۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۶

دبیر کارگروه مد و لباس:

۱۵۰ سال در حوزه مد عقب هستیم/ تولید ۷میلیون پوشاک ایرانی اسلامی

۱۵۰ سال در حوزه مد عقب هستیم/ تولید ۷میلیون پوشاک ایرانی اسلامی

دبیر کارگروه مدولباس ضمن تشریح فعالیت‌های این کارگروه تأکید کرد: کشور ایران بیش از ۱۵۰ سال عقب تر از کشورهای پیشروی جهان در زمینه مد و لباس است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس در نشستی که صبح امروز ۱۷ آذر ماه برگزار شد، به ارائه گزارش عملکرد این کارگروه پرداخت و گفت: سبک زندگی یک مقوله جدی است و بسیاری از افراد در قرن ۲۱ به آن توجه ویژه کردند. قانون ساماندهی به مد و لباس کشور در سال ۱۳۸۵ تدوین و تصویب شد تا به الگوسازی و همچنین برندسازی در زمینه پوشاک ایرانی اسلامی بپردازد.

او به عقب ماندگی ما در زمینه مد و لباس اشاره و بیان کرد: کشور ایران بیش از ۱۵۰ سال عقب تر از کشورهای پیشروی جهان در زمینه مد و لباس است. طبیعی است که ما با یک توجه چند ساله نمی توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم اما بر آن هستیم تا به جریان سازی در زمینه استفاده از پوشاک ایرانی اسلامی بپردازیم. به همین خاطر در چهار سال گذشته ۷۱ نمایشگاه مد و لباس برگزار شده است به این ترتیب که ۲۳ نمایشگاه حجاب و عفاف، ۲۷ نمایشگاه استانی و ۱۹ نمایشگاه عمومی در حوزه پوشاک برگزار شده و هر کدام از این نمایشگاه ها الگوهای متعددی را به جامعه ارائه کرده اند.

قبادی به برگزاری جلسات متعدد با سازمان ها و نهادهای مرتبط با حوزه مد و لباس اشاره کرد و گفت: ما جلسات متعددی با دانشگاه های مختلف، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و دیگر نهادهای مرتبط داشته ایم تا عملکرد این دستگاه ها را تسهیل کنیم. همچنین از ابتدای امسال با اتاق اصناف ایران به عنوان یک نهاد فعال و همچنین اتحادیه صادرکنندگان پوشاک و اتحادیه سراسری پوشاک نشست هایی داشته و آیین نامه ها و قوانینی را تصویب کرده ایم.

دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به این آیین نامه ها گفت: کمیسیون ماده ۷ که بررسی طرح‌های اجرایی را برعهده دارد، کمیسیون صدور مجوزها با عنوان یکی از بخش های جدی در حوزه مد و لباس و کمیسیون رسانه و تبلیغ با مسئولیت صدا و سیما شکل گرفته است. همچنین در این سال ها کمتر به کمیسیون تولید و توزیع توجه شده بود تا از ابتدای سال ۹۴ این کمیسیون هم با مشارکت اتاق اصناف مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته قبادی طی این سال ها ۲۰۰ مرکز با مجموعه کارگروه مد و لباس کشور همکاری داشته‌اند، ۴۰ هزار مدل طراحی و تولید کرده اند که تیراژ این مدل ها به ۷ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۴۰ نسخه می‌رسد. این تعداد از نیمه دوم سال ۹۲ تا نیمه اول سال جاری تولید شده اند و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز جامعه را در بر می گیرند. همچنین ما مراکز عرضه را هم شناسایی کردیم، ۹۱۴ مرکز عرضه تاکنون معرفی شده و طی دو روز آینده ۶۰ مرکز دیگر هم به این تعداد اضافه می شوند. برآورد ما این است که تا پایان امسال تعداد مراکز عرضه که مورد شناسایی کارگروه مد و لباس قرار گرفته اند به دو هزار عدد می رسد.

دبیر کارگروه مد و لباس رفتار سنتی حاکم بر تولیدکنندگان پوشاک را یکی از مشکلات جدی دانست و افزود: رفتار سنتی حاکم بر تولیدکنندگان ما گرایش به ترکیه دارد تا آنجا که پوشاکی که در کشور ما طراحی و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد، نیز عین آن چیزی است که در کشور همسایه تولید می شود. از سوی دیگر بیشترین آمار قاچاق پوشاک به کشور ما از ناحیه چین و امارات صورت می گیرد. با توجه به این دو نکته تولید لباس در داخل کشور به ریسک پذیری بالایی نیاز دارد و ما خوشحالیم که در این چند سال اخیر توانسته ایم تولیدکنندگان را به این نتیجه برسانیم که مردم از پوشاک ایرانی اسلامی استقبال می کنند.

کد خبر 2994502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha