راهکار رئیس جمهور سودان جنوبی برای طفره رفتن از معاهده صلح

راهکار رئیس جمهور سودان جنوبی برای طفره رفتن از معاهده صلح

رئیس جمهور سودان باوجود تعهد به ادامه تلاش ها برای خاتمه جنگ داخلی، راهکاری را اتخاذ کرده که با طفره رفتن از اجرای کامل معاهده صلح، مانع از تسهیم قدرت با شورشیان شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، «سالوا کر» رئیس جمهور سودان جنوبی دستور داده تا شمار ایالت های این کشور بحران زده آفریقایی به سه برابر تعداد فعلی افزایش پیدا کند، امری که می تواند اساس معاهده صلحی را که بر مبنای تسهیم قدرت شکل گرفته است به کلی زیر سؤال ببرد.

به این ترتیب شمار ایالت های سودان جنوبی از ۱۰ به ۲۸ ایالت افزایش می یابد.

ناگفته نماند که سالوا کر در تاریخ ۲۶ ماه میلادی آگوست با امضای معاهده صلح با گروه های شورشی، مقدمه پایان دادن به جنگ داخلی را فراهم کرد که از سال ۲۰۱۳ تا کنون جان ده ها هزار نفر از مردم سودان جنوبی را گرفته و با نابودی اقتصاد، کشور را درگیر قحطی و خشکسالی کرده است.

قرار بود تا به موجب این توافقنامه علاوه بر تشکیل دولت انتقالی، فرمول جدیدی از تسهیم قدرت ارائه شود که بر مبنای آن همه شورشیان در اداره دولت در سطوح محلی و ملی مشارکت داشته باشند. شورشیان به سرکردگی «ریک ماچار» معاون اسبق ریاست جمهوری تسلط بر «یونیتی» و «نیل علیا» از ایالت های نفت خیز شمالی را خواستار شده اند.

 تصمیم اخیر کر مبنی بر افزایش تعداد ایالت ها تمامی تمهیدات اتخاذ شده برای برقراری صلح را به مخاطره خواهد انداخت. البته کر مدعی شده که این اقدام را برای خدمات رسانی هرچه بهتر به مردم انجام می دهد و همچنان به اجرای معاهده صلح پایبند است.

این هشتمین بار است که دولت و شورشیان با یکدیگر صلح می کنند و بیم آن می رود که اینبار هم توافق به دست آمده دوام چندانی نداشته باشد چرا که از هم اکنون تلویزیون محلی از آغاز دور جدیدی از درگیری ها خبر می دهد.

تصمیم اخیر رئیس جمهور سودان باید پیش از اجرا به تایید پارلمان این کشور برسد که با توجه به همسویی پارلمان با سالوا کر، این اقدام امر چندان دشواری به نظر نمی آید.

کد خبر 2930744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha