۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۸:۱۰

در سفر استانی به بوشهر؛

هدف نهایی کتابخانه‌های عمومی رسیدن به جامعه متعالی است

هدف نهایی کتابخانه‌های عمومی رسیدن به جامعه متعالی است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با کتابداران بوشهری گفت: هدف ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این است که جامعه‌ای رشد یافته داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دیروز دوشنبه ۱۲ مهر در هفدهمین سفر استانی خود به بوشهر، با کتابداران کتابخانه های عمومی این استان دیدار و گفتگو کرد.

علیرضا مختارپور در ابتدای این دیدار با تسلیت فاجعه منا گفت: این فاجعه یک حادثه تلخ بود. البته حادثه اتفاق می افتد، اما نوع برخوردی که حکومت سعودی انجام داد، برخورد غیرمسئولانه ای بود، در حالی که انتظار این بود که مسئولیت را بپذیرند. در زمان وقوع حادثه باید از تمامی امکانات برای رسیدگی به آسیب دیدگان، مداوا، اطلاع رسانی و همدردی استفاده می‌کردند؛ اما متأسفانه هیچ یک از این اقدامات را انجام نداده و منجر به عمیق تر شدن زخم این حادثه شدند. اکنون نیز آن گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تنها راه حکومت سعودی، پذیرش مسئولیت است، و این صرفا در لفظ نیست بلکه ابتدا باید عذرخواهی کنند و در گام بعد کمیته حقیقت یابی با به حضور کشورهایی که قربانی داشتند، تشکیل شود و پس از شناسایی مقصران یا قاصران، مجازات انجام شود؛ برای آسیب دیدگان جبران خسارت‌های مادی و معنوی در نظر گرفته شود و همچنین تدابیری اندیشیده شود که در سال های آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سخنان خود را با طرح مباحث فرهنگی ادامه داد و گفت: هر انسانی در زندگی هدفی دارد، این اهداف یا غایی و نهایی، و یا اهداف میانی هستند که برای رسیدن به اهداف نهایی استفاده می‌شود. متاسفانه در برخی جوامع و برای بعضی از انسان‌ها، پاره‌ای از این مراتب مقدماتی تبدیل به هدف می‌شوند و این امر مانع از رسیدن به هدف اصلی و نهایی خواهد شد. برای مثال باید ببینیم هدف غایی از باسواد شدن چیست؟ آیا هدف، صرفا کسب مدارک و طی مدارج تحصیلی است؟

وی هدف نهایی سوادآموزی را رسیدن به کمال و حرکت در این مسیر دانست و گفت: اگر کسی هدف خود را نشناسد، و یا در تشخیص آن اشتباه کند، دچار سردرگمی خواهد شد و نیروی خود و جامعه اش را هدر خواهد داد. به همین منوال سازمان‌ها و نهاد ها نیز هر یک اهدافی دارند، که چنانچه محقق نشود، کار آنها بی نتیجه خواهد ماند.

مختارپور ادامه داد: اکنون پرسش اساسی این است که هدف اصلی ما در نهاد کتابخانه‌ها چیست؟ آیا صرفا ارتقاء وضعیت معیشت، گسترش کمی و کیفی کتابخانه‌ها و افزایش تعداد منابع و اعضا است؟ با کمی تأمل و تفکر می توانیم در تمام این موارد تردید کنیم و بگوییم هدف ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این است که جامعه ای رشد یافته داشته باشیم. یکی از راه‌های تبدیل جامعه به جامعه‌ای متعادل و در حال رشد، مطالعه است؛ مطالعه ای هدفمند و مفید؛ این هدف با آمارسازی محقق نخواهد شد.

وی گفت: جامعه کتابخوان، جامعه ای است که عطر کتابخوانی از آن به مشام رسد و در تمام شئون جامعه فرهنگی مطالعه و کتابخوانی سایه افکند. در جامعه کتابخوان دعوا، پرخاش و بزهکاری به حداقل خواهد رسید، آمار طلاق کاهش می یابد، حتی در سبک زندگی نیز تأثیرگذار خواهد بود. برای رسیدن به این جامعه، تمامی افراد باید کتابخوان باشند، نقش کتابخانه ها و کتابدار در این مسیر پر رنگ خواهد بود. در این حالت کتابدار، به تعبیر مقام معظم رهبری باید مشاور امین باشد. باید خود اهل مطالعه و کتاب باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش پایان سخنان خود با بررسی فعالیت ها و اقدامات انجام شده در نهاد، از کتابداران درخواست کرد در جهت رشد و تعالی بیش از پیش کتابخانه‌ها گام بردارند، همدلی و همگرایی کتابداران، توقعات منطقی و منطبق با واقعیات، در نظر گرفتن ساعاتی برای مطالعه، درخواست‌های دبیرکل نهاد از کتابداران بود.

بخش پایانی این دیدار به طرح پرسش های کتابداران و پاسخگویی توسط دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها اختصاص داشت.

در راستای تحقق وعده دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌ها و دیدار با کتابداران، بوشهر هفدهمین مقصد وی برای بازدید بود.

کد خبر 2932756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha