۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۳۴

بررسی همکاری‌های مشترک میان بنیاد سعدی و یونس امره ترکیه

بررسی همکاری‌های مشترک میان بنیاد سعدی و یونس امره ترکیه

در راستای آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان و بررسی همکاری‌های مشترک آموزشی، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی با رییس دفتر موسسه یونس امره ترکیه در تهران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در این دیدار که در محل بنیاد سعدی برگزار شد، سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی ضمن تشریح وظایف و فعالیت های بنیاد سعدی و نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، آمادگی بنیاد را برای همکاری های فرهنگی، آموزشی با موسسه یونس امره اعلام کرد.

وی ضمن پیشنهاد بازدید از موسسه یونس امره توسط کارشناسان بنیاد سعدی به منظور آشنایی بیشتر با منابع آموزشی و کمک آموزشی، روش های تدریس و فضاهای آموزشی و همچنین تخته های آموزشی هوشمند، اظهار داشت: استفاده از تخته‌های هوشمند در مدارس ارمنستان، یکی از تجربه‌های موفق بنیاد سعدی در آموزش زبان فارسی است که تجربیات خود را در این زمینه به موسسه یونس امره انتقال خواهیم داد.

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی همچنین پیشنهاد برگزاری همایش‌های مشترک پیرامون چهره های شاخص ادبی ایران و ترکیه همچون یونس امره و سعدی یا یونس امره و شهریار را مطرح کرد. همچنین پیشنهاد شد همکاری مشترکی میان موسسه یونس امره و بنیاد سعدی در برگزاری برنامه های مشترک فرهنگی ویژه دانشجویان ترک محصل در ایران و دانشجویان ایرانی محصل در ترکیه، انجام شود.

شامیل اوچال، رییس موسسه یونس امره ترکیه در تهران نیز ضمن معرفی موسسه متبوعش و فعالیت های آن در راستای آموزش زبان ترکی، گفت: موسسۀ غیردولتی یونس امره با هدف معرفی زبان، فرهنگ، هنر و تاریخ کشور ترکیه، در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و تاکنون ۳۸ نمایندگی­ در خارج از ترکیه راه اندازی کرده است که دوره‌­های آموزش زبان ترکی، اجرای پروژه‌­های علمی و فعالیت­‌های فرهنگی و همچنین برگزاری دوره های تابستانی، با هدف ایجاد زمینه برای افزایش مناسبات فرهنگی، از جمله برنامه های برگزار شده در این مراکز است.

وی با بیان اینکه موسسه یونس امره از حمایت‌های مادی و معنوی دولت ترکیه بهره مند می‌شود، از دیگر فعالیت های فرهنگی، هنری انجام شده در نمایندگی های یونس امره در خارج از کشور را «برگزاری سمینارهای فرهنگی- ادبی، دوره­‌های آموزش­ خوشنویسی، گفتگو با نویسندگان و شعرا، اجرای­کنسرت موسیقی، تئاتر و شب شعر» برشمرد.

شامیل اوچال با اشاره به تاسیس دفتر تهران موسسه یونس امره در سال ۲۰۱۲، ادامه داد: در ابتدای تاسیس دفتر، انتظار پذیرش ۸۰۰ دانشجو در سال را داشتیم که در حال حاضر به دلیل محدودیت مکانی ۵۵۰ دانشجو را در سال پذیرش می‌کنیم.

وی با توضیح برنامه های انجام شده در دفتر تهران یونس امره، گفت: آخرین برنامه برگزار شده در ایران، جشنواره جوایز ترکی، در موسسۀ لغت نامه دهخدا بود و برای مهرماه امسال نیز برنامۀ هفته فرهنگی ترکیه در دست برنامه­‌ریزی است که با همکاری نهادهایی چون موسسۀ حکمت و فلسفه ایران از دهم تا چهاردهم مهرماه در تهران برگزار می‌شود.

رییس موسسه یونس امره در تهران با اشاره به اینکه در این موسسه منابع آموزشی با توجه به نیاز زبان آموزان طراحی می‌­شود، ادامه داد: طراحی کتاب های هماهنگ با تخته های هوشمند از جمله برنامه‌های ما در موسسه است که در آینده نزدیک و با ورود تجهیزات لازم، تولید خواهد شد.

شامیل اوچال، با اشاره به دوره دانش افزایی زبان فارسی که هشتاد و دومین دروه اش اخیرا در ایران برگزار شد، افزود: مشابه چنین دوره ای، یکی از کارهای جدیدی بود که امسال یونس امره در قالب جشن زبان ترکی برگزار کرد و از سراسر جهان زبان آموزان ترکی به کشورمان آمدند؛ از ایران هم ۲۵ نفر از ترکی آموزان برتر و برگزیده در این دوره حضور داشتند.

شامیل اوچال که دارای مدرک دکترای فلسفه و مترجم برخی آثار استاد مطهری و دکترشریعتی به زبان ترکی است، در بخش دیگری از سخنانش گفت: در نخستین سفری که در سال ۱۹۸۷ میلادی به ایران داشتم موفق به ملاقاتی با حضرت امام­ خمینی (ره) شدم و همچنین با برخی مسئولین از جمله دکترحداد عادل نیز که کتاب فرهنگ­ برهنگی وبرهنگیِ­ فرهنگی ایشان را مطالعه کرده بودم، ملاقات داشته ام.

رییس موسسه یونس امره در تهران، در پایان این دیدار، ضمن ابراز امیدواری در خصوص همکاری های پیش رو با بنیاد سعدی، از این بنیاد برای شرکت در برنامۀ هفته فرهنگی ترکیه دعوت به عمل آورد.

موسسه یونس امره ترکیه، متولی آموزش و گسترش زبان ترکی در جهان است که دفاتر نمایندگی خود را در کشورهای مختلف از جمله ایران راه اندازی کرده و فعالیت های موثری در امر آموزش و گسترش زبان داشته است.

کد خبر 2919274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha