۸ مهر ۱۳۹۴، ۹:۰۸

امام جمعه اهل سنت راز و جرگلان:

سهل انگاری و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج غیرقابل چشم پوشی است

سهل انگاری و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج غیرقابل چشم پوشی است

بجنورد- امام جمعه اهل سنت شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی گفت: سهل انگاری و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج غیرقابل چشم پوشی است.

آخوند رحیم بردی صمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تسلیت حادثه منا و کشته و زخمی شدن چند هزار نفر از زائران حج تمتع کشورهای مختلف از جمله صدها نفر از زائران ایران اسلامی، اظهار کرد: جامعه اهل سنت خراسان شمالی عاملان این فاجعه عظیم را به شدت محکوم می کنند.

وی با بیان اینکه فاجعه منا برای تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی دردناک است، افزود: این حادثه ناگوار به دلیل بی کفایتی و سهل انگاری مسئولان سعودی در مدیریت حج صورت گرفته و آل سعود مقصر اصلی آن محسوب می شود.

آخوند صمدی که مدیر حوزه علمیه اهل سنت حنفیه بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی نیز هست، تصریح کرد: سهل انگاری های مکرر و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج غیرقابل چشم پوشی است.

به گفته وی مسئولان عربستان سعودی می بایست به دلیل این فاجعه در برابر همه مسلمانان پاسخگو بوده و از خانواده های داغدار و بازماندگان حجاج کشته شده به صورت مناسب، دلجویی داشته باشند.

عضو شورای فتاوی اهل سنت خراسان شمالی با تأکید بر اینکه می بایست چرایی و چگونگی این فاجعه عظیم به خوبی مشخص شده و با عاملان و مسببان آن برخورد قانونی و جدی صورت گیرد، افزود: اگر مدیریت حج به خوبی صورت می گرفت تحت هیچ شرایطی چنین فاجعه ای با این میزان کشته و زخمی صورت نمی گرفت به همین دلیل نیز باید گفت فاجعه منا با این تعداد کشته و زخمی بسیار عجیب و مشکوک است.

آخوند صمدی اضافه کرد: در مراسم رمی جمرات، گرمای شدید منطقه و عطش، توان حجاج را تضعیف کرده و همچنین ترافیک زیاد نیز منجر به وقایع ناگوار می شود اما همه این موارد با مدیریت صحیح قابل پیشگیری بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی فاجعه دردناک منا در روز عید قربان ناشی از بی کفایتی و بی مسئولیتی مقامات سعودی، نزدیک به دو هزار نفر از حجاج بیت الله الحرام جان خود را از دست دادند و چند هزار نفر نیز زخمی و یا مفقود شده اند

بر اساس اعلام منابع رسمی، بر اثر این فاجعه تاکنون ۲۳۹ زائر ایرانی جان باخته، ۱۴ نفر مجروح و ۲۴۱ نفر هم مفقود شده اند.

استان ۹۰۰ هزار نفری خراسان شمالی که امسال ۶۲۰ زائر حج تمتع داشت نیز در این واقعه تاکنون ۱۳ کشته و دو مفقودی داشته است.

کد خبر 2928214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha