۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۱۹

ريیس سازمان دیانت ترکیه:

نهضت حسینی برای همه ما غم و اندوه دارد/ حادثه منا قابل توجیه نيست

نهضت حسینی برای همه ما غم و اندوه دارد/ حادثه منا قابل توجیه نيست

ريیس سازمان دیانت ترکیه در ديدار با رایزن فرهنگی ايران در آنكارا با بیان اینکه نهضت حسینی برای همه ما غم و اندوه دارد، گفت: در خطبه‌های نماز جمعه عاشورای امسال، یاد و نام امام حسین(ع) گرامی داشته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در آنكارا با محمد گورمز، رییس سازمان دیانت ترکیه به منظور بررسی همكاری‌های فرهنگی و تبیین حادثه منا، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، رییس سازمان دیانت ترکیه، ضمن عرض تسلیت درگذشت حجاج ایرانی و سایر کشورهای اسلامی، گفت: حج امسال، غم‌‌انگیزترین حج سال‌های اخیر می‌باشد و ضرورت دارد تدابیر لازم با همکاری همه کشورهای اسلامی برای تأمین آسایش حجاج اتخاذ شود.

گورمز، با اشاره به حادثه تلخ سقوط جرثقیل و منا، اظهار كرد: متأسفانه برخی از مفاهیم مانند حمایت و کمک به دیگران در هنگام حوادث مورد غفلت قرار می‌گیرد، براین اساس باید تدابیر لازم در جهت تأمین امنیت و آسایش حجاج فراهم شود، زیرا این حوادث در دنیای معاصر قابل توجیه نیست.

وی، درباره ماه محرم و واقعه عاشورا، گفت: از آنجایی كه نهضت حسینی برای همه ما غم و اندوه دارد، در خطبه‌های نماز جمعه روز عاشورای امسال، یاد و نام کربلا و امام حسین(ع) گرامی داشته شد.

رییس سازمان دیانت ترکیه، ادامه داد: اهل بیت(ع) مورد احترام و مورد توجه می‌باشند، فلذا باید سعی کنیم تا نقاط مشترک خود را توسعه دهیم.

گورمز، به دعوت مجمع تقریب برای حضور در کنفرانس «وحدت» اشاره کرد و ضمن قدردانی، اظهار امیدواری کرد تا در این کنفرانس مشارکت كند.

وی، به همایش اخیر خود با علمای دینی کشورهای آسیا و اقیانوسیه اشاره و تأکید كرد: بیش از ۸۰۰ میلیون جمعیت مسلمان در این مناطق زندگی می‌کنند، ولی به دلیل مشکلاتی که ما در بین مسلمانان خاورمیانه داریم این مجموعه عظیم را به فراموشی سپرده‌ایم.

گورمز، افزود: ایران هم ارتباط خوبی با این کشورها دارد؛ همچنین، برای جلوگیری از حوادثی مشابه درگیری‌های مذهبی لازم است تا از توسعه تعصبات مذهبی جلوگیری كنیم.

علیرضا بیکدلی، سفیر ایران ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، همکاری ایران و ترکیه در مسائل مختلف را مورد اشاره قرار داد و در خصوص موضع‌گیری رییس سازمان دیانت در خصوص حوادث حج امسال، تبیین حرکت‌های تکفیری و محکوم کردن آن و صدور بیانیه در این خصوص و تبیین حادثه کربلا و محرم قدردانی كرد.

صفرخانی، رایزن فرهنگی كشورمان با اشاره به برگزاری كنفرانس «وحدت»، گفت: برای حضور رییس سازمان دیانت ترکیه در کنفرانس «وحدت»، تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با مسئولین و علمای دینی ایران گفت‌وگوی موثری داشته باشید.

کد خبر 2953944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha