۱۵ دی ۱۳۹۴، ۹:۴۶

فیلم فجر ۳۴ در آینه مهر

روایتی از نادیدنی‌ها در «پل خواب»/ فیلم اول فیلم مهمی است

روایتی از نادیدنی‌ها در «پل خواب»/ فیلم اول فیلم مهمی است

اکتای براهنی که با فیلم «پل خواب» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره اهمیت فیلم اول در کارنامه یک فیلمساز صحبت کرد.

اکتای براهنی کارگردان فیلم سینمایی «پل خواب» که در بخش «نگاه نو» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «پل خواب» در آخرین مراحل فنی به سر می برد و تصحیح رنگ آن نیز به پایان رسیده است و فیلم به زودی آماده نمایش در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشحالم این فیلم به بخش «نگاه نو» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است، توضیح داد: سال های سال منتظر ماندم تا فیلم اول خود را جلوی دوربین ببرم. غیر از انتظار طبیعی که هر فیلمسازی برای ساخت اولین فیلم خود می کشد، انتظاری ۸ ساله برای حضور در جشنواره فیلم فجر داشتم به همین دلیل این فرصت برای من بسیار مغتنم است تا بتوانم اثرم را به مخاطب ارائه کنم.

این کارگردان جوان سینما درباره سوژه اولین فیلم بلند سینمایی‌اش بیان کرد: یکی از مهمترین دلایلی که از رمان «جنایت و مکافات» برای نگارش فیلمنامه «پل خواب» اقتباس کردم این بود که فکر می کردم می توان در سینمای ایران هم به گونه‌ای قصه گفت که با نوع متداول قصه گویی روایی در این سینما متفاوت باشد.

وی توضیح داد: در واقع به دنبال روایتی بودم که مانند یک جنایت غیر قابل دیدن باشد. به این فکر می کردم که شاید در این دوره از سینمای ایران تماشای نادیدنی های یک قصه روی پرده سینما برای مخاطبان جذاب باشد. این فیلم روند قصه گویی متفاوتی نسبت به دیگر فیلم های سینمای ایران دنبال می کند و در عین حال اینکه فیلم به قصه گفتن بسیار وفادار است، اما فضای قصه گویی متفاوتی را دنبال می کند.

براهنی درباره جایگاه اولین فیلم در کارنامه یک کارگردان گفت: از نیمه دوم قرن بیستم به بعد فیلم های اول فیلمسازان، بهترین فیلم های آنها به شمار می رود و گویا آنچه که این فیلمسازان جوان می خواستند در دو یا سه کار به تصویر بکشدند در همان کار اول ارائه می شد. این روند در کشور ما اینگونه بوده که در گذشته کارگردانان سینمای ایران فیلم اول را یک تجربه می دانستند تا در فیلم های دیگر خود، آنچه را که می خواستند جلوی دوربین ببرند که از این جمله کارگردانان می توان به مسعود کیمیایی و یا داریوش مهرجویی اشاره کرد ولی در سال های اخیر با رشد سینمای مستقل، فیلم اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده و  فیلمسازان در فضای امروز برآیند افکار دوران دانشجویی و حرفه ای ترین لحظه کاری خود را در اثر اولشان نشان می دهند و همین مساله سبب شده تا آثار فیلمسازان اول با کسانی که روی ریل سینمای بدنه حرکت می کنند، متفاوت باشد.

براهنی در پایان گفت: فیلمسازان ایرانی در فیلم های اولشان درونیات خود را افشا می کنند و بعد از آن بیشتر در اختیار صنعت سینما قرار می گیرند. در میان فیلم های اول سینمای ایران یکی از آثاری که بسیار دوست داشتم فیلم سینمایی «بوتیک» به کارگردانی حمید نعمت الله است، همچنین می توانم به فیلم سینمایی «رقص در غبار» به کارگردانی اصغر فرهادی اشاره کنم که از جمله فیلم های خوب و متفاوت این کارگردان است.

کد خبر 3016018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha