۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰

با حضور آیت الله استادی؛

کتاب «انوار الفقاهه» در قم رونمایی شد

کتاب «انوار الفقاهه» در قم رونمایی شد

قم - طی مراسمی از تصحیح کتاب انوار الفقاهه تألیف شیخ حسن کاشف الغظاء با حضور آیت استادی و جمعی از محققان در در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از تصحیح کتاب انوار الفقاهه تألیف شیخ حسن کاشف الغطاء قبل از ظهر پنج‌شنبه با حضور آیت الله استادی، آیت الله فقیهی و جمعی از محققان و طلاب در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم رونمایی شد.

در این مراسم رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه تصحیح کتاب انوار الفقاهه هشت سال گذشته به درخواست ‌آیت الله زنجانی آغاز شد، ابراز داشت: در طول این مدت مرکز احیای آثار اسلامی آثار دیگری نیز تدوین کرده اما برای تصحیح این کتاب بسیار بیشتر زمان گذاشته و زحمت کشیده شده است.

حجت الاسلام نجف لکزایی در ادامه با اشاره به شخصیت شیخ حسن کاشف الغطاء عنوان کرد: این عالم فرزند کوچک شیخ جعفر کاشف الغطاء است و کمتر از وی نام برده می‌شود.

اهتمام ویژه شیخ حسن کاشف الغطاء برای جلوگیری از ریخته شده خون مسلمان

وی افزود: شیخ حسن کاشف الغطاء اهتمام ویژه به ریخته نشده خون مسلمان داشتند و طبق مواردی که در تاریخ ذکر شده تلاش‌های زیادی در این باره انجام داده‌اند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: ‌علاوه بر اهمیت تاریخی و هویتی، کتاب انوار افقاهه دارای ارزش ذاتی می‌باشد و می‌تواند در گسترش مباحث فقهی و شیوه‌های اجتهاد بسیار موثر باشد.

در ادامه رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دلایل احیا و تصحیح آثاری همچون کتاب انوار الفقاهه بیان کرد: ‌اثر علمی که علمای ما به یادگار گذشته‌اند پشتوانه فکری ما است و اگر از دانش گذشته شناخت و اطلاعی نداشته باشیم امروز به جایگاه خاصی نمی‌رسیم.

حجت الاسلام علی اوسط ناطقی گفت: امروز جمهوری اسلامی فرصتی در اختیار ما قرار داده تا به آثار علمای گذشته رسیدگی کنیم و برای رساندن آن به جهان اقدام کنیم.

لزوم بهره گیری از ظرفیت حوزه علمیه برای عرضه آثار گذشتگان

وی تصریح کرد: بدون نگاه به میراث گذشتگان حرکت ما در مسیر تولید اندیشه لغزنده است و باید از ظرفیت حوزه برای عرضه آثار بزرگان و علما استفاده کنیم.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ویژگی‌های کتاب انوار الفقاهه ابراز داشت: اگر فقیه به آثار مختلفی دسترسی نداشته باشد درکار وی با مشکل ایجاد می‌شود و از این رو احیا و تصحیح آثار بزرگان می‌تواند در این میان بسیار مؤثر باشد.

وی ادامه داد: نظریاتی که صاحب انوار الفقاهه در فقاهت دارد با بقیه فقیهان بسیار تفاوت دارد و بهره گیری از آن برای فقیهان بسیار نیاز است.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: ‌پرداختن به کتاب انوار افقاهه خدمات بزرگی به صاحبان اندیشه می‌کند.

گفتنی است کتاب انوار الفقاهه تألیف شیخ حسن کاشف الغطاء بوده و این عالم در تألیف این کتاب و نیز در ترتیب ابواب فقهی بسیار متأثر از آثار شهیدین خصوصا آثار شهید اول عمل کرده است.

کتاب انوار الفقاهه شامل اکثر ابواب فقهی است که پس از تحقیق کامل در ۱۰ جلد به چاپ رسیده است.

کد خبر 2958642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha