۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۴۸

مهر گزارش می‌دهد؛

کمبود معلم در استان بوشهر/ ۱۸۹ هزار دانش‌آموز به کلاس درس می‌روند

کمبود معلم در استان بوشهر/ ۱۸۹ هزار دانش‌آموز به کلاس درس می‌روند

بوشهر - مدارس استان بوشهر برای میزبانی از دانش‌آموزان در اول مهر آماده‌ شده‌اند و امسال ۱۸۹ هزار دانش‌آموز به کلاس‌های درس خواهند رفت.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بوی مهر به مشام می‌رسد و خانواده‌ها دانش آموزان خود را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنند. ثبت‌نام در مدارس، خرید کیف و کفش و لباس، تهیه کتاب و لوازم‌التحریر و تامین سرویس مناسب برای دانش‌آموزان از جمله مقدمات حضور دانش‌آموزان در مدارس است.

البته در مقابل، مسئولان آموزش و پرورش با همکاری دیگر نهادها، مدارس را برای میزبانی از دانش‌آموزان آماده می‌کنند تا کلاس‌های درس به عنوان خانواده دوم دانش‌آموزان بتوانند میزبانی مناسب باشند.

تلاش‌های بسیار زیادی برای آماده‌سازی مدارس استان بوشهر از جمله رنگ‌آمیزی کلاس‌های درس، نوسازی میز و نیمکت‌ها، بهبود وضعیت سیستم‌های سرمایشی و . . . صورت گرفته است.

در این بین یکی از مهمترین مشکلات پیش روی آموزش و پرورش استان بوشهر را می‌تواند کمبود معلم عنوان کرد که آموزش‌وپرورش در تلاش برای رفع این مشکل است.

تجهیز مدارس استان بوشهر به وسایل سرمایشی

یکی از مهمترین نیازهای مدارس در استان بوشهر، برخورداری از وسایل سرمایشی مناسب است که متاسفانه در گذشته این مهم برای مدارس استان بوشهر فراهم نبوده است.

استان بوشهر در بسیاری از روزهای سال دارای هوای گرمی است که حضور در یک فضای بسته، نیازمند داشتن وسایل سرمایشی است.

دانش‌آموزان برای اینکه درک مناسبی از درس داشته و از نظر علمی به پیشرفت برسند، باید محیطی مطلوب و با دمای مناسب در کلاس درس وجود داشته باشد.

مصطفی سالاری استاندار بوشهر در نشست هفته پیش شورای آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرد: با توجه به اینکه برخی کلاس‌های درس استان بوشهر فاقد تجهیزات سرمایشی هستند امسال یک‌هزار و ۶۲۵ کلاس درس استان به این تجهیزات مجهز می‌شوند.

کلاس درس

یکی دیگر از مشکلاتی که گاها در مدارس مشاهده می‌شد و روند تعلیم و تربیت را با مشکلاتی روبرو می‌کرد، قطعی برق مدارس به علت بدهی بود که امسال تلاش شده که این مشکلات رفع شود.

استاندار بوشهر در این زمینه نیز گفت: برق هیچ مدرسه‎ای نباید به سبب بدهی قطع شود که لازم است که در تامین بدهی جاری برق مدارس اقدامات لازم انجام شود.

کمبود معلم در استان بوشهر

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در گفگو با خبرنگار مهر در زمینه کمبود معلم در سال تحصیلی جدید در استان بوشهر اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید در مجموع ۱۸۹ هزار دانش‌آموز از مقطع پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی وارد کلاس‌های درس می‌شوند و حدود ۱۴ هزار معلم در زمینه آموزش فعالیت دارند.

ناصر کرمی گفت: به دلیل اینکه تعدادی از همکاران ما در سال گذشته و امسال بازنشسته شده‌اند، حدود ۸۳۰ نفر به جمع پیشکسوتان پیوسته و بازنشسته شده‌اند.

کرمی بیان داشت: از آنجا که هیچ‌گونه استخدامی در دو سال گذشته نداشته‌ایم، با کمبود معلم مواجه هستیم که با نوبت دوم و اضافه تدریسی که همکاران ما می‌گیرند و استفاده از همکاران بازنشسته این مهم را پوشش می‌دهیم.

خرید خدمات آموزشی

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه کمبود معلم در مناطق روستایی استان بوشهر ادامه داد: تلاش کرده‌ایم تا این مشکل را نیز با اضافه تدریس همکاران، تعدادی از همکاران بازنشسته و در رشته‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش استفاده از خرید خدمات آموزشی دانش آموزان را پوشش دهیم.

کرمی اضافه کرد: هر چند که در ابتدای سال با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم ولی نهایتا توانسته ایم همه کلاس های درس را در سال گذشته پوشش دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: امسال نیز با برنامه‌ریزی، ساماندهی و سازمان دهی نیروی انسانی که صورت گرفته امیدوار هستیم که روز اول مهر کلاس بدون معلمی نداشته باشیم.

هوشمندسازی مدارس 

وضعیت سهمیه استان در استخدام آموزش و پرورش

کرمی در پاسخ به پرسش مهر در زمینه سهمیه کم استان بوشهر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش افزود: این سهمیه به نسبت جمعیت استان‌ها تخصیص داده شده ولی با توجه به نیاز ما این سهمیه کم است.

وی خاطرنشان کرد: اما به نسبت جمعیت، سهمیه استان ما از میان ۵ هزار استخدامی همین تعدادی است که اعلام کرده اند؛ ضمن اینکه این تعداد که امسال در آزمون استخدامی پذیرفته می‌شوند باید یک‌سال دوره دانشگاه فرهنگیان را طی کنند و سال آینده وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

استفاده از معلمان حق التدریس و بازنشستگان

کرمی در پاسخ به به پرسشی در زمینه اینکه تا اضافه شدن این معلمان به سیستم آموزشی تمهیدات شما برای حل مشکل کمبود معلم چگونه است، افزود: در وهله نخست استفاده از معلمان حق التدریس، بازنشستگان و مواردی که نیاز باشد استفاده از معلمان ابتدایی به صورت دو نوبته از جمله تمهیدات ما در این زمینه است.

وی در پاسخ به پرسشی زمینه تمهیدات آموزش و پرورش استان برای نظارت بیشتر و کیفیت‌بخشی مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی بیان کرد: با برنامه‌ریزی که می‌شود و نظارتی که بر کیفیت کار این مدارس انجام می‌شود امیدواریم که مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی ما نه تنها همپای مدارس دولتی ما باشند بلکه جنبه ارتقا و برتری نیز داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه انجام مکاتبه آموزش و پرورش استان بوشهر با اداره کل نوسازی مدارس استان برای تحویل به موقع مدارس نیمه تمام افزود: با توجه به اعتبارات استان پروژه‌هایی که درصد بیشتری از آنها پیشرفت داشته، آنها در اولویت قرار گرفته‌اند اما محدودیت اعتبارات استانی وجود داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در پایان گفت: نمی توانیم بگوییم که همه اینها به‌زودی تکمیل می‌شود بلکه پروژه‌های مثلا با پیشرفت ۷۰ درصد در اولویت هستند و تا آغاز سال آینده تکمیل می‌شوند.

توسعه کتابخانه مدارس استان بوشهر

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: توسعه کتابخانه در سطح مدارس استان بوشهر را به صورت جدی در دستور کار داریم و سال گذشته بخشی از کار انجام شد و امسال نیز این مهم ادامه دارد.

عبدالمحمد شعرانی به اجرای طرح ۷۷ در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۷۷ کتابخانه در مدارس زیر ۱۰ دانش‌آموز استان بوشهر نصب شد.

وی اضافه کرد: در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ نیز برنامه کتابخانه‌دار کردن ۲۰۰ مدرسه روستایی استان بوشهر را در دستور کار داریم.

مدارس مدرسه  کراپ شده

لازم به ذکر است که با تلاش مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر و افراد نیک اندیش تعداد ۱۲ هزار جلد کتاب آماده اهدا به مدارس روستایی شد.

حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و امر تعلیم و تربیت تقریبا به همه خانواده‌ها مربوط می‌شود و همکاری عمومی برای رفع مشکلات پیش روی آموزش و پرورش باید به صورت جدی انجام شود.

همه باید دست به دست هم دهند تا تعلیم و تربیت با کیفیت بالاتری انجام شود و این مهم نیازهای همکاری همه خانواده‌ها، آموزش و پرورش، مدیریت استان و دستگاه‌های مرتبط است.

کد خبر 2918547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha