۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۲۵

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان خبرداد:

آلودگی۱۰۰۰هکتار از باغات کردستان به آفت مگس میوه مدیترانه ای

آلودگی۱۰۰۰هکتار از باغات کردستان به آفت مگس میوه مدیترانه ای

سنندج- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان عنوان کرد:بیش از ۱۰۰۰ هکتار از باغات کردستان به آفت مگس میوه مدیترانه ای که امسال برای نخستین بار وارد استان شده، آلوده شده اند.

محمد غفوری در ارتباط با افت کرم گلوگاه انار و مگس میوه مدیترانه ای به خبرنگار مهر گفت: مگس میوه مدیترانه ای امسال از طریق میوه های قاچاق وارد استان ما و تعداددیگری از استان های کشور هم چون آذربایجان غربی و شرقی، مازندران و گیلان شده است.

وی با اشاره به اینکه این آفت تاکنون هزار هکتار از باغات شهرستان های بانه، مریوان، سروآبادو کامیاران را الوده کرده است، بیان کرد: با توجه به نوع محصول خسارت این آفت از ۲۰ تا ۷۰ درصد متغییر است و بیشترین خسارت را هم به هلو و شلیل وارد می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: هلو، شلیل، زردآلو، گلابی، به و انار از محصولات باغی استان هستند که به این نوع از آفت آلوده شدند و خسارت هایی به آنها وارد شده است.

وی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه ای ۵ تا ۶ نسل در سال دارد، افزود: هر نسل این آفت معمولا بین یک تا ۱.۵ ماه طول عمر دارد و از اول بهار تا اواخر آبان ماه در سطح باغات وجود دارد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان بیان کرد: این آفت برای سال آینده به صورت شفیره زمستان را در عمق ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متری خاک می گذراند و صرفا در صورت سرمای شدید امکان از بین رفتن آن وجود دارد.

غفوری به روش های مبارزه با این آفت اشاره کرد و اظهارداشت: روش های مبارزه با این آفت شامل مبارزه بیولوژیک، بهداشت باغات و روش های زراعتی است.

وی عنوان کرد: جمعیت این آفت در سال جاری زیاد نبود ولی اگر کشاورزان به موقع اقدام به مبارزه نکنند در سال آینده مشکل آفرین خواهد بود.

وی ادامه داد: این آفت از گوشت میوه تغذیه می کند و یک سری ترشحات دارد که روی میوه باقی می ماند و در صورتی که سریع جمع آوری نشود موجب آلودگی سایر میوه های سالم هم خواهد شد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان اظهارداشت: باید به محض ریزش میوه های آلوده آنها را جمع آوری و در کیسه های پلاستیکی تا زمان از بین رفتن این آفت قرارداده شود.

غفوری با اشاره به اینکه در روش زراعی هم با پابیل کردن باغات و شخم سطحی در آذرماه و یخ آب دادن پاییزه می توان با این آفت مبارزه کرد، بیان کرد:یک مرحله از زندگی مگس میوه مدیترانه ای در داخل خاک است اگر این مرحله از بین برود دیگر قادر به تولید نسل های بعدی خود نیست و در صورت پابیل کردن و یخ آّب دادن می توان مانع از تولید نسل های بعدی این آفت شد.

وی با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک هم یک ماه قبل از شروع رسیدگی میوه انجام می شود، اظهارداشت: در این روش محلول بیولوژیک سراتراپ داخل بطری هایی ریخته می شود و بعد برروی شاخه درختان آویزان می شود و معمولا تعداد ۷۰ تا ۱۰۰ عدد بطری برای یک هکتار کفایت می کند.

وی در خصوص آفت کرم گلوگاه هم بیان کرد: برای مبارزه و کنترل این آفت از تله های فرمونی در استان استفاده می شود و از آنجا که زمان سمپاشی متفاوت است از طریق اطلاعیه به کشاورزان این زمان اطلاع داده می شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان عنوان کرد: اگر سمپاشی صورت نگیرد در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد به محصول خسارت وارد می کند.

کد خبر 2968358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha