۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸

گزارش مهر از عزاداری روز اربعین در اردبیل؛

نوای یا حسین در گلدسته‌ها پیچید/لبیکی دوباره برای مظلومیت آزادگی

نوای یا حسین در گلدسته‌ها پیچید/لبیکی دوباره برای مظلومیت آزادگی

اردبیل – دسته‌های عزاداری محلات شش‌گانه اردبیل بار دیگر در مساجد نوای یا حسین سر دادند تا بیعت خود را با مظهر مقاومت و آزادگی، سالار شهیدان و امام مظلوم زنده کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، یا حسین یا حسین در گلدسته‌های مسجد و در چهارستون آن طنین‌انداز می‌شود. ردیف شده‌اند و سینه می‌زنند و با هر ضربه‌ای آهی عمیق سر می‌دهند. عرق‌ریزان با مشت‌های گره‌کرده و چشم‌هایی که از اشک به سرخی افتاده آقای خود را صدا می‌زنند.

«هیهات منه الذله» با صدای جمعی عزاداران به اوج می‌رسد و در فرود صداهایی که به فریاد تبدیل‌شده بار دیگر نام حسین (ع) است که در لب‌ها جاری می‌شود.

کودکان متحیر این علاقه‌اند و جوان‌ترها با شیفتگی پاسخ هر انا مظلوم حسینی را با فریاد نام امام سر می‌دهند.

مداح از واقعه دل‌خراش، کشتن‌ها و اسارت‌ها به حال و هوای دخت علی بن ابی‌طالب رسیده است. «های زینب که همه زیبایی دیده بودی»

حال که نماز و زیارت عاشورا قرائت‌شده فرصت عزاداری است، فرصت بیعت است و فرصت تصمیم‌گیری در مقابل حق و باطل. تصمیمی که تا به امروز و تا تاریخ بشریت با او همراه خواهد شد.

عزاداری تبلور اتحاد اسلامی است

تعدادی از دسته‌های عزاداری از سمت میدان عالی‌قاپو به سقاخانه مسجدسلیمان شاه، چهارراه و سرچشمه حرکت کرده‌اند و تعدادی از دسته‌ها در خیابان‌ها حضور یافته‌اند  و تا نماز ظهر عزاداری‌ها ادامه خواهد داشت.

مراسم عزاداری و روضه‌خوانی در منازل نیز برپا است و در هر کوچه‌ای و هر مسجدی پرچم سه‌گوش سیاه‌رنگی مزین به نام مقدس امام مظلوم برافراشته است.

یکی از عزاداران به خبرنگار مهر گفت: اربعین تجدید بیعت با حسین را زنده می‌کند و ما آماده‌ایم دوباره به ایستادگی و آزادگی امام مظلوم لبیک بگوییم.

علی رهسپار بابیان اینکه اردبیل از دیرباز به شهر حسینی شناخته می‌شود، اضافه کرد: همه‌ساله در روز اربعین دسته‌های عزاداری از مساجد به سمت بازار می‌روند و علاوه بر این در مساجد به عزاداری می‌پردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز در حاشیه مراسم عزاداری تبلیغات اسلامی استان به خبرنگار مهر گفت: عزاداری در اربعین بیانگر اتحاد اسلامی است و مسلمانان در این روز بعد از ۴۰ روز از شهادت امام حسین (ع) بار دیگر در مراسمات حضور یافته و عشق و ارادت خود را اعلام می‌کنند.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده بابیان اینکه عزاداری روز اربعین در روایات متعدد توصیه‌شده است، تأکید کرد: مهم‌ترین دلیل بزرگداشت اربعین سیدالشهدا(ع) روایت مرسله ای از امام عسکری است که در این روایت از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین نام برده شده ست.

امروز امام‌زاده‌ها غرق ماتم است

در کنار عزاداری دسته جات محلات مراسم عزاداری بانوان نیز  در مساجد و تکایا شور و حالی دارد. بانوان اردبیلی که از یک هفته مانده به اربعین نذور خود را ادا می‌کنند در روز اربعین نیز در مراسمات حضور یافته و عزاداری می‌کنند.

مادر دست دو دختر خود را در دست دارد و چشم‌هایش غرق اشک است. آرام به سراغشان می‌روم و از حال و هوای امروز می‌پرسم.

آرزوی مادر تربیت دخترانشان به استقامت، آزاداندیشی و نجابت حضرت زینب (س) است. این را که می‌گوید چهره در چادر پنهان می‌کند و در ماتم حسین(ع) و شهدای کربلا می‌گرید.

  مراسم تعزیه خانی نیز در محلات  مختلف و شهرهای مختلف استان جان گرفته تا بار دیگر واقعه‌ای را که صدای مظلومیت آن گوش تاریخ را شوکه کرده بیان شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان در حاشیه مراسم اربعین در امام‌زاده صالح تصریح کرد: امسال مراسم اربعین را در امامزادگان شاخص استان نیز برگزار کردیم.

حجت اسلام احمد علی نسب با تأکید به اهمیت این مراسم و سفارش‌های متعددی که در خصوص آن شده است، تصریح کرد: زیارت اربعین در امامزادگان شاخص توزیع می‌شود.

نوای یا حسین در کنار ضریح سبز امامزاده صالح طنین‌انداز است و این بار فرزندان امام غرق ماتم‌اند.

عزاداران دورتادور ضریح حلقه زده‌اند و درحالی‌که سینه‌زنان نام حسین (ع) را بر زبان دارند برای مرثیه‌ای که حکایت آزادگی در مقابل ظلم و حقارت بود اشک ماتم می‌ریزند. آیا عزاداریم مقبول خواهد افتاد؟

 

کد خبر 2990075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha