۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۹:۱۸

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان:

تولیدات کشاورزی، بیشترین محصول صادراتی از مرزباشماق به سلیمانیه

تولیدات کشاورزی، بیشترین محصول صادراتی از مرزباشماق به سلیمانیه

سنندج- رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان عنوان کرد: درسال گذشته، ۲۸۴ هزارتن انواع محصولات کشاورزی ازمرزباشماق مریوان به سلیمانیه صادرشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم ذوالفقاری شامگاه چهارشنبه در جلسه مشترک مدیران و مسئولان بخش کشاورزی کردستان ایران و استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق که در سنندج تشکیل شد، به آمار صادرات در مرزباشماق اشاره کرد و گفت: ۲۸۴ هزار تن سال ۹۳ تولیدات کشاورزی از مرزباشماق به استان سلیمانیه صادر شده است که در میان سایر محصولات صادراتی محصولات کشاورزی بیشترین فراوانی را داشته است.

وی عنوان کرد: ارزش میزان محصولات کشاورزی صادرشده ۱۲۸ میلیون دلار بوده است البته این مبلغ و میزان تولیدات صادرشده در مقایسه با وجود تنوع محصولات کشاورزی در استان کردستان ایران قابل قبول و رضایت بخش نیست.

وی اظهارداشت: ارتباط فرهنگی و تعاملات اقتصادی فی مابین دو استان کردستان ایران و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق پیشینه طولانی دارد و حتی در زمان جنگ تحمیلی ایران وعراق این ارتباط وجود داشته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: این سفر و برگزاری جلسات و بازدیدها به منظور افزایش تعاملات اقتصادی و تسهیل و روان سازی و رفع مشکلات مربوط به صادرات کالاها و تولیدات ایرانی به اقلیم کردستان عراق به ویژه سلیمانیه است.

وی به پتانسیل های استان اشاره کرد و گفت: کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی ازجمله گندم وتوت فرنگی، سیب زمینی و گوشت قرمز و سفید در سطح کشور حائز رتبه است.

ذوالفقاری با بیان اینکه ۱۰۰ درصد کشاورزی کردستان مکانیزه است، بیان کرد: در اجرای سیستم آبیاری تحت فشار هم کردستان جزو استان های مطرح ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: به دلیل مرزی بودن استان شاهد سخت گیری های فراوانی در بحث صدور محوزهای دامپزشکی و مراقبت های زمان تولید هم در بحث دامی و هم گیاهی هستیم.

وی افزود: یکی از اهداف و اولویت های ما تولید بهترین و باکیفیت ترین محصولات کشاورزی و صادر کردن آنها به کشور عراق به ویژه اقلیم کردستان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به تولید ۴۰۰ هزارتنی سیب زمینی در این استان عنوان کرد: برداشت این محصول از مزارع استان آغاز شده و تاکنون ۶۰ درصد آن برداشت شده و مابقی هم درحال برداشت است.

ذوالفقاری اعلام کرد: بیش از ۱۷۰ نمونه از محصول سیب زمینی استان مورد آزمایش قرار گرفته است که در هیچ کدام از نمونه ها شاهد وجود فلزات سنگین و باقی مانده سموم شیمیایی زیرحد استاندارد نبودیم.

کردستان ظرفیت تولید بیش از ۱۱۰ هزارتن گوشت سفید را دارد

وی با اشاره به اینکه کردستان جزء استان های مطرح ایران در تولید گوشت سفید است، گفت: در حال حاضر باتوجه به محدودیت های استان و تقاضای بازار تنها ۷۰ هزار تن گوشت سفید تولید می شود ولی ظرفیت تولید بیش از ۱۱۰ هزار تن گوشت سفید در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۰ واحد مرغداری در استان پروانه بهره برداری دارند، ازهیات مسئولان سلیمانیه خواست برای آشنایی هرچه بیشتر با زنجیره تولید مرغ در کردستان ایران بازدیدی از مجتمع های تولید گوشت سفید در استان داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان هم در این جلسه گفت: سالانه ۹ الی ۱۰ هکتار از مزارع استان به کشت سیب زمینی اختصاص پیدا می کند که از این سطح ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزارتن محصول برداشت می شود.

کمال الدین رشادت با بیان اینکه سیب زمینی کردستان در آب، هوا و خاک سالم تولید می شود، بیان کرد: هیچ آفات و بیماری قرنطینه ای در مزارع سیب زمینی استان تاکنون مشاهده نشده است و برای صادرات این محصول مشکلی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: سیب زمینی کاران استان کردستان حاضرند تمامی هزینه های مربوط به سالم بودن محصول خود را متقبل شوند و سپس اقدام به صادرات و تحویل تولیدات خود به بازرگانان سلیمانیه بدهند و این نشان از اطمینان آنها از سالم بودن محصولشان است.

وی اظهارداشت: بخش دولتی استان کردستان آمادگی لازم برای فراهم کردن شرایط لازم و مورد نیاز برای صادرات و فروش محصولات کشاورزی استان در سلیمانیه را دارد.

کد خبر 2947906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha