۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳

اولین نشست خبری رئیس کتابخانه مجلس؛

کارهای خوب مدیران قبلی تقویت و نواقص را اصلاح می‌کنیم

 کارهای خوب مدیران قبلی تقویت و نواقص را اصلاح می‌کنیم

رئیس تازه کتابخانه مجلس در اولین نشست خبری خود بر تقویت عملکردهای مثبت مدیران قبلی تاکید کرد و گفت: قطعا قص‌هایی هم در برخی فعالیتها وجود داشته که تلاش می‌کنیم آنها را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست خبری محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سه ماه پس از تصدی این مسئولیت از سوی وی، پیش از ظهر امروز شنبه چهارم مهرماه در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه در تهران برگزار شد.

وی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه سال آینده یکصدودهمین سال تاسیس نهاد قانونگذاری در ایران است، از برگزاری همایشی باشکوه به همین منظور توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی در سال آینده خبر داد و گفت: کتابخانه مجلس تنها یک کتابخانه نیست، بلکه یکی از کتابخانه‌های بزرگ دنیاست که سابقه آن به خود نهاد قانونگذاری در ایران برمی‌گردد.

مجیدی با اشاره به حضورش در اجلاس کتابخانه‌های پارلمانی و همچنین کنفرانس جهانی کتابداری (ایفلا) تاکید کرد: در این نشست تلاش کردیم زمینه ارتباط کتابخانه مجلس را با کتابخانه‌های بزرگ جهان و به ویژه کتابخانه‌های پارلمانی فراهم کنیم.

رئیس کتابخانه مجلس در ادامه گزارشی از وضعیت فعلی اسناد، نسخ خطی و منابع موجود در این مرکز ارائه کرد که بر این اساس و به گفته وی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۴ میلیون برگ سند، ۶۰۰ هزار جلد کتاب چاپی، ۲۵ هزار جلد نسخه خطی، بیش از ۵ هزار عنوان نشریه شامل حدود ۵۰ هزار مجلد از نشریات قدیمی و جدید، حدود ۲۰۰ هزار جلد گزارش‌های دولتی و قریب به ۱۵ هزار نسخه پایان‌نامه را در خود جای داده است.

مجیدی با بیان اینکه این منابع یا از طریق اهدا به کتابخانه مجلس، یا از طریق خرید از مجموعه‌داران و یا به شکل خریدهای عادی تهیه شده است، بر لزوم حفظ مواریث ارزشمند موجود در گنجینه کتابخانه مجلس تاکید کرد و گفت: ما در دوره جدید تلاش می‌کنیم با حضور فعال در مجامع داخلی مانند کمیته ملی حافظه جهانی و همچنین برنامه حافظه جهانی یونسکو، نسبت به معرفی منابع غنی و ارزشمند موجود در مخازن کتابخانه مجلس اقدام کنیم.

رئیس کتابخانه مجلس همچنین از برنامه خود برای تشکیل مجمع حافظان و نگهداران میراث مکتوب در کشور خبر داد و با اشاره به خروجی مثبت مجموعه‌هایی مانند «مهتاب» (مجمع مراکز اسنادی کشور) و «مکتب» (مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور) اظهار امیدواری کرد: مجمع پیش‌گفته هم به زودی تشکیل و فعالیت خود را در زمینه حفظ میراث مکتوب کشور آغاز کند.

مجیدی از تداوم ارائه سرویس و خدمات کتابخانه مجلس به نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمافی‌السابق سخن گفت و یادآور شد: ما تلاش خواهیم کرد که با همکاری مجلس و دولت اولین کتابخانه تخصصی حقوق، تقنین و نظارت را ایجاد کنیم تا گامی باشد در جهت معرفی این مجموعه عظیم به داخل و خارج از کشور.

رئیس کتابخانه مجلس همچنین بر لزوم ارائه خدمات از سوی این مرکز به پژوهشگران و حوزویان تاکید کرد و با اشاره به عملکرد مدیران پیشین کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: قطعا کارهای خوب گذشته تقویت و اصلاحاتی که برای بهبود این روند لازم باشد، در دوره جدید اعمال خواهد شد.

وی در پایان این جلسه از برگزاری مراسم نکوداشت شادروان استاد عبدالحسین حائری یزدی رئیس اسبق کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همزمان با چهلمین روز درگذشت وی خبر داد و گفت: این مراسم سه‌شنبه هفته جاری ۷ مهرماه از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰ و با حضور شخصیت‌های فرهنگی و همچنین برخی از مقامات و نیز پژوهشگران، کتاب‌شناسان و علاقه‌مندان به استاد حائری در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

کد خبر 2924691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha