۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۴۵

مهر بررسی می‌کند؛

رقابت «بن تن» و «فرزان» برای تصاحب نیمکت مدرسه/والدین تسلیم کودک

رقابت «بن تن» و «فرزان» برای تصاحب نیمکت مدرسه/والدین تسلیم کودک

اردبیل- تب و تاب خرید نوشت‌افزار مدرسه در حالی بالا گرفته که والدین از وجود برندهایی که ذهن دانش آموزان را تسخیر کرده و به چشم هم چشمی بین کودکان تبدیل شده ناراضی‌اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: برای خرید لوازم مدرسه شور و اشتیاق دانش آموزان از ابتدای شهریور دیده می شود، چه آنها که در شرایط مادی مطلوب زندگی می کنند و چه آن ها که مجبورند از بین خوبتر و خوب، همیشه خوب ها را انتخاب کنند.

خرید نوشت افزار و کیف مدرسه البته به شکل های مختلف و از بازارهای مختلف انجام می شود که متناسب با وضعیت رفاهی دانش آموز می تواند از کتاب فروشی سر کوچه یا دست فروش سر خیابان به فروشگاه های شیک لوازم التحریر تبدیل شود.

در میان همهمه ای که قرار است سلاح های این سربازان کوچک دانش را تامین کند و آن ها را تا مرحله آینده سازی پیش برد، البته دردهایی نیز هست. دردهایی که سال ها است به دغدغه جدی تبدیل شده و با این وجود هر چند سال به سال تشدید می شود، پاسخی نمی گیرد.

برندهای خارجی برای طرح ایرانی شاخ و شانه می کشند

دستفروش مقابل بازار قیصریه کیف ننه سرما را در دست گرفته و در مقابل ناله های دخترک هفت -هشت ساله ای عاجز مانده است.

مادر می گوید: همینو بخر. یادت نیست کارتونشو دیدی کلی کیف کردی خندیدی. به این بامزگی.

دخترک اما در مقابل تعریف و تمجید مادر مقاومت می کند و انگشت اشاره را به طرح سه دختر باربی حک شده روی کیف گرفته است.

دستفروش نمی داند در این بازی طرف مادر را بگیرد یا دخترک را. فقط به دنبال فروش اجناس خود است.

وقتی سوال می کنم از این اختلاف نظر ها چقدر پیش می آید؟ پاسخ می دهد: خیلی زیاد، همش دعوا است و بچه ها خیلی زور می گن.

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی

شاخ و شانه برندهای خارجی در حالی است که حتی شخصیت های کارتون های ایرانی از جمله شکرستان نیز نتوانسته جذابیت لازم را در روح و احساس کودک حک کند. بطوریکه حتی نام این شخصیت ها به سختی در ذهن کودکان باقی می ماند اما تولیدات والت دیزنی و شرکت های فیلم سازی معتبر دنیا به سادگی توانسته است ذهن کوذکان ایرانی را معطوف به شخصیت های خلق شده خود سازد.

هر کاراکتری برای تولید نیازمند پژوهش است و هر اقدامی باید با پیوست پژوهشی همراه باشد.با این وجود دلیل این معضل فرهنگی را کارشناسان تربیتی تنها جذابیت ظاهری کاراکتر ها نمی دانند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در تشریح بروز چنین معضل فرهنگی بی توجهی به تاثیر گذاری عمیق کاراکتر ها را دلیلی می داند که مورد غفلت بوده و همچنان نسبت به آن بی توجهی می شود.

کیفیت برتری می آورد

اظهارات شتاب زده از جمله اینکه این کاراکتر ها به دلیل ظاهر فریبنده برای کودکان عزیز شده اند، در واقع چندان قانع کننده نیست. بطوریکه ناهید الله وردی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: اینکه کاراکتر کارتونی یا عروسکی ما موفق نبوده به فقدان استراتژی باز می گردد؛ هر کاراکتری برای تولید نیازمند پژوهش است و هر اقدامی باید با پیوست پژوهشی همراه باشد.

با توجه به اینکه اغلب شخصیت های کارتونی بعدها به عروسک نیز تبدیل می شوند و این اتفاق شاید فقط برای شهر موش ها و کلاه قرمزی افتاده است و مواردی که مشاهده می شود گاها با مشکل کیفیت نوشت افزار و عروسک این کاراکترها مواجه است، الله وردی زاده با تاکید ویژه به عروسک سارا و دارا ادامه داد:  متاسفانه در این عروسک نیز به بازی راحت و کیفیت توجه نشده بود. باید سازنده در ابتدا مشخص کند که این عروسک برای تزئین است یا برای بازی یا کارکرد دیگری دارد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان تاکید دارد که حتی استفاده از کاراکتر خارجی برای نوشت افزار به خودی خود زیر سوال نیست و باید بررسی شود چرا این کاراکتر ها اینقدر محبوب شده اند.

کراپ‌شده - کیف بن تن

تمام بی توجهی ها در کنار شخصیت پردازی برای کاراکتر های کارتون های خارجی امروز به کشمکش والدین و کودکان تبدیل شده و در بسیاری از مواقع آن ها را مجبور به تسلیم می سازد.

یکی از والدین نازنین فرخنده به خبرنگار مهر گفت: دلیل اینکه من کیف «باربی» یا «هلو کیتی» برای دخترم می خرم بیشتر از اینکه به طرح آن بازگردد به دلیل کیفیت آن است.

وی افزود: یک سال این کیف هر روز مورد استفاده خواهد بود و متاسفانه برخی کیف های تولیدی داخلی اصلا کیفیت خوبی ندارند.

کیفیتی که در جنس های وارداتی مجذوبیت ایجاد کرده و اجازه عرض اندام به مشابه ایرانی نمی دهد البته هزینه بر است.

اینجا است که مشکلات تشدید می شود و اولیا و مربیان مدرسه را نیز مستاصل ساخته است. اصرار دانش آموزان به خرید برند های گران در بسیاری از مواقع به چشم هم چشم کلاس های درس تبدیل شده و در برخی مواقع حتی در کیفیت تحصیل دانش آموز تاثیر گذار بوده است.

منصوره احمدی یکی دیگر از والدین دانش آموزی با یادآوری مقاومت برای خرید وسایل پر زرق و برق و خرید دفتر و نوشت افزار ساده تصریح کرد: سال گذشته دخترم در کلاس درس خود تنها کسی بود که چنین وسایلی نداشت و خوب اینها بچه اند و از روی هم می بینند و دلشان می خواهد.

یکدستی استفاده از نوشت افزار در همین دل نگرانی که این مادر تاکید دارد از بین می رود؛ چرا که والدینی که وضعیت مالی شان اجازه خرید چنین وسایل گرانی را نمی دهد در مقابل کودک خود احساس شرمندگی می کنند؛ شرمندگی که به نظر می رسد به دلیل هدایت نامناسب الگوهای ذهنی دانش آموز توسط نهادهای تربیتی و آموزشی حادث شده است و فی نفسه به ضعف والدین بازنمی گردد.

احمدی معتقد است اگر قرار است فرهنگ سازی شود بهتر است مدارس اقدام کنند و در این خصوص مثالی را نیز طرح می کند که در برخی مدارس شهرهای دیگر نوشت افزار به خصوص برای دانش آموزان ابتدایی به همراه کتاب درسی توسط خود مدرسه ارائه می شود.

وی افزود: این طرح چون با هماهنگی والدین است و به دنبال این است که همه بچه ها را برای استفاده وسایل مشابه و ساده تشویق کند می تواند حواس دانش آموزان را جمع درس کند؛ چون واقعا در برخی مواقع نمی توان چنین وسایلی را برای کودک نخرید.

آناتومی کودک، اولویت اول کیف و کفش مدرسه

در پاسخ به دغدغه ای که در بین دانش آموزان اردبیلی به جد مشاهده می شود مدیر کل آموزش و پرورش استان به دلیل سبقه پزشکی که دارد توجه به آناتومی کودک را  در انتخاب نوشت افزار ضروری می داند.

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی

صابر سپهری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شکل، اندازه و رنگ نوشت افزار به ویژه کیف و کفش باید به شکلی انتخاب شود که به آناتومی بدن کودک لطمه وارد نسازد.

وی افزود: دانش آموزان در سن رشد هستند و باید در انتخاب نوشت افزار به این مقوله توجه ویژه شود، خواسته ما از اولیا بیشتر از توجه به ظاهر نوشت افزار توجه به استاندارد آن است.

وی همچنین با اشاره به کیفیتی که در برخی مواقع موجب ترجیح یک برند می شود، اضافه کرد: ما نمی توانیم در مدارس خرید برند خاصی را ممنوع کنیم و یا خرید برند خاصی را اجباری سازیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه حمایت از تولید ملی به جد اولویت خرید نوشت افزار است، اضافه کرد: خواسته ما از والدین خرید طرح های بومی و ایرانی- اسلامی است.

هر چند این سیاست گذاری حق انتخاب را به والدین و دانش آموز بخشیده است، اما باز به همهمه ای که می رود تا در مدارس به جای علوم ریاضی به رقابت باربی و سارا تبدیل شود پاسخ نمی دهد.

اینبار این انجمن های اولیا و مربیان هستند که به نظر می رسد می توانند آرامشی به کلاس های درس بازگردانده و تدبیری اتخاذ کنند تا به جای اینکه در کلاس تاریخ از شجاعت های کاراکتر «مردا» زمزمه ها رد و بدل شود، جایی برای شجاعت کاراکتر های ایرانی کتب درسی نیز باقی بماند.

خبرنگار: ونوس بهنود

کد خبر 2919596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha