين مكاتبات و هماهنگي هاي صورت گرفته و طي دو نشست في مابين معاون فني و عمراني شهرداري و رئيس سازمان جنگل ها و مراتع توافق صورت گرفته است.

مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري با تاكيد بر مصوبه شوراي عالي اداري در سه سال پيش مبني بر تحويل جنگل لويزان و ساير جنگل هاي حاشيه اي تهران به شهرداري ها و اينكه جنگل لويزان يك پارك چنگلي شهري است گفت: لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز تاكيد دارد كه قطع هر نوع درخت در معابر، ميادين و باغات در محدوده قانوني و حريم شهر بدون اجازه شهرداري ممنوع است و در خصوص قطع درختان جنگل لويزان مجوزهاي لازم از سوي كميسيون ماده 7 صادر شده است.

وي با ذكر اين نكته كه اقليم كشور خشك است گفت: در مقايسه با كشورهاي اروپائي، انبوهي فضاي سبز شهر تهران نشانگر توجه به اين مقوله از سوي شهرداري است.

مختاري يادآوري كرد: طرح ايجاد كمربند سبز حاشيه شهرها يكي از وظايف سازمان جنگلها و مراتع كشور است كه بايستي در حريم شهرها اجرا مي شد اما در شهر تهران، شهرداري اين وظيفه را به دوش گرفته و در فاز يك طرح كمربند سبز تهران 31 هزار هكتار جنگلكاري در حاشيه شهر تهران صورت گرفته است.

وي تعداد پاركهاي شهر تهران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي را 48 پارك عنوان كرد و گفت: امروز در شهر تهران 1357 پارك وجود دارد و همچنين ميزان جنگلكاري در زمان قبل از انقلاب 3 هزار و 420 هكتار بوده كه امروز اين ميزان به 31 هزار هكتار افزايش يافته است.

 

 

 

کد خبر 290997

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha