۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱

معاون استاندار گلستان:

توجه ویژه دولت به حوزه محیط زیست/ خلیج گرگان احیاء شود

توجه ویژه دولت به حوزه محیط زیست/ خلیج گرگان احیاء شود

گرگان - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری گلستان با اشاره به توجه ویژه دولت به حوزه محیط زیست گفت: یکی از ماموریت های مهم رسانه ها آگاهی بخشی به جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مرگدری صبح جمعه در همایش ضرورت های ملی محیط زیست از نگاه رسانه که در گرگان برگزار شد با اشاره به مساله آمایش سرزمین اظهار داشت: آمایش سرزمین از جمله موضوعاتی است که طی سالیان اخیر چندین بار مطرح شده و مسکوت مانده است در حالی که این در شهری همچون تهران عدم توجه به آمایش سرزمین امروز به یک معضل جدی تبدیل شده است.

وی افزود: آمایش سرزمین به انسان و فعالیت پایدار جغرافیایی می پردازد و باید سعی کنیم در حوزه بهره برداری ها با رویکرد حفاظت از محیط زیست و منابع آب عمل شود چرا که بسیاری از تبعات ناخوشایند ریشه در همین بی توجهی ها دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تصریح کرد: امروز منابعی که در اختیار محیط زیست قرار دارد محدود است و بهره برداری از اراضی جنگلی با نگاه حفظ محیط زیست ضروری است.

مرگدری گفت: بخش عمده ای از این آگاهی و آگاه سازی توسط رسانه نهادینه می شود و رسانه ها باید در موضوعات مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی به صورت تخصصی وارد شوند و ضمن کسب نظر از از صاحب نظران ان حوزه به صورت تخصصی و با جدیت به این موضوع بپردازد.

وی با اشاره به اینکه این دید تخصصی با دانش و توانمندسازی محقق می شود گفت: تاکید مقام معظم رهبری در بحث ارتقای دانش و دانش بنیان کردن موضوعات در جامعه و بحث افتصاد مقاومتی نیز در راستای همین مساله است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان بیان داشت: تا نگاه به توسعه و نگرش به موضوعات زیست محیطی اصلاح نشود، مسالع رفع نخواهد شد و بهره برداری های نامناسب از محیط زیست و منابع طبیعی آسیب بیشتری را وارد خواهد کرد.

توجه دولت به حوزه محیط زیست

وی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید با روی کار آوردن مسئولانی نظیر دکتر ابتکار در راس محیط زیست کشور، نشان داده که به دنبال رقم زدن اتفاقات جدید در این حوزه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری گلستان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب تصریح کرد: یکی از ماموریت های مهم رسانه ها، بخشیدن دانش، آگاهی و توانمندسازی به جامعه است و نیاز بسیار جدی در این سه حوزه داریم.

مرگدری خاطرنشان کرد: در گلستان با رویکرد طرح آمایش سرزمینی، اسناد توسعه را تنظیم کرده ایم و ابلاغیه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی را نیز مد نظر قرار دادیم.

وی ضمن اشاره به تهیه طرح مدیریت استراتژیک استان گلستان گفت: در حوزه دانش، آگاهی و توانمندسازی نیازمند نگاه ویژه مدیران و کارشناسان هستیم تا نگاه به توسعه و رفتار ما در مواجهه با پدیده ها اصلاح شود.

به گفته وی، چهار رویکرد کشاورزی، گردشگری، صنعت و تجارت به ترتیب اولویت برنامه های استان در سند چشم انداز منظور شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری گلستان در ادامه به بیان طرح های چشم انداز استانی پرداخت و گفت: در سفر هیئت دولت به گلستان، طرح زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان مطرح شد که این طرح می تواند از افت اراضی جلوگیری و به حوزه اقتصادی کمک کند.

لزوم توجه به احیای خلیج گرگان و بحران آب در گلستان

علی مرگدری خاطرنشان کرد: طرح پرورش ماهیان خاویاری و میگو در اراضی شور و لم یزرع در فاز نخست به ابعاد چهار هزار هکتار منظور شده است که پیش بینی ما این است در فاز دو به ۱۰ هزار هکتار و در فاز سه به ۲۸ هزار هکتار افزایش یابد.

مرگدری بیان کرد: برای جلوگیری از تهدید شرایط جوی از مناطق جنوب و جنوب شرقی استان، طرح جامع مدیریت سیل را مطرح کردیم و منتظر تامین منابع آن هستیم.

وی به سامانه پایش جنگل، مرتع و محیط زیست اشاره و اظهار کرد: با این سامانه که گلستان به عنوان استان پایلوت آن را اجرا کرده است، دیگر به حضور فیزیکی همکاران در عرصه های جنگل و مراتع نیاز نیست و می توانیم سریع تر به داد مناطق حفاظت شده برسیم.

وی با تاکید بر ضرورت احیای خلیج گرگان بیان کرد: خلیج گرگان با وسعت بیش از ۴۰ هزار هکتار که یکی از زیستگاه های اصلی ماهیان خاویاری بوده است، آلودگی هایی دارد و جریان آب در آن جاری نیست و باید احیا شود.

وی به بحران آب در گلستان اشاره و تصریح کرد: باوجود آنکه نام گلستان را یدک می کشیم اما با تولید یک هزار و ۴۳۰ متر مکعب آب، از میانگین کشوری در سطح پایین تری قرار داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری گلستان درباره این همایش ملی بیان کرد: برگزاری چنین همایش هایی نیاز است و انتظارم این است که بتوانیم مجموعه این نشست ها خروجی مطلوب برای استان و کشور داشته باشد.

کد خبر 2936289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha