۱۴ دی ۱۳۹۴، ۲۰:۰۶

اخبار محیط زیست گلستان؛

سرشماری پرندگان آبزی وکنارآبزی آغاز شد/ حکم محیط زیستی یک دادستان

سرشماری پرندگان آبزی وکنارآبزی آغاز شد/ حکم محیط زیستی یک دادستان

گرگان- سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی استان با هدف شناسایی گونه های بومی، مهاجر و به منظور تعیین جمعیت و وضعیت اکوسیستم های تالابی از ۱۴ دی ماه در ۲۲ سایت سرشماری گلستان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، بر اساس این برنامه در سال جاری با حضور کارشناسان اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در تمامی سایت های سرشماری از قبیل تالاب بین المللی گمیشان، تالابهای بین المللی آلاگل، آجی گل، آلماگل، حاشیه شرقی خلیج گرگان، تالابهای اینچه، دانشمند و بسیاری از سدها و آب بندان های استان انجام می شود.

با تعیین جمعیت و وضعیت پرندگان بومی و مهاجر می توان نسبت به چگونگی کیفیت زیستگاه های این پرندگان در طی سالهای گذشته پی برده و برنامه ریزی مناسب تری در جهت حفاظت از این گونه های ارزشمند به عمل آورد. 

در ایران مطابق برنامه جهانی که توسط موسسه بین المللی تالاب ها wetland international اعلام می شود این برنامه در زیستگاه های ابی ایران اجرا می شود.

تالاب گمیشان و زیستگاه های ساحلی حوزه شهرستان ترکمن به همراه آب بندان های فعال این شهرستان یکی از ۲۲ سایت سرشماری پرندگان ابزی است.

آمارهای حاصله در فرم های مخصوص جمع بندی و پس از انالیز تنوع و فراوانی برای موسسه بین المللی تالاب ها wetland international ارسال می شود.

حکم جالب دادستان گمیشان در قبال متخلف محیط زیستی

صدور حکم جالب و منحصر به فرد دادستان گمیشان برای یک جوان که مرتکب تخلف محیط زیستی شده بود موج تازه ای را در مسیر حفاظت از محیط زیست بوجود آورد. متخلف این پرونده به مباشرت در عرضه و فروش ۳۲ قطعه پرنده کوکر و قمری اقدام کرده بود و کیفر خواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب گمیشان و اقرار متهم در تمامی مراحل دادرسی اتهام محرز و مسلم شده بود.

قنبرزاده افروزی دادستان گمیشان باستناد مصوبه بهای پروانه شکار و صید و بهای جانوران وحشی بجای صدور حکم زندان، برای آشنایی بیشتر با چگونگی حفاظت محیط زیست و تنویر ذهن این متخلف در جهت مخرب بودن اقدامات انجام شده، وی را مکلف کرد که به مدت یکسال هفته ای یک روز، برای آموزش محیط بانی و نیز شناخت آثار مخرب شکارغیرمجاز در اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن حاضر شده و پس از یادگیری نسبت به آموزش آن به دیگران در محل اقامت خود اقدام کند.

این رای دادگاه با هماهنگی و نظارت کامل مامورین اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن صادر و  انجام می شود.

دادستان گمیشان، اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن را موظف کرد هر دو ماه گزارش اقدامات انجام شده را به دادگاه ارائه کند.

پایان مهلت قانونی پروانه شکار کبک و تیهو در استان گلستان

مهلت قانونی پروانه شکار پرندگان از گونه کبک و تیهو تا ۱۵ دی ماه جاری تعیین شده بود و پس از این تاریخ شکار این پرندگان ممنوع خواهد بود.

با توجه به اینکه روزهای مجاز شکار پنج شنبه و جمعه هرهفته است و با عنایت به اینکه ۱۵ دی ماه روز سه شنبه بوده و در این روز شکار ممنوع است براین اساس اعلام می شود که فصل شکار پرندگان خشکی زی (کبک و تیهو) در استان گلستان به پایان رسیده است.

طبق ضوابط اعلام شده به شکارچیان، ‌شکار پرندگان آبزی مندرج در پروانه شکار (اردک سرسبز، خوتکا، چنگر و فیلوش) با توجه به صدور پروانه شکار به شکارچیان مجاز تا پایان بهمن ماه آزاد است.

در سال جاری از سوی اداره کل محیط زیست استان گلستان، هزار و ۸۰۰ فقره پروانه شکار پرندگان خشکی زی (کبک و تیهو) صادر شده است.

کد خبر 3017188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha