۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۸

رئیس قوه قضاییه:

بازنگری در علوم انسانی از منظر دینی ضروری است

بازنگری در علوم انسانی از منظر دینی ضروری است

ساری - رئیس قوه قضاییه تحول در علوم انسانی و بازنگری آن از منظر دینی و اخلاقی را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست صمیمی با طلاب و دانشگاهیان در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه در موضوع وحدت و دانشگاه می‌توان معنویت عالمان حوزوی، نظم و پژوهش را در دانشگاه مطرح کرد، اظهار داشت: دغدغه اساسی، تحول در علوم انسانی است و باید علوم مغرب زمین مورد کنکاش و تدبیر مهم قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه تحول در علوم انسانی، بازسازی و تأثیر ارزش‌های دینی در علوم یک بحث فنی است، تصریح کرد: تحول در علوم انسانی و بازنگری آن از منظر دینی و اخلاقی یک بحث فنی است که ریشه در بحث علمی، فلسفی و منطقی دارد.

آیت‌الله آملی لاریجانی بابیان اینکه برخی در کشور علوم انسانی غرب را منافی حکومت دینی می‌دانند، افزود: برخی گمان می‌کنند حوزویان به دنبال جایگزین کردن بحث نقلی به بحث عقلی هستند که این‌یک فرض اشتباه است.

وی با اعلام اینکه حوزه هیچ‌وقت به دنبال جایگزین کردن بحث نقلی به عقلی نیست، افزود: این فرضیه توسط برخی نشان از ناآگاهی آن‌هاست.

آیت‌الله لاریجانی بابیان اینکه هر علمی دارای پیش‌فرض است و برخی از دانشمندان به این امر توجهی ندارند، گفت: پیش‌فرض علوم به‌ویژه علوم انسانی برای همه جامعه مهم است.

وی با اشاره به اینکه بحث ارزش‌ها در علم، اثبات آن و اهداف آن بسیار مهم است، اظهار داشت: تمام فهم آدمی مبتنی بر پیش‌فرض‌هاست که همیشه علمی نیستند و اگر فردی قائل به روح باشد قابل اتصال به بیرون و آینده از طریق علت است.

وی بابیان اینکه کرامت انسانی در حقوق بشر مطرح است، تصریح کرد: در بحث حقوق بشر جامعه اسلامی به‌ویژه نظام اسلامی با دوگانگی رفتاری و تعریف آن‌ها از بشر چیست تحت‌فشار قرار می‌دهد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه فروید بزرگ‌ترین کتاب خود را تفسیر و تعبیر رؤیا معرفی کرده است، افزود: هر فردی این کتاب را مطالعه کند پیش‌فرض‌های فروید را متوجه می‌شود.

وی بابیان اینکه اعتقاد به روح وزندگی پس از مرگ روح را قابل وصل به آینده می‌داند می‌تواند رویای صادقانه داشته باشد، افزود: رویای صادقانه جزیی از اجزای نبوت است.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به اینکه تمام فهم‌ها، سخنان و تفکرات انسان بر روی لایه‌ای بنام نحوه حیات استوار است، تصریح کرد: نحوه حیات بنیادی‌ترین لایه وجودی انسان است که نگاه دینی و ارزشی در ساحت نحوه حیات بسیار تأثیرگذار است.

وی با اعلام اینکه علوم انسانی با انسان سروکار دارد، اذعان داشت: روش تحقیق در علوم انسانی نوع نگاه انسان را تعیین می‌کند و نوع پیش‌فرض در تحقیق علوم انسانی متفاوت است.

آیت‌الله لاریجانی بابیان اینکه علوم به‌ویژه علوم انسانی از طریق مجاری مختلف با بیرون علم مرتبط است، فزود: در آخر سوره حشر آیه‌ای آمده که انسان‌ها مسیر بی‌پایانی را در آینده خوددارند و با مرگ نابود نمی‌شوند بلکه زندگی دوباره‌ای را آغاز می‌کند.

وی بیان کرد: گرایش در فهم علوم مختلف است که بعدها علمای غربی از طریق فعل آدمی را با مراجعه رفتار، علت و معلول فهم انسان را شناسایی می‌کنند که این امر با پیش‌فرض صورت می‌گیرد.

کد خبر 3001598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha