۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۰۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

مصرف سرانه کود در آذربایجان غربی کاهش یافت/توزیع ۳۸ درصدی کود

مصرف سرانه کود در آذربایجان غربی کاهش یافت/توزیع ۳۸ درصدی کود

ارومیه– رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سالهای اخیر مصرف سرانه کود در استان کاهش یافته و از میانگین جذب ۸۴ درصدی در بین سالهای ۷۸ تا ۸۹ به حدود ۳۸ درصد در سال جاری رسیده است.

اسمعیل کریم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مصرف بهینه کودهای شیمیایی در سلامت محصولات، محیط زیست و جامعه نقش بسزایی دارد اظهارداشت: در این راستا مصرف کود در اراضی کشاورزی بر اساس نیاز واقعی خاک و گیاهان باید انجام گیرد.

کریم زاده ادامه داد: از ۱۴۰ هزار و ۶۶۳ تن سهمیه سالیانه کود تخصیصی مورد نیاز استان در سال ۹۴، تا کنون حدود ۳۸ درصد آن بین کشاورزان استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه ترویج و آموزش در بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین ارکان و پایه‌های تولید در افزایش بهره وری و کاهش ضایعات در این بخش نقش موثری دارد افزود: ضروری است مروجین و کارگزاران کودهای کشاورزی برای آموزش و آگاهی بیشتر کشاورزان درخصوص شرایط زمانی و میزان مصرف کود و تغذیه مناسب خاک و گیاه وارد عمل شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امروز برای تولید انواع کود از یافته‌های جدید تحقیقاتی بهره گیری می‌شود که در این راستا باید توصیه‌های کودی به کشاورزان بر اساس آزمون خاک و نقشه‌های حاصل خیزی خاک و نوع محصولات ارائه شود تا کود با روش صحیح در اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

کریم زاده عنوان کرد: مصرف صحیح و کیفی کودشیمیایی در اراضی کشاورزی می‌تواند علاوه بر افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، گیاهان را نسبت به سرمازدگی و دیگر حوادث غیرمترقبه مقاوم کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه تعداد اندکی از کودها را کشاورزان در سطح اراضی خود مورد استفاده قرار می‌دهند، اظهار نظرها در خصوص افزایش ناراحتی‌ها و بیماری‌های گوارشی با مصرف کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی در استان با وضعیت موجود منتفی می‌باشد و پایه علمی ندارد.

وی قیمت بالای کود و نهاده‌ها نسبت به هزینه‌های تولید، پائین بود کارمزد کارگزاران و عدم نقدینگی آنان برای تأمین کود، تخصیص ناهمگن سهمیه کودی توسط شرکت خدمات حمایتی کشور به تناسب مصرف سالیانه، وجود خشکسالی ها و کاهش بارندگی‌ها در برخی از مناطق دیم استان در سالهای اخیر با توجه به اینکه ۴۰ درصد مصرف کودی استان در دیمزارها برای کشت محصولات پائیزه مصرف می‌شود، را از مهم‌ترین مشکلاتی عنوان کرد که در کاهش مصرف کود در سالهای اخیر تأثیر گذار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: کشاورزان برای تأمین نیاز کودی اراضی زراعی و باغی خود بدون دریافت حواله می‌توانند با مراجعه مستقیم به عاملین توزیع کود نسبت به دریافت سهمیه کود خود اقدام کنند.

کد خبر 3029643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha