خسرو سینایی کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که قرار است کارگاه «آموزش دکوپاژ در فضای باز و بسته» را در مدرسه ملی سینما برگزار کند درباره ضرورت برگزاری این کارگاه به خبرنگار مهر گفت: به اعتقاد من یکی از دلایلی که فیلمسازان سینمای ایران بعد از ساخت چند فیلم دچار سردرگمی می شوند این است که هنوز به تعریف و چارچوب دقیق درباره ساختار فیلم نرسیده اند و این کاستی به ضعف در دکوپاژ برمیگردد.
کارگردان فیلم «گفتگو در سایه» یادآور شد: زمان فرصت سوزی در سینمای ایران به پایان رسیده و برگزاری کارگاه های موثر در مدرسه ملی سینما موقعیت مناسب برای هدایت استعدادهای جوان را فراهم می کند.
وی با تاکید بر اینکه دکوپاژ زیربنای ساخت یک فیلم سینمایی است، عنوان کرد: متاسفانه اغلب فیلمسازان جوان از این مهم غافل هستند و اگر فیلمنامه و یا سوژه خوب از فیلمشان گرفته شود در ساختار حرفی برای گفتن ندارند و به همین دلیل است که فیلمساز بعد از ساخت چند فیلم که حتی آثار خوبی هم هستند دچار یکنواختی در روایت سوژه و داستان می شود.
سینایی با اشاره به این مطلب که هر اثر سینمایی ساختار مختص به خود را دارد، گفت: یکی از دلایل افت کیفی در روایت داستان های سینمایی این است که فیلمسازان می خواهند براساس یک فرمول واحد فیلم بسازند و فکر می کنند یک فرمول پاسخگوی همه داستانها است، اما چنین نیست. من بعد از یک عمر فیلمسازی به جوانان توصیه می کنم که به ساختار در آثارشان اهمیت دهند و دست از یکنواختی در روایت بردارند.
کارگردان فیلم «عروس آتش» تصریح کرد: متاسفانه آنچه در سینمای ایران اهمیت دارد توجه به داستان و هنرپیشه است و کمتر توجهی به ساختار و دکوپاژ می شود بنابراین فکر می کنم جای کارگاه دکوپاژ برای فیلمسازان در سینما ایران خالی بود و از همین رو در نظر دارم برای تعداد محدودی از دانشجویانی که سینما می دانند دکوپاژ در سینمای ایران را تدریس کنم.
کارگردان فیلم سینمایی «جزیره رنگین» درباره نمایش این فیلم در جشنواره غیر رقابتی ونکوور کانادا نیز به خبرنگار مهر گفت: چندی پیش فیلم «جزیره رنگین» در جشنواره غیر رقابتی ونکوور در دو نوبت نمایش داده شد و مورد استقبال قرار گرفت. خبر حضور بین المللی این فیلم در ایران بازتاب نداشت که برای من جای تعجب داشت، اما به هر تقدیر «جزیره رنگین» راه خودش را در سینما پیدا کرده و به زودی توسط مخاطب های ایرانی نیز دیده می شود.
وی در پایان با اشاره به فیلمنامه های در دست نگارش گفت: به طور مشخص روی دو طرح فیلمنامه کار می کنم که در صورت تامین منابع مالی این دو فیلمنامه را کارگردانی می کنم و البته همچنان به ساخت فیلم «قطار زمستانی» امید دارم.
نظر شما