۲۴ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۱۲

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه:

۲ درصد موقوفات کشور مربوط به حوزه‌های علمیه است

۲ درصد موقوفات کشور مربوط به حوزه‌های علمیه است

قم - معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ۲۷۰۰ موقوفه در کشور مربوط به حوزه‌های علمیه است، گفت: این تعداد ۲ درصد موقاف کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد شرفخانی ظهر پنج‌شنبه در چهارمین همایش وقف و حوزه علمیه که در مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزای این همایش تعامل و بررسی ابعاد همکاری‌های دو نهاد اوقاف و حوزه علمیه و به منظور ترویج فرهنگ و سنت حسنه وقف است.

وی گفت: در مجموعه سازمان اوقاف انقلابی رخ داده است و تمام موقوفات و نیت‌های آن‌ها بازخوانی و در سامانه مدیریت موقوفات کل کشور ثبت شده است.

بازخوانی ۵۰۰ هزار وقف نامه

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اکنون بیش از ۵۰۰ هزار وقف‌نامه بازخوانی و نیت‌های آن‌ها به طور دقیق بررسی و ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰۷ نوع نیت واقف وجود دارد که از ۷۲ نیت به این تعداد رسیده است، افزود: در رابطه با حوزه‌های علمیه در سراسر کشور ۲ هزار و ۷۰۰ موقوفه وجود دارد.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه کمتر از ۲ درصد موقوفات کشور مربوط به حوزه‌ها است، تصریح کرد: ۱۸۰ هزار رقبه وقف مربوط به طلاب و مدارس دینی و ۴ هزار نیت وقف برای حوزه‌های علمیه وجود دارد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۸۷۹ موقوفه با مدیریت اوقاف اداره و ۸۰۶ موقوفه نیز که در سامانه ثبت شده‌اند متولیان دیگری دارند، گفت: تعداد موقوفاتی که متولیان آن‌ها به غیر از سازمان اوقاف است بسیار بیشتر بوده و باید این موقوفات شناسایی و ثبت شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف عنوان با بیان اینکه یکهزار و ۹۸۰ موقوفه در کشور منفعتی هستند، گفت: ۱۷ هزار و ۹۳۰ موقوفه تجاری وجود دارد که سرقفلی بسیاری از این موقوفات واگذار شده است و لذا چندان فایده‌ای از نظر مالی ندارند.

افزایش توجه مردم به وقف

وی تصریح کرد: بیشترین موقوفات در کشور مربوط به استان خراسان رضوی و بعد از آن استان تهران است هچنین کمترین وقف مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد است.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۸۹ در کل کشور به طور متوسط سالیانه ۲۰۰ وقف جدید وجود داشته و از سال ۱۳۹۰ تا یک ماه قبل از آغاز سال ۱۳۹۴ حدود ۹ هزار وقف جدید ایجاد شده است که این نشان از افزایش میل و ترغیب مردم به امر وقف دارد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ تنها ۳۰۲ وقف برای حوزه‌های علمیه صورت گرفته است، ادامه داد: با وجود اینکه بزرگ‌ترین خیانت به وقف در دوران رژیم پهلوی صورت گرفته، اما اکنون اقدامات خوبی در راستای احیای وقف و موقوفات انجام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: تلاش ما بر این است تا موقوفات حوزه را احیا و با کمک طلاب و روحانیون امر وقف را ترویج کنیم.

کد خبر 3024873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha