۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۰۳

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به مهر گفت:

کشت برنج غیرازمناطق شمالی درکشورممنوع شد/انتقال سبزیجات به گلخانه

کشت برنج غیرازمناطق شمالی درکشورممنوع شد/انتقال سبزیجات به گلخانه

خرم آباد - معاون وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت کشت محصولات برنج غیر از مناطق شمالی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر زند ظهر چهارشنبه در حاشیه ۲۱ امین گردهمایی سالانه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تعداد رقم های معرفی شده به کشاورزان در بخش های مختلف زراعی اظهار داشت: سازمان تحقیقات در بخش زراعت تا کنون ۶۱۰ رقم معرفی کرده است.

۳۴ درصد ارقام معرفی شده به کشاورزان خارجی است

وی افزود: حدود ۴۰۰ رقم معرفی شده داخلی بوده که موسسات تحقیقات کشاورزی معرفی کرده اند، ۱۰ رقم معرفی شده مربوط به دانشگاه هاست و حدود ۲۰۰ رقم دیگر جزء ارقام خارجی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد ارقام را موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات معرفی کرده اند اضافه کرد: ۳۴ درصد از ارقام معرفی شده خارجی بوده که یک درصد ارقام توسط دانشگاه های کشور معرفی شده اند که امیدواریم حضور دانشگاه ها در بخش معرفی ارقام زراعی فعال تر شود.

زند تعداد رقم های معرفی شده در گندم را ۱۳۶ رقم برشمرد و بیان داشت: ۹۲ درصد این ارقام را موسسات داخلی تحقیقاتی دیم معرفی کرده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه کلزا محصولی نوپا بوده که ذخایر آن در ایران وجود ندارد لذا در بخش کلزا ۲۲ رقم معرفی شده که در عرصه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

۳۰۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی تحت کنترل مبارزه بیولوژیک قرار گرفت

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان تحقیقات برای مبارزه با آفات و بیماری ها در بخش کشاورزی گفت: حدود ۶۰۰ آفت و بیماری و علف هرز در کشور وجود دارد که برای عمده این آفات و بیماری ها دستورالعمل داریم.

زند با بیان اینکه سازمان تحقیقات تا کنون ۴۴۶ سم در کشور ثبت کرده است عنوان کرد: بسیاری از سموم پر خطر از رده خارج شده اند و برای اکثر آفات موجود در مزارع کشور سموم کم خطر تهیه شده است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر علیرغم افزایش سطح مبارزه شیمیایی مصرف سموم رو به کاهش بوده که این امر نشان دهنده استفاده از سموم کم خطر و کم مصرف طی سال های اخیر بوده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر مهر به اقدامات صورت گرفته در بخش گیاه پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: تعیین حداقل سموم مجاز در محصولات و معرفی بیش از ۱۰ عامل کنترل بیولوژیک در محصولات از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان تحقیقات در حوزه گیاه پزشکی است.

زند با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی کشور تحت کنترل مبارزه بیولوژیک قرار دارند اضافه کرد: شناسایی آفات و علف های هرز قرنطینه با کمک سازمان حفظ نباتات و جلوگیری از ورود این آفات به کشور از اقدامات دیگر صورت گرفته در بخش گیاه پزشکی است.

اجرای طرح نظام نوین ترویج در بخش کشاورزی کشور

وی در خصوص چگونگی اجرای طرح نظام نوین ترویج به خبرنگار مهر گفت: در این طرح سه موضوع مد نظر بوده که استفاده از ظرفیت بیش از هشت هزار فارغ التحصیل جذب شده بخش کشاورزی یکی از موضوعات مورد توجه در این طرح است چرا که این افراد جزء ناوگان ترویج هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولین برنامه مورد نظر در طرح نظام نوین ترویج پهنه بندی است تصریح کرد: در این طرح تمام عرصه های کشور پهنه بندی شده و برای هر پهنه یک مروج مسئول در نظر گرفته می شود.

زند گام دوم طرح نظام نوین ترویج را نظام دانش دانست و گفت: در این زمینه اطلاعات و دانش موجود در سازمان تحقیقات در اختیار این گروه قرار خواهد گرفت.

وی ساماندهی مراکز خدمات را که نقطه اتصال بخش کشاورزی با کشاورزان است را گام سوم طرح نظام نوین ترویج خواند و افزود: این طرح از ۱۱ شهریورماه امسال به استان های آذربایجان شرقی، گلستان، کرمانشاه و قزوین توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده که به صورت آزمایشی این طرح به اجرا در خواهد آمد سپس آن را به صورت فراگیر اجرا خواهیم کرد.

زند عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰۵ امین دستاورد سازمان تحقیقات تجاری سازی شده است و دستاوردهای زیادی توسط این سازمان ایجاد شده است.

کشت برنج به جز در مناطق شمالی ممنوع شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی مبحث الگوی کشت را یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: موضوع مطالعه تناسب اراضی در موسسات تحقیقات خاک و آب در دست مطالعه و بررسی بوده که انجام این طرح زیرساختی برای الگوی کشت خواهد شد.

زند با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی محصولات مورد نیاز برای کشت ها را وارد کرده و جهت گیری مهم این وزارت خانه به سمت دانه های روغنی است اظهار داشت: مجری دانه های روغنی در این وزارتخانه منصوب شده و این دانه ها به ویژه کلزا به زودی وارد کشور خواهند شد.

وی افزود: در الگوی جدید کشت محصولات آبدوست مورد توجه قرار گرفته و کشت برنج به جز در مناطق شمالی ممنوع شده است و سطح کشت سایر محصولات آبدوست نیز در حال کنترل است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: کشت محصولات صیفی و سبزیجات در حال انتقال به گلخانه ها است و سطح کشت ذرت نیز در حال مدیریت است.

کد خبر 2911695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha