۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۹:۲۰

نایب رئیس هیئت نجات غریق استان قزوین:

استان قزوین به مدرسه نجات‌غریق نیاز مبرم دارد

استان قزوین به مدرسه نجات‌غریق نیاز مبرم دارد

قزوین- نایب‌رئیس هیئت نجات‌غریق استان قزوین گفت: راه‌اندازی مدرسه نجات‌غریق در رده‌های سنی مختلف در قزوین موجب شکوفایی رشته شنا و نجات‌غریق می‌شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بسیاری از ما وقتی به شنا کردن در دریا و استخر فکر می کنیم ناخودآگاه واژه ناجی به ذهنمان خطور می کند.

نجات‌غریق به فردی اطلاق می‌شود که مسلط به فن شناست و برای حفاظت از جان شناگران آموزش‌های تخصصی را طی کرده و معمولاً برآورد خطرات احتمالی و تشخیص دادن سریع و اقدام کردن درست در حوادث اضطراری را بر عهده دارد.

ورزش نجات‌غریق از ابتدای فعالیت در کشور در قزوین هم فعال بوده و با توجه به اینکه ورزشی است که با آب و استخر در ارتباط است در حال حاضر۷۰۰ ناجی درجه ۱، ۲ و ۳ به امور مرتبط با این حرفه در استخرهای سطح استان مشغول فعالیت هستند.

در این میان برای آشنایی با وضعیت ناجیان فعال استان با فریبا نجفی نایب‌رئیس هیئت نجات‌غریق استان که خود از ورزشکاران و مربیان پیشکسوت قزوینی است در خصوص فعالیت‌های این هیئت ورزشی و امکان تبدیل‌شدن استان به قطب نجات‌غریق گفتگو کردیم.

*در حال حاضر در استان چند ناجی غریق فعال داریم؟

از سال‌های گذشته بیش از ۷۰۰ ناجی زن و مرد در استان فعالیت می‌کنند که بیش از ۳۰ نفر در سطح درجه ۱ ملی هستند و همچنین در استان چندین مدرس ملی فعالند که در استخرهای استان به‌ویژه شهر قزوین فعالیت می‌کنند.

برای تقویت بنیه تخصصی ناجیان فعال در استان سالانه دو دوره آموزشی پیش‌بینی‌شده که با همکاری ناجیان سال دوم را هم با تعداد بالایی از ناجیان جوان و با تجربه برگزار کرده‌ایم.

*برای ناجی شدن چه شرایطی لازم است؟

برای اینکه یک فرد بتواند به‌عنوان ناجی فعالیت کند ابتدای امر باید شناگر خوبی باشد و قدرت، استقامت و چالاکی داشته باشد و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای علاوه بر آموزش نجات‌غریق احیاء قلبی را کامل انجام دهد.

همچنین برای اینکه بتواند در استخرها فعالیت کند باید کارت بهداشت و سلامت و آمادگی جسمانی را هرسال تهیه‌کرده و تحویل هیئت دهد.

*مشکل اصلی ناجیان استان در شرایط کنونی چیست؟

در ابتدا در خصوص مشکل هیئت نجات‌غریق باید گفت هیئت استان هیچ‌گونه سانس اختصاصی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و دوره‌های تخصصی و یا تمرین ناجیان خود در اختیار ندارد.

درگذشته اداره تربیت‌بدنی از هیئت‌های شنا و نجات‌غریق خواسته بود در کنار هم و در سانس های هیئت شنا فعالیت کنند و با تعامل خوبی که وجود داشت سانس های آموزشی و اجاره‌ای شنا انجام می‌شد البته نیازها تأمین نشده است.

اگر یک ناجی بخواهد تمرین مناسبی کرده و سطح آمادگی خود را حفظ کند باید در سئانس های اجاره‌ای فعالیت و بلیت تهیه کند چون هیئت نجات‌غریق سئانسی برای تمرین ندارد.

نکته اصلی این است که حق‌الزحمه‌های ناجیان بسیار ناچیز است و گاهی کمتر از میزان تعیین‌ شده کشوری به آن‌ها پرداخت می‌شود، در برخی از استخرهای خصوصی به ناجیان دستمزد کمتر از عرف داده می‌شود و ناجیان هم حق هیچ‌گونه شکایتی ندارند ولی اگر هیئت استان مطلع شود با مسئولین استخرها برخورد می‌کند و برخی استخرها همچون آریان، شهدای غواص و پیام هم هستند که بر اساس میزان اعلام‌شده و براساس درجه ناجیان، حق‌الزحمه پرداخت می‌کنند.

یک نکته دیگر کمبود استخر و به‌کارگیری ناجیان با تجربه کم و پرداخت حق‌الزحمه کمتر است.

*در چند سال اخیر آیا شاهد حادثه‌ای در استخرها بوده‌اید؟

طی این هشت سال که به‌عنوان عضو هیئت فعالیت می‌کنم خدا را شکر حادثه غریق (فوتی) در استخرهای استان نداشته‌ایم و این هم به دلیل سخت‌گیری فراوان هیئت استان برای حضور ناجیان در استخرهاست و برای استخرهایی با ابعاد بزرگ و کوچک تعداد ناجی مشخص‌شده و اگر کسی کوتاهی کند ابتدا با ناجیان و سپس با مدیران استخر برخورد می‌شود.

*در مورد طرح مدرسه نجات‌غریق توضیح دهید؟

این طرح ملی است و در چندین استان بزرگ کشور اجرایی شده ولی در این چندسال ما به دلیل نداشتن زیرساخت‌های سخت‌ افزاری مانند استخر و سئانس اختصاصی نتوانستیم آن را عملیاتی کنیم.

در طرح مدرسه نجات‌غریق به نوآموزان ۸ تا ۱۲ سال دوره‌های نجات‌غریق و احیاء قلبی آموزش داده می‌شود و در طول سال این مدرسه با برگزاری کلاس‌های مداوم سطح آمادگی ناجیان را بالا نگه می‌دارد و پس‌ از اینکه ۱۶ ساله شدند این ناجیان می‌توانند در استخرها به‌عنوان ناجی کار کنند اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفته در استان قزوین هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.

*هیئت نجات‌غریق بر وضعیت استخرها نظارت لازم را دارد؟

وظیفه اصلی هیئت، بالا نگاه‌داشتن آمادگی ناجیان در تمام فصول سال است و با همکاری ناجیان نسبت به‌سلامت آب استخرها، میزان کلر درآب و تمیزی محیط استخر نظارت می‌کنیم و همچنین بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی هم بر این امر نظارت دارد.

*جایگاه هیئت استان در فدراسیون چگونه است؟

استان قزوین در چند سال گذشته با توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی، ارتقاء وضعیت استانی و حضور در فعالیت‌های کشوری در جایگاه ششم فدراسیون نجات‌غریق کشور قرار دارد.

علاوه بر این در هر دوره‌ای که فدراسیون برگزار می‌کند به هر استان سهمیه‌ای داده می‌شود که با توجه به نوع فعالیت قزوین و تعدد ناجیان استان سهمیه ما بیشتر از سایر استان‌هاست.

با توجه به اینکه در حال حاضر فضای کافی دراستان برای هیئت نجات‌غریق نداریم واگذاری سئانسهای اختصاصی در شهرستان و استان می‌تواند باعث رونق این فعالیت ورزشی شده و گامی در مسیر برپایی مدرسه نجات‌غریق است که برای ورزش‌های آبی نوید روزهای خوشی را می‌دهد.

در صورت همکاری مسئولان و حمایت‌های مالی برای تأمین امکانات زیرساختی این ورزش می‌توان امیدوار بود استان میزبان دوره‌های ملی و فراملی آموزشی و قهرمانی باشد تا این رشته در استان به جایگاه مناسبی برسد.

کد خبر 2992205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha