۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲

آیت الله نوری همدانی:

هیچ تفسیری به اندازه المیزان کامل و جامع نیست

هیچ تفسیری به اندازه المیزان کامل و جامع نیست

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان، هیچ تفسیری را همانند تفسیر المیزان جامع و کامل ندانست و گفت: علامه طباطبایی خدمات گسترده‌ای را به دنیای اسلام، جهان تشییع و بشریت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر آیت الله العظمی حسین نوری هدانی، شامگاه سه‌شنبه در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارالقران این مفسر قرآن کریم برگزار شد، اظهار داشت: علامه طباطبایی دارای ویژگی‌ها و کمالات فراوان و فقیه و حکیمی والا مقام بود.

وی بیان داشت: علامه طباطبایی خدمات گسترده‌ای را به دنیای اسلام، جهان تشییع و بشریت داشته است و ایشان در حقیقت کوهی از علم و اخلاق بود.

علامه طباطبایی انسانی متواضع، مهربان، عالم و با اخلاق بود

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه علامه طباطبایی انسانی متواضع، مهربان، عالم و با اخلاق بود، گفت: من افتخار داشتم تا به مدت ۵ سال در کلاس درس تفسیر قرآن علامه حضور داشته باشم و رفتار و اخلاق ایشان برای همه شاگردانشان الگو و درس بود.

وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی علامه طباطبایی ابراز داشت: این عالم وارسته در حقیقت شاگرد شایسته مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود و قرآن کریم در روح علامه طباطبایی اثر می‌گذاشت و وقتی ایشان در زمان درس دادن به آیات عذاب می‌رسید اشک می‌ریخت.

استاد سطوح عالی حوزه در ادامه با بیان اینکه علامه طباطبایی با وجود اینکه در تنگنای مالی قرار داشت اما هیچ‌گاه از وجوهات استفاده نمی‌کرد، افزود: علامه طباطبایی بسیار ساده زیست بود و ایشان در سن ۷۰ سالگی به دنبال خانه اجاره‌ای می‌گشت.

آیت الله نوری همدانی، بیان داشت: علامه طباطبایی هر سال برای یک یا دو ماه به مشهد مقدس مشرف می‌شد و در این مدت هر روز برای اقامه نمازهای یومیه به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می‌شد.

وی در ادامه عنوان کرد: علامه طباطبایی برای تفسیر آخرین آیه سوره بقره بیش از ۵۰ صفحه مطلب آورده است که این امر برای هیچ آیه‌ای سابقه نداشته است.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه تأکید کرد: در جامعه باید موضوعات مهمی از جمله امر به معروف و نهی از منکر برقرار باشد و در این زمینه علما و فقها برای تبیین آن نقش مهمی بر عهده دارند.

وی ادامه داد: جامعه نیازمند رهبری مدیر، مدبر، سیاستمدار است که در نظام اسلامی‌‌‌ همان ولی فقیه است.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه علامه طباطبایی علاوه بر تفسیر در زمینه علوم دیگر همانن علم اصول نیز تبحر داشت، افزود: ایشان فقیه و مفسر بزرگی بود که در زمینه علوم اصول و فقه نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت.

وی بیان داشت: در قرآن کریم خداوند نسبت به دو موضوع تأکید فراوانی دارد که مسلمین نباید آن را فراموش کنند که یکی در خصوص حرمت ربا و دیگری در زمینه تبری جستن از کفار است که این دو مورد در بسیاری از آیات الهی آمده است.

آیت الله نوری همدانی، تصریح کرد: اگر آنگونه که قرآن در زمینه مباحث اقتصادی سفارش کرده است، عمل شود در جامعه اسلامی مشکلی بوجود نخواهد آمد و اگر همگان به وظیفه خود عمل کنند مشکل فقر نیز حل خواهد شد.

علامه طباطبایی در زمینه اخبار و احادیث نیز مسلط بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه علامه طباطبایی در زمینه اخبار و احادیث نیز مسلط بود افزود: ایشان در بیان موضوعات مختلف روایات را به جزئیات بیان کرده‌اند که این امر نشان از مسلط بودن ایشان به علم رجال و حدیث است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، با بیان اینکه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان دسته بندی‌ها را رعایت کرده است که این امر هنر خاصی می‌طلبد، افزود: ایشان در تفسیر آیات هر آنچه که مربوط به علوم مختلف از جمله حدیث و فلسفه و تاریخ بوده است را آورده است.

آیت الله نوری همدانی در پایان تأکید کرد: هیچ تفسیری همانند تفسیر المیزان جامع و کامل نیست و ما امروز باید خود را مدیون خدمات و تلاش‌های این عالم وارسته بدانیم.

کد خبر 2971220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha