تداوم مداخلات آمریکا در دریای چین جنوبی؛

حکایت قدم زدن«اوباما» بر عرشه ناو جنگی فیلیپین چیست؟

حکایت قدم زدن«اوباما» بر عرشه ناو جنگی فیلیپین چیست؟

داستان تمام نشدنی مداخله جویی دولت واشنگتن قرار است نشست همکاری های اقتصادی اَپِک را به صحنه جدیدی برای زورآزمایی رؤسای جمهور آمریکا و چین تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، رهبران ۲۱ کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا – پاسیفیک (اَپِک) امروز سه شنبه وارد «مانیل» پایتخت فیلیپین شدند تا طی نشستی دو روزه که از بیم تکرار حملات پاریس در زیر سایه شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار می شود، درباره مسائل اقتصادی - تجاری به گفتگو بنشینند.

 با این حال، آنچه که در این دوره موجب اهمیت نشست اَپِک می شود نه مقوله تجارت آزاد است که این روزها به واسطه عقد پیمان «تی پی پی» بر سر زبان ها افتاده و نه تلاش کشورها به رها کردن خود از زیر بار تروریسم بین الملل.  

در این نشست با وجود قول مساعد فیلیپین به میزبانی صمیمانه از «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین و تضمین دولت مانیل برای پیش نکشیدن بحث مناقشات ارضی دریای چین جنوبی، باز هم رقابت واشنگتن – پکن و داستانهایی که حول این محور می چرخد، از بیشترین اهمیت برخوردار است.

فیلیپین که یکی از ضعیف ترین قوای نظامی آسیا را دارد، طی سال های اخیر از قدرت طلبی آمریکا در منطقه آسیا – پاسیفیک بیشترین سود را برده و سعی می کند تا در سایه پیمان های امنیتی آمریکا، برتری نظامی پکن در گستره دریای چین جنوبی را به چالش بکشد.

بنابراین، نشست اَپِک وقتی هیجان انگیز می شود که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با وجود لبخندهایی که بنا به مصلحت دیپلماتیک تحویل «جینپینگ» همتای چینی خود می دهد، در اقدامی نمادین بر عرشه ناو «گرگوریو دل پیلار» فیلیپین ظاهر شود- ناوی که ساخته آمریکا است و قرار است طی نشست اَپِک، امنیت خلیج مانیل را تامین کند.

به ادعای مشاورین اوباما، بازدید وی از ناو گرگوریو دل پیلار نشانه ای از تعهد آمریکا خواهد بود در قبال تامین امنیت دریایی منطقه.

از سوی دیگر اوباما قرار است فردا چهارشنبه به مناسبت آغاز نشست اَپِک سخنرانی داشته باشد که باز هم به گفته مشاورین کاخ سفید، حول محور امنیت دریایی خواهد چرخید - اصطلاحی که این روزها به بهترین ابزار واشنگتن برای دامن زدن به مناقشات ارضی دریای چین جنوبی تبدیل شده است.

ایستادن اوباما بر عرشه ناو جنگی فیلیپین جدیدترین ژست نمایشی آمریکا در مبارزه با حریف قدری چون چین است. این قدرت نمایی درست به فاصله چند هفته پس از آن اتفاق می افتد که ناو اتمی «یو اس اس لاسن» به طور غیر قانونی و با ادعای برخورداری از حق آزادی کشتیرانی، حریم آبی چین را نقض کرد – اقدامی که بعدها با حضور «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا بر عرشه ناو هواپیمابری که ماموریتش گشت زنی در آبهای دریای چین جنوبی است، شروع دور تازه ای از اختلافات واشنگتن – پکن را به تصویر کشید.

بنابراین اگرچه قرار است اختلافات ارضی کشورهایی چون فیلیپین و ویتنام از روی میز مذاکره اعضای اَپِک حذف شود، رقابت آرام و دیپلماسی منشانه اوباما – جینپینگ داستان ادامه داری است که قطعا نقل این محفل خواهد بود.

کد خبر 2970309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha