۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵

زلزله پاکستان و افغانستان؛ وقوع مصیبت بعد از ۱۰ سال

زلزله پاکستان و افغانستان؛ وقوع مصیبت بعد از ۱۰ سال

زلزله روزگذشته افغانستان و پاکستان که در اثر آن بیش از ۳۵۰ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند، ۱۰ سال بعد از زلزله مرگبار پاکستان رخ داد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «داون»، ساعت ۲:۰۹ دقیقه بعد از ظهر روز دوشنبه  ۲۶ اکتبر زلزله ای به قدرت 7.7 ریشتر مناطق مختلفی از پاکستان، افغانستان و هند را به لرزه در آورد. مرکزاین زلزله ۱۹۳ کیلومتری از عمق زمین در«هندوکش» کابل گزارش شده است.

بیشترین آمار تلفات در کشور پاکستان و در ایالت «خیبرپختونخواه» اعلام شده است، طبق آخرین آماررسیده از رسانه های پاکستان  تعداد کشته شدگان  بیش از۲۳۰ نفرو تعداد زخمی ها نیز بیش از ۱۵۰۰ نفر است.

بیش ترین تعداد کشته شدگان مربوط به ایالت «خیبرپختونخواه» است که در مناطق مختلف آن به ترتیب: «شاالکه»۴۲، «چترال» ۳۲،«سوات» ۲۸،«لوئر»۲۴،« اپرمین» ۲۲ یعنی  در مجموع ۱۸۴  نفر جان خود را از دست داده اند.

هم چنین در «گلگت بلتستان» ۱۵، «پنجاب» ۱۰، «جامووکشمیر» ۲ نفر جان خود را ازدست داده اند. تعداد کشته شدگان در افغانستان نیز ۹۰ نفر و زخمی شدگان بیش از ۳۰۰ نفر اعلام شده است.
در این حادثه همچنین بیش از۲۰۹۷ خانه در پاکستان به طور کامل تخریب شده است.

به دنبال این زلزله نخست وزیر و رئیس ستاد ارتش پاکستان در پیا م های جداگانه ای خواستاراعزام فوری تیم های امداد و نجات به مناطق زلزله زده شدند. «نواز شریف» نخست وزیر این کشور به تمام تیم های امداد و نجات دستور انجام اقدامات فوری به مناطق آسیب دیده را ابلاغ کرد.

وی که هم اکنون به دنبال سفر خود به آمریکا پس از دیدار و مذاکره با رئیس جمهور آمریکا در« لندن » به سر می برد، سفر خود را کوتاه کرد وروز گذشته راهی پاکستان شد.

«راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان نیز ازتمام نیروهای ارتش خواست که منتظر دستورنباشند و تیم های امداد و نجات خود را به صورت فوری به مناطق آسیب دیده اعزام کنند.

علاوه براین نیروهای هوایی ارتش پاکستان نیز هلیکوپتر های سی -۱۳۰ خود را به حالت آماده باش درآورد و ۱۷ هلیکوپتر رابرای امداد رسانی به مناطق زلزله زده اعزام کرد.

لازم به ذکر است که درسال ۲۰۰۵ نیز زلزله ای به قدرت ۸.۷ ریشتر منطقه «کشمیر» پاکستان را به لرزه درآورد که درآن بیش از هشت هزار نفر جان خود را از دست دادند و ده ها هزار نفر نیز بی خانمان شدند.

کد خبر 2951173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha