وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با «جان کری»؛

احترام به دغدغه های چین لازمه تداوم همکاری پکن – واشنگتن است

احترام به دغدغه های چین لازمه تداوم همکاری پکن – واشنگتن است

وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود تداوم همکاری بین دو کشور را در گِرو احترام واشنگتن به منافع حیاتی دولت پکن اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با «جان کری» همتای آمریکایی خود از دولت واشنگتن خواست تا به منافع حیاتی چین از جمله لزوم توقف فروش سلاح به تایوان و تداوم کشتیرانی در اطراف جزایر مصنوعی ساخت پکن در دریای چین جنوبی احترام بگذارد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای به انعکاس محورهای مورد گفتگو بین دو وزیر امور خارجه پرداخت و به نقل از وانگ یی نوشت: دنیا در حال تبدیل شدن به مکانی چالش برانگیز است و اگر آمریکا به دنبال همکاری با چین است، باید به منافع حیاتی و دغدغه های دولت پکن احترام بگذارد.

  تماس تلفنی وانگ ئی با همتای آمریکایی خود واکنشی بود به تصمیم هفته گذشته کاخ سفید مبنی بر لغو توقف چهار ساله فروش تسلیحات به تایوان که شامل اجرای قرار داد فروش ناوچه های کلاس «پری» به این کشور می شود.

دولت پکن تایوان را بخشی از قلمرو سرزمینی خود محسوب می کند حال آنکه هرگز برای اثبات حاکمیت خود بر آن به زور متوسل نشده است.

از دیگر مواردی که در هفته گذشته موجب ایجاد تنش بین پکن – واشنگتن شده است پرواز یک فروند بمب افکن «بی -۵۲» در فاصله دو مایلی از جزایر مصنوعی ساخت پکن در دریای چین جنوبی بوده است.

تصمیم نیروی دریایی آمریکا برای گشت زنی مداوم در فاصله ۱۲ مایل دریایی از این جزایر مصنوعی که یک بار هم در ماه اکتبر سال میلادی جاری (۲۰۱۵) عملی شد، از دیگر موارد تنش زا بین دو کشور است.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم بی آنکه به ارائه جزئیات بپردازد مکالمه تلفنی وزرای امور خارجه آمریکا و چین را مورد تایید قرار داد اما مثل معمول به طرح اتهامات بی اساس از قبیل تلاش پکن به نظامی کردن دریای چین جنوبی پرداخت و بر حق نیروی دریایی آمریکا به کشتیرانی در این محدوده تاکید کرد.

مطابق با بیانیه وزارت امور خارجه چین، بحران سوریه و توافق هسته ای ایران هم از موارد مورد بحث بین وزرای امور خارجه دو کشور بوده است.

کد خبر 3006468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha