۵ مهر ۱۳۹۴، ۸:۲۸

در قالب سفر استانی؛

مختارپور با کتابداران آذربایجان شرقی دیدار کرد

مختارپور با کتابداران آذربایجان شرقی دیدار کرد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شانزدهمين سفر استانی خود، با کتابداران آذربایجان شرقی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با سفر به استان آذربایجان شرقی، روز سه‌شنبه ۳۱ شهریور با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

مختاپور در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و عید سعید قربان به بیان نکاتی در خصوص وضعیت فعلی نهاد کتابخانه‌ها پرداخت. وی با اشاره به برخی از مشکلات موجود و اقدامات انجام شده در راستای رفع آنها، بر همکاری و همدلی بیش از پیش کتابداران به منظور دستیابی به آینده‌ای رو به رشد تأکید کرد.

دبيركل نهاد در ادامه با ارائه تفسيری از كتابدار محوری يادآور شد: مصداق بارز كتابدار فردی است كه در كتابخانه كار می كند اما در نهاد با يك گسترش مفهومی؛ همه كاركنان نهاد را كتابدار و همه همكاران در نهاد از معاونين، مديران، رؤسا و كارشناسان ستادی را كتابدار می دانم. كتابدار محوری يعنی كتاب‌ محوری، يعنی فرهنگ محوری، يعنی مشاوره امين محوری. كتابدار محوری يعنی كتابخوانی محوری.

وی برگزاری نشست‌های كتاب‌خوان را يكی از طرح‌های مؤثر در راستای رسيدن به كتاب محوری دانست و گفت: اين نشست‌ها كه امروز در سراسر كشور شاهد برگزاری شان هستيم، و گاهی با حضور مسئولين استانی برگزار می شوند؛ يعنی همان كتاب محوری.

دبيركل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه افزود: معرفی كتاب الزاماتی دارد. خواندن كتاب و تسلط به محتوای كتاب، شناخت نويسنده و مسائل مربوط به نويسنده و محتوای آثار او و شناخت از مترجم و حوزه مربوط به كتاب و از همه اين‌ها مهمتر، اينكه كتابداران خود را فردی با قابليت و توانايی و مهارت مطالعه و معرفی كتاب بدانند.

وی اضافه كرد: بارها گفته‌ام كسی كه كتاب بخواند و كتابخوان باشد، حرف زدنش، ايستادنش، راه رفتنش، فرهنگ اجتماعی اش فرق می كند؛ و جامعه كتابخوان نيز فرق می كند. جامعه كتابخوان جامعه‌ای معطر به عطر كتابخوانی است و در واقع چنين جامعه‌ای نيز تمام رفتارهايش متفاوت خواهد بود.

در ادامه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از کتابخانه تربیت شهر تبریز دیدن کرد و ضمن گفتگو با کتابداران این کتابخانه در جریان مسائل این کتابخانه قرار گرفت. كتابخانه عمومی تربيت، نخستين كتابخانه دولتی ايران است كه در ۱۳۰۰ ش. در تبريز ساخته شد. کتابخانه مرکزی شهر تبریز دیگر کتابخانه‌ای بود که مختارپور در سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی از آن بازديد کرد. کتابداران کتابخانه مرکزی نیز در این بازدید گزارشی از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی به دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه کردند.

در راستای تحقق وعده دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور برای آگاهی از وضعیت کتابخانه‌ها و دیدار با کتابداران، آذربایجان شرقی شانزدهمین مقصد مختارپور برای بازدید بود. 

علیرضا مختارپور در دوره جدید فعالیت‌های نهاد، در سفر به ۱۵ استان اردبیل، آذربایجان غربی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، تهران، هرمزگان، قم، همدان، قزوین، مرکزی، کرمان، گلستان، کرمانشاه و خراسان رضوی ضمن بازدید از کتابخانه‌های عمومی در شهرهای مختلف این استان‌ها، به گفتگو با کتابداران استانی کشور پرداخت.

کد خبر 2924910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha