اسکان ۱۸۵ هزار پناهجو در آمریکا؛

بحران آوارگان و دشمنانی که دوست شده‌اند/ بی‌توجهی به حافظه جهانی

بحران آوارگان و دشمنانی که دوست شده‌اند/ بی‌توجهی به حافظه جهانی

کشورهایی که هر یک به نوعی در وخیم‌تر شدن اوضاع سوریه در چهار سال گذشته نقش داشته‌اند اکنون بحران پناه جویان را وسیله ای برای پاک کردن پرونده سیاه خود در مورد وضعیت بحرانی خاورمیانه می دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، بحران سوریه وارد پنجمین سال خود شده است بحرانی که با نقشه های غرب و اجرای آن از سوی برخی کشورهای منطقه موجب شده تا خاورمیانه بدترین شرایط خود را در چند دهه اخیر تجربه کند. این بحران موجب آوراگی بیش از سه میلیون نفر در سوریه شده و حمایت جنگ‌افرزوان از تروریست ها نیز موجب گشته تا مردم سوریه برای در امان ماندن از آتش خشم این گروه ها رهسپار اروپا شوند. 

صرف نظر از مسائل سیاسی و اهداف پشت پرده ای که کشورهای غربی در قبول شمار اندک پناهجویان دارند روان شدن سیل مهاجران به سمت غرب نیز فرصتی مناسب برای این کشورها بوجود آورده تا آنها با گرفتن ژست های انسان دوستانه سعی در پاک کردن پرونده خود از لکه هایی کنند که در طول چهار سال گذشته موجب به زمین ریخته شدن خون های بیگناه زیادی شده است. 

در همین رابطه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کشورش در دو سال آینده ۱۸۵ هزار پناهجو می‌پذیرد.

این در حالی است که در سال مالی ۲۰۱۵ که در آخر ماه سپتامبر، ده روز دیگر به‌پایان می‌رسد، ایالات متحده آمریکا مجموعا ۷۰ هزار پناهجو را در خاک خود پذیرفته است.

جان کری گفته که کشورش علاقه دارد که شمار بیشتری از پناهجویان را بپذیرد اما قوانین تصویب‌شده پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، مانع از آن می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا گفته بعد از حملات یازده سپتامبر قوانین جدیدی وضع شد که بر پایه آن سابقه همه افراد بررسی می‌شود و این کاری زمان‌بر است.  

سیاست تازه آمریکا برای پذیرش شمار بیشتری از پناهجویان در خاک آن کشور، در اوج یکی از گسترده‌ترین بحران‌های مربوط از زمان جنگ دوم جهانی، شکل می‌گیرد. صدها هزار تن از شهروندان کشورهایی که درگیر جنگ و نبردهای داخلی هستند، به ویژه سوریه، طی ماه‌های گذشته از طریق زمین و دریا خود را به بخش‌هایی از اروپا رسانده‌اند.

مسیرهای دریایی عمدتا به یونان و ایتالیا و مسیرهای زمینی عمدتا به مجارستان ختم شده‌اند. عمده پناهجویان قصد دارند تا خود را به غرب یا شمال اروپا برسانند. و مقامات آلمانی می‌گویند انتظار دارند که تنها در سال جاری میلادی یک میلیون پناهجو وارد آن کشور شوند.

ورود شمار قابل توجهی از پناهجویان به اروپا با واکنش‌های گسترده و گوناگونی روبرو بوده است.

از کشیدن حصار در مرز مجارستان و صربستان، درگیری‌ها میان پلیس و گروهی از پناهجویان تا حرکت گروهی آن‌ها با قطار یا پای پیاده به اتریش و آلمان و مسئله اسکان آنها در کشورهای اروپایی، همگی طی هفته‌های گذشته از مهم‌ترین اخبار رسانه‌ها بوده‌است.

کد خبر 2920562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha