۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۹

مدیرکل هواشناسی گلستان:

آب باید ارزش‌گذاری شود/پیشنهاد انتقال آب دریای خزر به گلستان

آب باید ارزش‌گذاری شود/پیشنهاد انتقال آب دریای خزر به گلستان

گرگان – مدیرکل هواشناسی گلستان ضمن ارائه پیشنهاد انتقال آب دریای خزر به گلستان، بر ارزش گذاری بهای آب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمدرضا رضوی ظهر جمعه در همایش ضرورت های ملی مدیریت بحران آب از نگاه رسانه که در گرگان برگزار شد، به شرایط بد اقلیمی در کشور اشاره کرد و گفت: شرایط اقلیمی کشور نشان می دهد که وضعیت ایران لحظه به لحظه بدتر می شود.

رضوی افزود: چنانچه بارش باران به هشت برابر افزایش یابد آبخوان های ما ظرفیت نگهداری آب را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان هواشناسی، جمع آوری داده ها است که این داده ها به اطلاعات، اطلاعات به علم و علم به دانایی تبدیل می شود.

به گفته وی، کشورهای دنیا حتی از مرحله دانایی نیز گذشته و به مرحله عمل به دانایی رسیده اند اما ما کماکان در مرحله سوم یعنی علم قرار داریم.

مدیرکل هواشناسی گلستان تصریح کرد: به خاطر مشکلات کم آبی، مردم ایران مجبور خواهند بود در حاشیه کوه های زاگرس زندگی کنند یا به شمال کشور بیایند.

رضوی به موضوع انتقال آب به زیرشاخه ها اشاره و اظهار کرد: چنانچه یک میلیارد متر مکعب آب از دریای خزر به استان گلستان منتقل شود مشکلی برای این دریا پیش نمی آید و برای استان ما کافی خواهد بود.

وی با تاکید بر نقش رسانه ها در دانایی بخشی به مردم بیان کرد: رسانه ها که بیشتر به حوزه محیط زیست توجه کرده و تلاش کنند مسئله بحران آب را به مرحله دانایی برسانند.

رضوی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر اقلیم به معنای تغییر میانگین ها در دراز مدت است، گفت: کوچکترین تغییر در شرایط اقلیمی شدیدترین عکس العمل ها را بدنبال دارد به همین منظور نباید با تغییر اقلیم یا حتی اقلیم مقابله کرد بلکه باید با آن سازگاری کنیم.

رضوی یادآور شد: نگاه تک بعدی به توسعه در بخش های کشاورزی و صنعت باعث شده است تا وضعیت آبی ایران در مخاطره جدی قرار بگیرد.

مدیرکل هواشناسی گلستان در ادامه افزود: از دهه ۴۰ به بعد حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق غیرمجاز به شدت گسترش یافته است و در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از میزان منابع آبی زیر زمینی آگاه باشند، گفت: منابع آبی زیر زمینی در حال ته کشیدن است و این در حالی است که آبخوان ها اگر خالی شوند دیگر پر نخواهند شد.

مدیرکل هواشناسی گلستان بر ارزشگذاری آب تاکید کرد و گفت: قیمت آب در استان مازندارن، یزد و گلستان و دیگر استانها متفاوت است و این تفاوت قیمت به استحصال آب و منابع آبی در ارتباط مستقیم است.

رضوی با تاکید بر اینکه آب از مرز کمیابی گذشته است و در حال نایاب شدن است، گفت: سفرهای آب زیرزمینی در حال کم شدن است به طوری که باید برای پر شدن یک متر آب در سفره های آب زیرزمینی ۱۰ سال صبر کرد.

وی در پایان گفت: باید اطلاعات هواشناسی از سوی مردم جدی گرفته شود.

کد خبر 2936372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha