۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲

در جشنواره مادران قصه گو عنوان شد؛

قصه گویی حلقه مفقوده ارتباط عاطفی خانواده/قصه دشمن را تعریف نکنیم

قصه گویی حلقه مفقوده ارتباط عاطفی خانواده/قصه دشمن را تعریف نکنیم

مشهد- تعدادی از کارشناسان حوزه کودک با بیان اینکه قصه گویی در حال حاضر به عنوان حلقه مفقوده عاطفی و ارتباطی کودک و مادر به دست فراموشی سپرده شده است خواهان توجه به این مهم شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جشنواره مادران قصه گو که طی دو روز و با حضور کارشناسان و بیش از ۳۰۰ مربی و فعالان حوزه کودک و نوجوان در فرهنگ سرای قرآن و عترت مشهد برگزار شد از قصه گویی به عنوان مهمترین ابزار و عامل ایجاد روابط عاطفی خانواده یاد شد.

مدیر سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در حاشیه برگزاری جشنواره مادران قصه گو به مهر گفت:از طریق قصه گویی برای کودکان می توان بسیاری از اهداف تربیتی را به آنها منتقل کرد.

غلامعلی کیومرثی با اشاره به اینکه قصه گویی می تواند قالب مناسبی برای انتقال مفاهیم شهروندی و آداب و رسوم باشد بیان کرد: از آنجا که در حین قصه گویی ارتباط عاطفی مناسبی بین کودک و مادر و  یا مربی ایجاد می شود لذا انتقال مفاهیم کار ساز تر خواهد بود.

غلامعلی کیومرثی با بیان اینکه قصه گویی رابطه عاطفی خانواده را تعالی می بخشد ادامه داد: متاسفانه در دهه اخیر به دلیل حضور پر رنگ رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما ارتباط عاطفی کمتری بین مادر و فرزند وجود دارد.

وی بر ضرورت بهره گیری از پتانسیل پدر بزرگ و مادر برگ ها در قصه گویی افزود: باید نقش فراموش شده پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها در قصه گویی برای کودکان را پر رنگ کرد.

وی قصه گویی  را عامل افزایش روابط عاطفی خانواده و بهترین ابزار انتقال مفاهیم فرهنگ شهروندی به کودکان دانست و افزود: قصه گویی یکی از سنت های دیرینه فرهنگی است که همیشه در خانواده ایرانی جایگاه خاصی داشته است.

وی برگزاری کارگاه آموزشی قصه گویی را حرکت مفیدی در جهت گسترش  روش های تربیتی فراموش شده عنوان کرد و افزود: ارایه آموزش نحوه صحیح قصه گویی به مادران و مربیان موجب خواهد شد تا از این طریق مفاهیم بسیاری به کودکان تفهیم شود.

قصه گوی دشمن نشویم

رییس مرکز جهانی خلاقیت نیز با ابراز تاسف از وضعیت قصه گویی در حال حاضر و در جامعه بیان کرد: قصه گوها باید خلاقیت داشته باشند تا قهرمان کودکان ما شخصیت هایی مانند «باربی» یا افسانه‌های کره‌ای نشوند.

عبد الرضا کردی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مربیان ما ناخواسته قصه گوی دشمن شدند بیان کرد:  قصه‌ها نباید نگرش جنسی منفی داشته باشند و قصه گو باید بتواند حس مردم را به زندگی تغییر دهد و باید بدانیم برترین قصه گو خداوند است و در حقیقت قصه گو راوی حقیقت دین به شکل ساده است .

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مردم ایران شخصیت «یانگوم» را بیشتر از شهید آوینی می‌شناسند ادامه داد: در همین شهر مشهد هر زائر یک قصه است و حتی کبوترهای حرم مطهر قصه هستند و باید قصه‌گوهای ما در همه زمینه‌ها خلاق باشند.

کردی یادآور شد: قصه گو باید مردم را به فکر وادارد، همراه با خنده و گریه و با لحن‌های متفاوت باشد، نگاه قصه گو نباید با تکبر همراه باشد، ساده و شاد لباس بپوشد و همواره از طنز بهره‌مند شود.
 

 

 

 

کد خبر 3025870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha