۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۳۱

محوطه باز تالار محراب سالن تئاتر شود/ فرصتی که رها شده است

محوطه باز تالار محراب سالن تئاتر شود/ فرصتی که رها شده است

فضای باز تالار محراب که طی سال‌های گذشته بدون استفاده بوده، یکی از بهترین امکانات موجود در مرکز شهر تهران است که در صورت حمایت مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری قابلیت تبدیل شدن به سالن تئاتر را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تالار محراب از جمله مکان‌های اجرای تئاتر است که با میزبانی از گروه‌های تئاتر برای اجرا یا تمرین آثار نمایشی‌شان، فعالیت مستمری دارد. این مجموعه تئاتری که در نیمه دوم دهه ۸۰ مورد بازسازی قرار گرفت، یکی از مکان‌هایی است که از گروه‌های تئاتری استان تهران حمایت می‌کند و در عین حال پذیرای هنرمندان حرفه‌ای تئاتر نیز هست اما در بازسازی مدنظر تغییراتی با هزینه‌ای چند ده میلیون تومانی و بدون نگاهی کارشناسانه در فضای باز تالار محراب و در راستای تبدیل آن به مکانی دائمی برای اجرای تعزیه شکل گرفت.

به مروز زمان و علیرغم هزینه‌های صرف شده برای فضای باز تالار محراب نه تنها این فضا برای اجرای تعزیه مورد استفاده قرار نگرفت، بلکه طی سال‌های گذشته بدون استفاده و بهره‌برداری بوده است.

این در حالی است که با یک برنامه ریزی و طرح مناسب، محوطه باز تالار محراب قابلیت تبدیل شدن به یک بلک باکس تئاتر را دارد. در وضعیتی که کمبود سالن‌های مناسب اجرای تئاتر در شهر تهران تبدیل به یک معضل اساسی برای هنرمندان تئاتری شده است، راه‌اندازی یک بلک باکس تئاتر در ابعادی مناسب و استاندارد می‌تواند کانون توجه هنرمندان حرفه‌ای تئاتر باشد.

ابراهیم گله‌دارزاده که طی یک سال و نیم گذشته به عنوان رئیس تالار محراب مشغول به فعالیت است درباره وضعیت محوطه باز تالار محراب و برنامه ریزی مدنظر برای بهره‌برداری بهینه از این فضا به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که طی مدت زمان حضورم در تالار محراب با هنرمندان متعددی از نسل‌های مختلف درباره محوطه باز تالار گفتگو کردم. ما در تالار محراب ۳ محل اجرا و ۲ محل تمرین داریم که از میان ۳ محل اجرا، محل میدانی بدون بهره‌وری است و هنرمندان تمایلی به اجرا در این فضا ندارند. با خیلی از هنرمندان فعال تئاتر خیابانی هم در مورد محوطه میدانی تالار محراب گفتگو کردم ولی آن‌ها هم تمایلی به اجرا در این فضا ندارند.

​وی ادامه داد: درباره اجرای تعزیه نیز در این فضا اقدام کردم اما با توجه به هزینه‌های اجرای تعزیه و همچنین میزان استقبال مخاطبان از اجرای تعزیه در محوطه میدانی تالار محراب، تعزیه‌خوانان و هنرمندان فعال در این عرصه نیز تمایلی به اجرا در این مکان ندارند. 

رئیس تالار محراب با اشاره به یکسان بودن نگاه اکثر هنرمندان و فعالان حرفه‌ای و همچنین جوانان و دانشجویان تئاتری به محوطه میدانی تالار محراب، اظهار کرد: به این نتیجه رسیدیم که باید به لحاظ فیزیکی تغییراتی در محوطه میدانی تالار محراب ایجاد کنیم تا تبدیل به مکانی برای اجرای مستمر آثار نمایشی شود. 

گله‌دارزاده معتقد است تبدیل محوطه میدانی تالار محراب به مکانی که بهره‌وری و استفاده داشته باشد نیازمند حمایت اداره‌کل ارشاد استان تهران و همچنین شهرداری تهران است.

وی متذکر شد: طی یک سال و نیم گذشته که در تالار محراب حضور داشتم، تلاش‌های زیادی برای فعال‌سازی محوطه میدانی تالار محراب انجام دادم ولی علیرغم همه این تلاش‌ها، این محوطه تنها ۳ روز مورد استفاده قرار گرفت؛ یعنی به طور میانگین هر ۶ ماه یک روز. این در حالی است که سالن اصلی و سالن کوچک ما به صورت مداوم فعال هستند و یا از اجراهای نمایشی یا از تمرین گروه‌های نمایشی، میزبانی می‌کنند.

مدیرعامل اسبق انجمن هنرهای نمایشی ایران با بیان اینکه محوطه میدانی تالار محراب با تغییراتی که چندان گران‌قیمت و سنگین نیستند، قابلیت تبدیل شدن به یک بلک باکس مناسب تئاتری را دارد، یادآور شد: این امر مستلزم صرف هزینه‌های لازم برای بالا بردن دیوارها، احداث سقف، آکوستیک کردن فضا و ایجاد تغییرات مورد نیاز دیگر است که البته علیرغم تصور، هزینه‌های بالایی نیستند. در صورت صرف هزینه مورد نیاز، می‌توان تماشاخانه یا بلک باکس خیلی خوبی در فضای باز تالار محراب احداث کرد.

​گله‌دارزاده تصریح کرد: بارها در خصوص اینکه محوطه میدانی تالار محراب رها شده و بهره‌وری ندارد و در عین حال اعتبارات لازم در زمینه تبدیل این محوطه به بلک باکسی مناسب و استاندارد، با مدیران و مسئولان مربوطه صحبت کرده‌ام. اگر اداره‌کل هنرهای نمایشی به تالار محراب به عنوان یکی از مکان‌های فعال تئاتری در شهر تهران توجه نشان دهد و اداره‌کل ارشاد استان تهران نیز هم و غم خود را روی تغییر مناسب محوطه میدانی تالار محراب بگذارد، یک حرکت ماندگار و ارزشمند در عرصه تئاتر حرفه‌ای تهران رخ خواهد داد.

وی افزود: من با شهرداری تهران گفتگوهایی در این زمینه داشته‌ام و علاقه‌مندی‌هایی نیز از سوی شهرداری تهران برای ایجاد تغییر در محوطه میدانی تالار محراب نشان داده شده است که امیدوارم با همکاری شهرداری، اداره‌کل هنرهای نمایشی و اداره‌کل ارشاد استان تهران این تغییر به جا و لازم در محوطه میدانی تالار محراب ایجاد شود.

این مدیر تئاتری تأکید کرد: در مرکز شهر تهران فضایی بزرگ و مناسب مانند محوطه میدانی تالار محراب وجود ندارد. از این رو فضایی که در محوطه میدانی تالار محراب در اختیار داریم بسیار ارزشمند و مناسب برای احداث یک بلک باکس تئاتری است تا در مرکز شهر تهران، یک سالن تئاتر مناسب برای اجرا و بهره‌مندی هنرمندان حرفه‌ای و همچنین جوان تئاتر، در اختیار داشته باشیم.

کد خبر 2921945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • پوریا اکاسره ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      0 0
      با سلام و احترام اینجانب طراح این سایت هستم و لازم میدانم یاد آوری کنم یکی از دلایل طراحی به شکل موجود اجرای ضوابط آتشنشانی بود . به این شکل که ساختمان اصلی کاملا قابل دید و دسترس باشد.