۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۰

طرح ویژه تولیدکنندگان برای ورود به بازار روسیه

طرح ویژه تولیدکنندگان برای ورود به بازار روسیه

عضو انجمن صنایع غذایی با بیان اینکه تولیدکنندگان نگران ورود ناموفق به بازار روسیه هستند، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد که باخت کالاهای ایرانی در بازار عراق نباید در روسیه تکرار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی سلیمانی در یک نشست خبری با اشاره به موانع پیش روی صادرات محصولات ایرانی به کشور روسیه گفت: هنوز وضعیت کشور روسیه به لحاظ ورود مواد غذایی ایرانی مشخص نیست و معلوم نشده که چه زمانی روسیه به ایران اجازه دهد که صادرات گسترده مواد غذایی به این کشور داشته باشد. این در حالی است که میان خریدار روس و تولیدکنندگان ایرانی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و به نظر می رسد که تفاهم باید در سطح مقامات مسئول و وزرای دو کشور صورت گیرد تا کالاهای ایرانی به راحتی وارد بازارهای روسیه شوند.

عضو انجمن صنایع غذایی افزود: بسیاری از کشورهایی که این روزها با توجه به بحرانی که برای واردات مواد غذایی از اروپا برای روسیه به وجود آمده است، کالاهای خود و محصولات غذایی را به راحتی به بازار روسیه صادر می کنند؛ در سطح وزرای صنعت و کشاورزی خود با روسیه تفاهم کرده اند و بنابراین کالاهای آنها بدون محدودیت های خاص، وارد این کشور شده و بازار مناسبی دارد، اما هنوز شرایط برای صادرات کالاهای ایرانی فراهم نیست.

وی تصریح کرد: اگر امروز هم این تفاهم میان وزرای ایران و روسیه در مورد صدور محصولات غذایی حل شود، از فردا کالاهای ایران و تولیدکنندگان ایرانی این آمادگی را دارند که کالاهای خود را به روسیه صادر کنند؛ اما هنوز مشکل پابرجا است و متاسفانه حل نشده است؛ بنابراین ما بازار روسیه را هم اکنون برای صادرات آماده نمی بینیم.

سلیمانی از انتقال مشکلات صادرات صنایع غذایی ایران به روسیه به وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرداد و گفت: به وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکلات را منتقل کرده ایم اما او هم تاکید دارد که باختی که کالاهای ایرانی در بازار عراق و کشورهای سی آی اس داشته است؛ ممکن است در بازار روسیه هم اتفاق افتد، بنابراین پیشنهاد تولیدکنندگان ایرانی این است که کیفیت کالاها به شدت مورد نظارت واقع شود و حتی فهرستی از صادرکنندگان خوشنام در بازار کشورهایی همچون عراق و بازارهای هدف صادراتی دیگر تهیه شود و تنها این تولیدکنندگان اجازه صادرات به بازار روسیه را داشته باشند.

وی افزود: تولید صادراتی و صادرات یک امر کاملا تخصصی است و بنابراین باید کار را برای ورود به بازارهای همچون روسیه به دست کاردان سپرد تا موفقیت حاصل شده و اشتباهات بازار عراق تکرار نشود.

به گفته سلیمانی، مشکلات پیش روی تولیدکنندگان محصولات غذایی به عراق،  گفت: متاسفانه علیرغم اینکه دولت تاکید زیادی بر ورود تولیدات صنعت غذای ایران به کشورهای دنیا از جمله عراق دارد و تولید صادرات گرا را محور برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده است، اما مشکلات بسیاری بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی فعال در صنعت غذا قرار دارد و مشکلات حمل و نقل کالاهای تولیدی- صادراتی ایران به بازارهای هدف هنوز حل نشده است.

عضو انجمن صنایع غذایی افزود: گاهی حتی دولت‌های دو کشور ایران و عراق خبر از برداشتن مرزهای میان دو کشور برای تبادل کالاها و محصولات ایرانی می‌دهند؛ در حالیکه این کار در عمل اتفاق نمی‌افتد و حتی بسیاری از محصولات و تولیدات صنعت غذای ایران، علیرغم کیفیتی که دارند و با برند حلال تولید می‌شوند، اما به دلیل مشکلات در مرزها، اجازه ورود به کشور عراق را نمی‌یابند و بنابراین کار به فاسد شدن محصولات غذایی ایران می‌انجامد که باید حتما معدوم شوند.

وی تصریح کرد: اگر ایران نتواند به موقع کالاهای خود را به کشور عراق برساند، محصول اجازه مرجوع شدن به بازار ایران را ندارد، چراکه همچون یک کالای وارداتی محسوب شده و باید تمامی مراحل گمرکی و اداری را طی کند؛ بنابراین گاه کار به معدوم کردن محصولات تولیدی می انجامد که این معدوم کردن هم با سوزاندن محصولات غذایی ایران همراه می شود، چراکه قوانین بین المللی این روش را دیکته می کند.

سلیمانی ادامه داد: در کشورهایی همچون عراق، شرکتهای بزرگ ترابری وجود ندارد و حتی ما به مسئولان عراقی از جمله سفارت نیز پیشنهاد هم داده ایم که شرکتهای حمل و نقل با سیستم ترابری قوی بوجود آورند و ما با آنها قرارداد منعقد کنیم؛ اما این امکان تاکنون فراهم نشده است.  

وی اظهار داشت: هم اکنون ما به ۱۵ کشور دنیا، صادرات مواد غذایی انجام می دهیم و محصولات ما در بزرگترین فروشگاههای زنجیره ای دنیا و امارات متحده عربی فروخته می شود، یعنی محصول ایرانی کاله در قفسه های فروشگاههای بزرگ کشورهای همچون امارات که عرصه رقابت سنگین کالاها و محصولات غذایی بین المللی است، فروخته می شود؛ همچنین در نمایشگاه بزرگ بین المللی نیز که ۱۴ تا ۱۷ سپتامبر در کشور روسیه برگزار شد و ۱۵۰۰ شرکت از ۶۵ کشور دنیا در آن حضور داشتند هم پنیر تولیدی ما توانست رتبه اول را بیاورد.

عضو انجمن صنایع غذایی خاطرنشان کرد: فرانسه نیز یکی از کشورهای صنعتی دنیا است و شرکتهایی از این کشور در صنعت غذای ایران مشغول به کار هستند؛ این در حالی است که اکثر این شرکتها به ایران آمده اند و در هیات اخیری که از فرانسه وارد کشور شده است؛ دویست شرکت فرانسوی حضور داشتند که مذاکراتی نیز با آنها انجام شده است. البته شرکتهای فرانسوی علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هستند و سود خوبی را هم برای خود متصور هستند.

وی افزود: برخی از شرکتهای فرانسوی نیز می خواهند شرکتهای ایرانی را خریداری کرده و تولیدات خود را برای صادرات به بازارهای دیگر منطقه، داشته باشند و برخی دیگر نیز در بخش های مختلف صنعت غذای ایران سرمایه گذاری خواهند کرد.

کد خبر 2922653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha