۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵

به دنبال تنش آفرینی جدید واشنگتن؛

کره شمالی، آمریکا را به استفاده از بمب هسته‌ای تهدید کرد

کره شمالی، آمریکا را به استفاده از بمب هسته‌ای تهدید کرد

پرواز بمب افکنهای آمریکا برفراز کره جنوبی در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی در کره شمالی، موجب تشدید تنش ها در شبه جزیره کره شده بطوریکه پیونگ یانگ تهدید به استفاده از بمب هسته ای کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه هایی چون رویترز، بی بی سی، آسوشیتدپرس و ... از رایرنی سئول با واشنگتن برای استقرار بمب افکن های B۵۲ در کره جنوبی خبر می دهند و این در حالی است که کره شمالی در واکنش به اقدام روز گذشته آمریکا در به پرواز درآوردن بمب افکن های خود بر فراز کره جنوبی تهدید به استفاده از بمب اتم کرده است.

بر اساس این گزارش «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از دانشمندان این کشور خواسته تا بمب های بهتر و قدرتمندتری را بسازند.

تحولات شبه جزیره کره از هفته گذشته و بعد از اعلام آزمایش بمب هیدروژنی در کره شمالی وارد فاز جدیدی شد و در این میان اقدامات آمریکا به نوعی است که موجب تشدید تنش ها میان دو کره شده است.

بمب های هیدروژنی قدرتمندتر و به لحاظ فنی پیشرفته تر از سلاح های اتمی متعارف هستند. در بمب هیدروژنی برخلاف بمب های اتمی متعارف به جای شکافت هسته ای از همجوشی هسته ای برای آزاد شدن مقدار عظیمی انرژی استفاده می شود.

در همین رابطه روز گذشته رهبر کره شمالی در اظهاراتی بار دیگر از اقدام کشورش در آزمایش بمب هیدروژنی دفاع کرد.

خبرگزاری چینی شینهوا نوشته است: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آمریکا مسئول وخامت مساله هسته‌ای کره شمالی است. «لو چائو» پژوهشگر آکادمی علوم اجتماعی در استان لیائونینگ در مصاحبه‌ای گفت که اکنون توپ در زمین آمریکا است.

وی تاکید کرد که آزمایش هسته‌ای کره شمالی بیشتر به منظور جلب توجه آمریکا انجام شد و بیانیه‌ای که پیونگ یانگ بعد از این آزمایش صادر کرد مستقیما واشنگتن را مخاطب قرار داد.

چائو ادامه داد: واشنگتن توافق موسوم به چارچوب توافق شده با جمهوری دموکراتیک خلق کره که در دهه ۱۹۹۰ امضا شد را اجرا نکرده و تعهد خود به ارائه کمک به کره شمالی را عملی نکرده است. همه طرف‌ها باید به طور جدی به این مساله رسیدگی کنند و تنها تقصیر را به گردن یکدیگر نینداخته و در پشت صحنه پنهان نشوند.

کره شمالی از سال ۲۰۰۳ به بعد تاکید کرده تنها در صورتی که آمریکا سیاست‌های خصمانه خود در قبال پیونگ یانگ را کنار بگذارد برنامه هسته‌ای خود را کنار خواهد گذاشت.

تعداد زیادی از ناظران و تحلیلگران همچنین اشاره کردند که پیشرفت در مساله خلاء سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره وابسته به بهبود روابط آمریکا و کره شمالی است.

جین کانرونگ، معاون رئیس دانشکده مطالعات بین‌الملل در دانشگاه رنمین چین گفت: منبع اصلی تنش در شبه زیره کره در تیره شدن روابط دو طرف است.

براساس برخی گزارش‌ها آمریکا قصد دارد تاسیسات نظامی بیشتری در کره جنوبی مستقر کند که شامل هواپیماهای جنگی و یک زیردریایی هسته‌ای به عنوان عامل بازدارنده علیه کره شمالی خواهند بود.

کد خبر 3022135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha