۷ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۸

آیت الله اعرافی:

افراط‌گرایی مذهبی در همه ادیان محکوم است

افراط‌گرایی مذهبی در همه ادیان محکوم است

قم - رئیس جامعه المصطفی العالمیه افراط‌گرایی مذهبی را در همه ادیان محکوم دانست و گفت: امروز گروه‌هایی مبانی اسلام را دچار فروپاشی کرده‌ و خشن و متهجرانه اسلام را قرائت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر دوشنبه در دیدار رئیس سازمان دیانت ترکیه و هیئت همراه که در جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، خطاب به پروفسور گلمز اظهار داشت: ما نقش سازمان دیانت ترکیه و شخص برجسته شما را همواره ستایش می‌کنیم و امید است این دیدار بتواند در تقویت روابط ترکیه و ایران مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه پایه روابط میان کشور‌ها علمی و فرهنگی است، بیان کرد: رابطه ایران با ترکیه در مبادلات علمی و تراز تجاری شایسته بوده و امیدواریم در میان این همکاری‌ها موانعی پیش نیاید و این رابطه همواره تقویت شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به وضعیت آشفته منطقه و جهان اسلام عنوان داشت: مشکلات و مصیبت‌های زیادی در میان مردم منطقه ایجاد شده و ما امید داریم امت اسلامی با تکیه بر عالمان از این ابرهای تاریک عبور کند و مشکلات رفع شود.

وی یادآور شد: بنده و جامعه المصطفی شما را عالمی روشن و پشتیبان وحدت امت اسلامی دانسته و حضور شما در این مرکز علمی را مغتنم و اثرگذار می‌دانیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: کشور ایران با وجود تحریم و مشکلات فراوان پس از انقلاب اسلامی توانسته در قلمروهای مختلف سیاسی، فناوری و علمی و اجتماعی پیشرفت‌هایی داشته باشد.

فعالیت ۲ هزار دانشگاه و موسسه دانشگاهی در ایران

وی بیان کرد: امروز ۲ هزار دانشگاه و موسسات دانشگاهی در ایران فعالیت می‌کنند و دو نظام دانشگاهی و حوزوی به یکدیگر نزدیک و در ارتباط دائمی با یکدیگر هستند.

امام جمعه قم ادامه داد: طبق اعلام «آی اس آی» ایران و ترکیه در تولید علم در منطقه رتبه اول را دارا هستند و دو کشور در راه پیشرفت‌های علمی و فناوری قدم گذاشته‌اند و می‌توانند برای جهان اسلام و بشریت مفید و در همه زمینه‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با بین اینکه ایران در علوم مختلف پیشرفت‌های محسوسی داشته است، افزود: امروز در میان فعالیت ۲ هزار حوزه علمیه در کشور ۵۰۰ مرکز به برادران اهل سنت اختصاص دارد و نزدیک به ۵۰ هزار طلبه اهل سنت در این مراکز تحصیل می‌کنند.

تحصیل ۱۰۰ هزار طلبه در حوزه علوم اسلامی قم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: درحال حاضر ۱۰۰ هزار طلبه در حوزه علوم اسلامی قم تحصیل می‌کنند و ۱۰ هزار استاد نیز در مراکز دینی قم به تدریس مشغول هستند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: جامعه المصطفی یک نهاد دینی است و در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار طلبه از ۱۲۰ کشور دنیا در آن به تحصیل علوم دینی در ۱۵۰ رشته مشغول هستند.

وی تصریح کرد: در جامعه المصطفی پنج هزار دانشجوی اهل سنت تحصیل می‌کنند و نظام آموزشی آن‌ها نیز مبتنی بر کلام و فقه اهل سنت است.

امام جمعه قم افزود: نگاه تمدنی به اسلام رویکردی است که در برنامه‌های آموزشی جامعه المصطفی وجود دارد.

علوم اسلامی باید پاسخگوی همه نیاز‌ها باشد

وی ابراز کرد: علوم اسلامی در عصر جدید باید پاسخگوی همه نیاز‌ها باشد و از این رو لازم است علوم اسلامی همچون فقه و تفسیر در جامعه المصطفی توسعه و بازسازی شوند.

آیت الله اعرافی افزود: بزرگ‌ترین غم مشترک میان ما و ترکیه تشتت و اختلافی است که به رغم وجود منابع بزرگ و قدرت بالقوه، جهان اسلام به آن دچار شده است.

وی افزود: امروز گروه‌هایی مبانی اسلام را دچار فروپاشی کرده‌اند و خشن و متهجرانه اسلام را قرائت می‌کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه افراط گرایی مذهبی در همه ادیان همچون شیعه و سنی محکوم است، گفت: امید است با تقویت روابط سالم میان ملت‌ها افراط گرایی‌ها را به حاشیه رانده و به این وسیله زمینه وحدت را میان امت ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مراکز دینی تمامی مذاهب در ایران رشد کردند و در این میان مراکز اهل سنت رشد بیشتری داشتند.

آیت الله اعرافی افزوود: فکر می‌کنم فلسفه و عرفان بسیار در نجات دادن امت اسلامی از دست بیگانگان مؤثر باشد و همچنین می‌تواند در وحدت میان امت اسلامی بسیار نقش داشته باشد.

وی در پایان اظهار داشت: امید است این دیدار الگویی برای سایر عالمان و شخصیت‌ها باشد.

کد خبر 3011751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha