۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۶

نایب رئیس کمیسیون امور شهری شورای شهر مشهد؛

طرح جامع شهر مشهد را تایید نمی کنم

طرح جامع شهر مشهد را تایید نمی کنم

مشهد- یکی از موضوعاتی که در برنامه ریزی های طرح جامع و تفصیلی شهرها از جمله مشهد نادیده گرفته می شود نقش اقتصاد سیاسی است که تاثیر بسزایی در تحقق پذیری این نوع طرح ها دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود هراتی ظهر پنجشنبه در پنجمین نشست تخصصی مدیریت شهری که با موضوع «آسیب شناسی تحقق پذیری طرح های توسعه شهری با تاکید بر طرح های جامع و تفصیلی کلانشهر مشهد» در تالار همایش های دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد:متاسفانه یکی از مسائلی که در برنامه ریزی های طرح جامع و تفصیلی شهرها از جمله مشهد نادیده گرفته می شود نقش اقتصاد سیاسی است که تاثیر بسزایی در تحقق پذیری این نوع طرح ها دارد.

وی از دیگر نقاط ضعف طرح جامع سوم مشهد را نداشتن پشتوانه علمی و تحقیقاتی در این حوزه دانست و افزود: اگر به مطالعه دقیق قدرت سیاسی دوره های قاجار، پهلوی و دوره بعد از انقلاب بپردازیم متوجه خواهیم شد که چگونه قدرت سیاسی در صحنه اقتصادی شهری و منطقه ای کنش خود را انجام می دهد.

نایب رئیس کمیسیون امور فنی، عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد:  نداشتن چهارچوب نظری صحیح در حقیقت تبدیل به نیمه پنهانی این طرح تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه نمی توان بدون درک صحیحی از رفتار قدرت سیاسی در سطح ملی و  بین المللی به توسعه شهر دست یافت، اضافه کرد: نقش قدرت و اقتصاد سیاسی را به خوبی می توان در توسعه بافت پیرامونی حرم مطهر طی ۲۰ سال گذشته و توسعه شهر مشهد به سمت غرب منطقه الهیه مشاهده کرد.

هراتی از جمله صعف های مدیریت شهری در حوزه مالی را مدیریت هزینه ها با توجه به اعتبارات تخصیص یافته اعلام کرد و گفت: متاسفانه مدیرانی که در حوزه شهری فعالیت می کنند از دسته مدیران دولتی هستند که تنها هزینه کردن را در مدیریت آموزش دیدند و نحوه کسب درآمد را نمی دانند.

وی با اشاره به اینکه با مدیرانی که تبحر در هزینه کردن دارند نمی توان تولید درآمد داشت، بیان کرد: به نظر بنده داشتن زمین به عنوان یک ثروت خام محسوب می شود که می تواند فرصت های اقتصادی بسیاری را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار مهر، منظور از طرح جامع شهری طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط(ترمینال) و فرودگاه‌ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آنها تعیین می‌شود. در این طرح ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌گردد ضمن اینکه طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر خواهد بود.

طرح تفصیلی نیز طرحی را شامل می‌شود که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هریک از آنها مشخص شده و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری تعیین می‌گردد. ضمن اینکه اولویت‌های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در این طرح تعیین شده و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

کد خبر 3002384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha