۱۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸

«جان کربی»:

واشنگتن تصمیمی برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه ندارد

واشنگتن تصمیمی برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه ندارد

واشنگتن با رد خبر حصول تصمیم قطعی درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تاکید کرد که علیرغم اهمیت دادن به دغدغه های امنیتی آنکارا فعلا قصد پرداختن به این مسئله را ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هنوز تصمیمی درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه اتخاذ نکرده است.

پیشتر خبرگزاری آمریکایی «سی ان ان» مدعی شد که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا از افزایش احتمال ایجاد منطقه امن در امتداد مرز شمالی سوریه سخن گفته و در عین حال احتمال مذاکره بر سر ایجاد منطقه ای مشابه در مرز جنوبی سوریه و اردن را نیز رد نکرده است.

به گفته سی ان ان، ایده ایجاد چنین مناطقی در مرزهای شمالی و جنوبی سوریه هفته پیش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک مطرح شد.

اما «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با رد چنین اظهاراتی مدعی شد: ما به مذاکرات خود برای مقابله هرچه بهتر با داعش به ویژه در مناطق شمالی سوریه ادامه می دهیم. واشنگتن درباره دغدغه های امنیتی دولت آنکارا مبنی بر نفوذ داعش درمرز مشترک سوریه و ترکیه صحبت کرده، اما تا به امروز هیچ گونه تصمیمی مبنی بر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اتخاذ نکرده است.

در همین رابطه، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز در اظهاراتی مشابه گفت: ما در شرایطی نیستیم که گزینه ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را از روی میز برداریم و یا به کلی امکان تحقق آن را رد کنیم اما پیشتر هم اشاره کرده ایم که این موضوعی نیست که در حال حاضر مد نظر ما باشد.

گفتنی است ترکیه به عنوان کشوری که از اوایل بحران سوریه نقش بسزایی در ترغیب مخالفان سوری به براندازی دولت دمشق داشته با ادعای دور نگاه داشتن تروریست های داعش و شبه نظامیان کرد از مرزهای خود، خواهان تشکیل منطقه ای امن در شمال سوریه است. علاوه بر این دولت آنکارا در پاسخ به درخواست کمک اتحادیه اروپا برای فرونشاندن بحران مهاجرت، ایجاد چنین منطقه ای را به عنوان پیش شرط پذیرش تعداد بیشتری از آوارگان سوری معرفی کرده است.  

کد خبر 2935867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha