۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۵۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

تالاب حله در استان بوشهر سرریز شد/ پاسخ طبیعت به خشکسالی‌ها

تالاب حله در استان بوشهر سرریز شد/ پاسخ طبیعت به خشکسالی‌ها

بوشهر - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تالاب حله در استان بوشهر سرریز شد.

حسین دلشب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های گذشته شاهد کاهش بارندگی‌ها در استان بوشهر بودیم و این موضوع باعث بروز پدیده خشکسالی در سطح استان شده بود.

وی اضافه کرد: یکی از مناطق بسیار مهم زیست محیطی استان بوشهر تالاب حله است که بر اثر خشکسالی‌های اخیر با مشکلاتی روبرو شده بود و حیات این تالاب تهدید می‌شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به بارندگی‌های روزهای اخیر در استان، گفت: این بارش‌ها پاسخ طبیعت به خشکسالی‌ها است و باعث شده تا تالاب‌هایی همچون حله جانی تازه بگیرند.

وی از پرشدن و سرریز تالاب حله خبر داد و بیان کرد: تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند حیات وحش پرندگان بومی و مهاجر استان بوشهر است.

دلشب ادامه داد: منطقه حفاظت شده حله با ۴۴ هزار و ۷۸۳ هکتار مساحت در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر قرار دارد که این منطقه از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

تالاب حله یک تالاب بین‌المللی، زیبا، با آب کافی و تنوع زیستی غنی و اکوسیستم سالم است که در سال ‎ ۱۳۴۲بر اثر طغیان رودخانه حله به‌وجود آمد و از آن سال به بعد به‌عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت.

تنوع گیاهی، وجود رودخانه حله و نزدیک بودن به سواحل این تالاب را به زیستگاه و چراگاه بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل کرده است.

در حاشیه رودخانه و تالاب حله انواع گیاهان آبزی رویش یافته و چراگاهی مهم برای جانواران و پرندگان آبزی و کنار آب چر ایجاد کرده است.

انواع پرندگان شکاری و نوعی از عقاب‌ها در منطقه حفاظت شده حله وجود دارند که کمتر در تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده کشور به چشم می‌خورند.

امنیت نسبی، وجود دانه‌های گیاهی، خوراکی و بوته‌های علوفه‌ای تنوع جانوری منطقه حله را به اوج خود رسانده است.

شغال، گونه‌هایی از گربه سانان، روباه، کفتار، گراز، خرگوش و گرگ انواع حیواناتی است که حیات خود را در منطقه حفاظت شده حله می‌گذرانند.

نمونه‌هایی از لاک‌پشت‌ها و خزندگان در تالاب حله زندگی و تولید مثل می‌کنند که هرکدام برای مناطق حفاظت شده و محیط زیست کشور کمیاب و ارزشمند هستند.

کد خبر 2964543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha