۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۶

افتتاح سایت پرنده نگری دریاچه شهدای خلیج فارس به زودی

 افتتاح سایت پرنده نگری دریاچه شهدای خلیج فارس به زودی

سایت پرنده نگری دریاچه شهدای خلیج فارس با همکاری ستاد محیط زیست و توسعه پایدار و منطقه ۲۲ شهرداری تهران در دریاچه شهدای خلیج فاریس به زودی افتتاح می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی چهرآذر مدیر گروه تنوع زیستی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه افزایش تعداد و تنوع گونه های پرندگان دریاچه شهدای خلیج فارس، زمینه را برای افتتاح سایت پرنده نگری دریاچه فراهم کرده است، گفت: استفاده از توان بالقوه پرنده نگری این سایت به همراه بررسی و پایش دایمی پرندگان آن یقینا جنبه جدیدی از لذت بردن از طبیعت را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد.

وی افزود: به طور کلی می‌توان اهداف ایجاد سایت پرنده‌نگری در شهر تهران را آشنایی با گونه‌های مختلف پرندگان و نحوه زیست آنها شامل زیستگاه، آشیان‌گزینی، تغذیه، زادآوری و غیره، توسعه، رونق و ترویج صنعت اکوتوریسم در محیطهای شهری، بیان اهمیت و ارزش زیست محیطی پرندگان و نقش آنها در اکوسیستم های شهری، بیان آرامش روحی و روانی ناشی از مشاهده پرندگان به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران، افزایش توجه شهروندان به محیط زیست شهری به ویژه تنوع زیستی و افزایش مشارکت آگاهانه در حفاظت از گونه های موجود برشمرد.

چهرآذر در ادامه اظهار داشت:  به طور کلی بیش از ۱۱۰ گونه پرنده در دریاچه و نوار حاشیه اطراف آن به ثبت رسیده که این تعداد در حال افزایش است. از این میان بیش از ۴۰ گونه مستقیما به پهنه تالاب و زیستگاه آبی آن وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه از کل پرندگان مشاهده شده در این دریاچه و پیرامون آن بیش از ۷۰ گونه مهاجر زمستانه و حدود۲۵ گونه مهاجر تابستانه هستند، گفت: بیش از ۲۰ گونه شامل سار، کلاغ سیاه و برخی سسکها بومی منطقه هستند.

مدیر گروه تنوع زیستی ستاد محیط زیست افزود: بیشترین حضور پرندگان به جهت تعداد به اواخر پاییز تا اواخر زمستان بازگشته و گونه غالب با نسبت درخور توجهی کاکایی سرسیاه است و به واقع در میانه عامه مردم نیز این پرنده گونه شاخص دریاچه است.

وی ادامه داد: در کل پرندگان زمستان گذران شهرتهران از جمله این دریاچه از عرض های شمالی تر کره زمین به این منطقه مهاجرت می کنند که بر حسب نوع گونه و جمعیت مورد نظر ممکن است از چندصد کیلومتری بالای کشور تا چند هزار کیلومتری بخش های شمالی تر چون سیبری و دیگر مناطق شمالی کره زمین راهی سرزمین ما شوند.

چهرآذر گفت: در کل بدون شک دریاچه شهدای خلیج فارس و نوار خشکی اطراف آن از برترین مناطق برای تماشای پرندگان در شهر تهران است و غنا و تنوع گونه های آن درخور توجه است و برترین فصل پرنده نگری دریاچه با توجه به حضور گونه های جذاب برای عموم مردم پاییز و زمستان و تا حدی بهار است.

کد خبر 2991909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha