۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۴۲

همکاری ایران و فرانسه در بخش کشاورزی

همکاری ایران و فرانسه در بخش کشاورزی

ایران و فرانسه در نشست مشترک وزیران کشاورزی دو کشور، تفاهم‌نامه همکاری در بخش کشاورزی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست مشترک بین «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و «استفان لوفل» وزیر کشاورزی فرانسه در تهران، طرفین با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای بر نقش محوری کشاورزی در اقتصاد، امنیت غذایی و همچنین اهمیت همکاری دوجانبه در گسترش روابط کشاورزی و تجاری تاکید کردند.

در این نشست زمینه‌های مختلف همکاری  از جمله تولیدات گیاهی، دام و بهداشت آن، تحقیقات، مسایل اقلیمی و اکولوژی مورد توافق طرفین قرار گرفت.

تبادل دانش فنی در زمینه معرفی واریته‌های جدید و تبادل فرآورده‌های حفظ نباتات، همکاری در زمینه ارتقای سطح تولیدات بز و انتخاب نژادهای برتر گاو و گوسفند، گواهی بهداشتی و انتقال تجارب در زمینه کاهش آنتی‌بیوتیک‌ها در بخش دام و ایجاد تورهای مطالعاتی در بخش تحقیقات از جمله موارد مورد توافق طرفین در این تفاهم‌نامه است.

در پایان این نشست طرفین توافق کردند تا سرمایه‌گذاری مشترک در بخش کشاورزی و غذا را مورد حمایت خود قرار دهند.

در همین حال، وزیر جهاد کشاورزی در مراسم امضای یادداشت تفاهم با وزیر کشاورزی فرانسه گفت: همکاری دو کشور در بخش زراعت، امور دام و تبادل دستاوردهای علمی در بخش کشاورزی از سال گذشته بین دو کشور آغاز شد که امروز با امضای پنج تفاهم‌نامه همکاری اجرایی خواهد شد.

محمود حجتی با اشاره به اینکه همکاری های دو کشور در تمام زیر بخش های مربوط به بخش کشاورزی اجرا می شود، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها که سه مورد آنها بین شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی و فرانسوی امضا شده است، دو کشور در بخش‌های خدمات پیش از تولید و پس از تولید محصولات کشاورزی که شامل مبادلات تجاری و بازرگانی است همکاری می‌کنند.

وی اظهارداشت: همچنین شرکت‌های فرانسوی در زمینه تولید بذرهای اصلاح شده گندم و دانه روغنی کلزا که در برابر آفات و بیماری ها و خشکسالی مقاوم است، با یکدیگر همکاری خواهند کرد، ضمن اینکه شرکت های فرانسوی و ایرانی برای تولید بذرهای اصلاح شده و اجرای طرح های تولید دام های اصلاح نژاد شده، سرمایه گذاری مشترک خواهند کرد.


حجتی گفت: براساس تفاهم‌نامه شرکت‌های ایرانی و فرانسوی قرار است برای تولید دام سبک اصلاح نژاد شده بز و گوسفند، مواد ژنتیکی را مبادله کنند و در این زمینه شرکت‌های ایرانی از تجربیات فرانسوی در بخش اصلاح نژاد دام سبک استفاده خواهند کرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره افتتاح طرح مشترک آبزی‌پروری با کشور فرانسه که امروز از طریق ویدئوکنفرانس منطقه آزاد قشم به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: در این پروژه بچه ماهی به صورت پرورش ماهی در قفس تولید می شود که ظرفیت تولید این قفس ۱۰ میلیون قطعه در سال است و تا ۴۰ میلیون قطعه نیز قابل افزایش خواهد بود.

حجتی افزود: هم اکنون ۳۵۰ هزار تن ماهی در مراکز پرورش تولید می شود که در صورت توسعه طرح تولید ماهی در قفس، ظرفیت تولید تا چند برابر افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در سه دهه گذشته نتوانستیم از ظرفیت‌های مناسب تولید ماهی در سواحل کشور با روش پرورش ماهی در قفس استفاده کنیم اما هم اکنون با استفاده از تجارب دیگر کشورها از جمله کشور فرانسه، این طرح در اولویت برنامه های سازمان شیلات و برنامه ششم اقتصادی اجتماعی کشور قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی تامین اعتبارات مالی برای توسعه مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و فرانسه گفت: این مشکل بیشتر مربوط به تحریم‌هایی است که در گذشته یکطرفه و ظالمانه علیه ملت ایران اعمال شده بود و امیدواریم در مراحل اجرایی برجام این محدودیت‌ها برداشته شود تا بتوانیم به تعامل مثبت و سازنده ای با طرف فرانسوی برسیم.

«استوفان لوفل» وزیر کشاورزی فرانسه نیز در برنامه مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره آینده روابط دو کشور در بخش کشاورزی گفت: در زمینه تحقیقات، آموزش، و مبادلات دو کشور در بخش کشاورزی، آینده بسیار روشنی را پیش رو داریم و امیدواریم مشارکت بیشتری بین دو کشور ایجاد شود.

وی افزود:‌ دفتر تجاری و بازرگانی فرانسه از امروز در سفارت فرانسه برای گسترش همکاری ایجاد شده است. وزیر کشاورزی فرانسه اظهارداشت: برای صادرات محصولات کشاروزی و باغی نیز در چارچوب قراردادهای بین المللی همکاری خواهیم کرد.


 

کد خبر 2921024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha