«اس/ زد» رولان بارت منتشر شد

«اس/ زد» رولان بارت منتشر شد

کتاب «اس/ زد» نوشته رولان بارت با ترجمه سپیده شکری پوری توسط انتشارات افراز منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات افراز، کتاب «اس/ زد» اثر رولان بارت به تازگی با ترجمه سپیده شکری پوری توسط انتشارات افراز به چاپ رسیده و راهی کتابفروشی ها شده است.

اين كتاب ديدگاه‌های رولان بارت درباره نقد ادبی است كه در آن به بررسی تفصيلی داستان «سارازين» نوشته اونوره دوبالزاك مي‌پردازد و آن را از ۵ منظر نقد و بررسی  می‌کند.

به گفته مترجم این کتاب، شاید اصلی‌ترین هدف بارت در این کتاب آشکارسازی تمایز میان متن خواندنی و متن نوشتاری است. متن خواندنی یعنی همسان شدن با انتظارات خواننده، یعنی به وجودآوردن خواننده‌ای منفعل، حال آنکه متن نوشتاری انگاره‌های خواننده را با فاصله گرفتن از سنت‌های نهادینه به چالش می‌کشاند. بنابراین کانون توجه متن نوشتاری گشودن درهای متن به تأویل‌های متعدد از آن است، مفهومی که بعدها بارت در لذت نوشتن آن را کامل‌تر می‌کند.

بر اساس سخنان منتقدان، کتاب «اس/ زد» تمایزی بیشتر را میان متن وابسته به خواننده و متن وابسته به نویسنده ایجاد می‌کند. متن وابسته به خواننده به‌وسیله‌ همسان شدن با انتظارات او و بنابراین به‌وجود آوردن خواننده‌ای منفعل، بر شخص{خواننده} متمرکز می‌شود. متن وابسته به نویسنده نوعی از متن است که در آن نویسنده به هوش خواننده احترام می‌گذارد و انگاره‌های خواننده را به‌وسیله‌ی فاصله گرفتن از سنت‌های نهادی شده به چالش می‌کشاند. بنابراین متن وابسته به نویسنده، خواننده را به‌منظور خلق معنای تازه برمی‌تاباند. کانون توجه متن وابسته به نویسنده، گشودن متن به‌منظور تفسیرهای متعدد از آن است.

در کتاب مورد نظر، بارت بحث خود را به‌وسیله‌ پرداختن به تحلیلی انتقادی از رمان سارازین(Sarrasine) بالزاک بیشتر بسط می‌دهد، به این منظور که ثابت کند رئالیسم، بر جهان واقعی تاثیر نمی‌گذارد، بلکه در حقیقت، رئالیسم کدهای ارتباط را در جهت ایجاد توهم واقعیت به‌کار می‌گیرد.

این کتاب با ۳۳۶ صفحه و شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۳۵ هزار ریال به چاپ رسیده است.

کد خبر 3011622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha